Placering OA51

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
User avatar
OA51.0
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 61
Joined: Fri 16 Jul 2004, 22:17
Location: Borggård

Placering OA51

Post by OA51.0 »

Jag funderar på att möblera om lite, för att förhoppningsvis få ut mer av mina 51'or.

Rummet är 410*430 cm.
En 410 vägg är hel, en har en öppen spis som mäter 180*120 cm och ett fönster så den är utesluten.
En 430 vägg har ett fönster mitt i, den nadra har öppna spiseln och en dörr.
Nu är högtalarna monterade på den hela 410 väggen.
Ett alternativ för ommöblering är alltså 430 väggen men ett fönster mitt i.

Hur reagerar OA51 med ett fönster mitt i ljudbilden?
Hur nära sidovägg kan man ha dessa högtalare utan att man får för stora reflexer från sidoväggarna?

Ett annat alternativ är att försöka flytta isär högtalarna på den befintliga väggen men då hamnar de rätt nära sidoväggarna även där.

har ni några råd?
Och framför allt, hur ska jag inte göra?

God Jul och tack för ett bra forum.
OA51.3 snart LE
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Placering OA51

Post by Vee-Eight »

Det är knepigt att få till det, det medhålles. Men placera sittplatsen där du vill sitta, justera sedan höjden på högtalarna med ett par stolar och stapel med böcker. Riktmärke brukar vara att ha diskanterna i ögonhöjd. Justera dem uppåt och nedåt tills ljudbilden känns mest verklig. "Magin" kommer fram när de är på rätt höjd. Använd skivor med bra stereoperspektiv, som till exempel Opus3 testskivor eller Miles Davis - Kind Of Blue (vilket borde finnas som referens i alla skivhyllor)

Justera sedan in avståndet mellan högtalarna. Man brukar väl säga att de inte skall vara närmare än 40cm till sidovägg. Här behövs lite trixande innan ljudbilden sitter som man vill ha det, en del lyssning krävs. Experimentera mellan olika avstånd och bilda en uppfattning. Om det nu behövs så justera även sittavståndet. Fönstret borde inte ställa till ngt, det har det inte gjort för mig. Isolering av de tidiga reflexerna är viktigt, så där kan ju fönstret ställa till det.
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
Jan Peter
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 74
Joined: Thu 02 Jan 2003, 08:23
Location: Stockholm

Re: Placering OA51

Post by Jan Peter »

Hej,

Fönster mitt emellan OA51orna bör inte vara något problem.
Precis som Vee-Eight säger är det viktigt att dämpa ut de första
tidiga reflexerna. Det ursprungliga patentet på OA51 hade som
alternativ ett par större dämpskivor (ibland kallat elefantöron) än
de som sedan sålts. Själv har jag fått gjort ett par lite större L-formade
dämpskivor av John Larsen. (Patentet som har bilder hittar du om du tittar under recensioner och ett av inläggen av mig).

Tror att det är viktigt att inte dämpa för mycket mellan högtalarna.
En gång satte jag upp en tjock rya-matta på prov mellan högtalarna.
Mitt rum är lite dåligt dämpat för övrigt. Men det blev inte riktigt bra.
Lät ganska stumt, eller vad man ska säga. Förmodligen skall jag istället
dämpa bakväggen, men har inte jobbat vidare med detta. Det är förmodligen
viktigt hur man dämpar etc.

Jag har ett mer rektangulärt rum och har experimenterar med att att lyssna längs långaxeln, istället för kortaxeln, dvs flytta högtalarn till kortsidan. För att få lite avstånd mellan högtalarna har jag dock provat att ha dem som sidohögtalare 1-2 meter in från kortväggen. Lyssnar alltså i en annan vinkel från högtalaren.
Basreflexporten pekar mot mig som lyssnare. Det fungerar alldelse ypperligt!
Det bekräftar framförallt för mig att man inte skall ha speciellt mycket reflexer i området mellan högtalarna. Skriver om detta på annan tråd.

Du ska se upp med hörnen och jag skulle nog se till att ha högtalarna betydligt mer än 40 com in från resp hörn.  Du får lyssna dig fram. En del ställer klart ljudabsorberande grejer i hörnen typ cylindrisk papperslampa eller dyl.

---

Till sist, understyrker vad många andra säger inkl Stig Carlsson himself,
tjock matta på golvet. Gärna ett lågt soffbord mellan dig och högtalarna.

Jan Peter
OA51.3 -lyssnare!
User avatar
OA51.0
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 61
Joined: Fri 16 Jul 2004, 22:17
Location: Borggård

Re: Placering OA51

Post by OA51.0 »

Jag tackar för informationen.

Jag har läst hur du, Jan Peter, provat med olika placeringar och det var intressant läsning. Mitt lilla torp ger inte tillfälle för så stora inovationer och jag är begränsad till antimgen den vägg där högtalarna är placerade nu eller "fönsterväggen".

Jag håller nu på att fläta nya kablar för att kunna flytta högtalarna längre från varandra till att börja med. Fungerar inte det så ska jag testa mot "fönsterväggen", kanske kommer att kännas lite fånigt att sitta och titta ut mot grannen varje gång man skall njuta av musiken. Jag har rätt kraftiga gardiner så det borde ta rätt på reflexerna.

Jag ska testa så återkommer jag om resultatet.
OA51.3 snart LE
Jan Peter
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 74
Joined: Thu 02 Jan 2003, 08:23
Location: Stockholm

Re: Placering OA51

Post by Jan Peter »

För all del!
Tror att justeringar i lyssningsrummet är bland det viktigaste man kan göra.

En sak jag glömde säga och som är viktig med OA51orna är på vilken höjd
man sätter dem. Flera jag har hört med hänger dem direkt mot väggen och
med ett avstånd 80-85 cm mellan golv och underkant på högtalaren. Det gör inget om öronen vid lyssningsplatsen är något under nivån på diskanthögtalarna.

Men pröva dig fram!
Jag, och flera andra har upplevt rätt stora skillnader om man flyttar dem ner till sig 60 cm höjd, eller även uppåt..

Jan Peter
OA51.3 -lyssnare!
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Jag har mina på 65 cm...
med 80 cm blir ljudbilden onaturligt "stor"...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Jan Peter
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 74
Joined: Thu 02 Jan 2003, 08:23
Location: Stockholm

Re: Placering OA51

Post by Jan Peter »

Håller med om att ljudbilden kan bli stor då högtalarna hänger med underkant vid 80 cm ovanför golvet. Men sätter man sig lite högre upp blir det bättre.

Ett mått tycker jag är att man skall kunna höra en solist tydligt stå där i mitten,
hon (han) skall inte sväva över rummet.

Jag körde med OA51.2 några år innan jag bytte till OA51.3. När jag bytt till .3 blev fokus på solisten mycket bättre, utan att jag behövde sitta högt. Detta har inte så mycket att göra med diskantelementet utan snarare delningfiltret som har lite annorlunda brytfrekvens. I ver .3 köpte jag det dyra filtret.

En annan iakttagelse är (hos mig) att ljudet låter klart annrolunda vid 60-65 höjd än vid 80 cm och att sitta högt. Så ljudbilden bestäms både av lyssningsposition i höjd relativt högtalarna, och högtalarnas faktiska höjd över golvet. Väl dämpat golv kanske denna senare skillnad minskar.

Jan Peter
OA51.3 -lyssnare!
User avatar
OA51.0
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 61
Joined: Fri 16 Jul 2004, 22:17
Location: Borggård

Re: Placering OA51

Post by OA51.0 »

Jag har nu flätat färdigt min kabel, första intrycket var inget vidare, skränig diskant och ingen tryck i basen. Klart besviken. jag hade dock inte tid att byta tillbaka till mina Linnkablar så det fick gå ändå. Efter några timmar, med företrädesvis radio i bakgrunden, så hände något. det var så påtagligt mycket bättre, kabeln var inspelad.

Jag har vidare haft lite problem att få väggen att spela, dvs den har inte försvunnit.
Jag har i princip inte haft högtalarna utan att ha en tavla mellan dom. Nu tog jag ner talvan och Volá, väggen försvann.
Flyttade även isär burkarna och fick då en vidare ljudbild, lättare att "se" var de olika instrumenten befinner sig.
OA51.3 snart LE
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 62 guests