Skumkantsbyte Guide...

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skumkantsbyte Guide...

Post by Jonathan »

(Sjävla guiden hittar ni under detta inlägg)

KOMMENTARER TILL STEFANS INSTRUKTION NEDAN
Renovering av skumkanter är det i särklass svåraste vid Carlssonrenoveringar, så svårt att vi från redaktionens sida hittills valt att inte lägga ut någon info då många inte kommer att klara arbetet ens med en utförlig instruktion. Blir monteringen fel låter högtalaren illa - ofta utan att ägaren inser att det är skumkanten. Men nu finns det alltså instruktioner för byte ute på här på forumet och även på övriga webben. Och eftersom vi inte vill censurera - men inte heller att det ska finnas illaljudande Carlssonhögtalare ska vi ändå försöka hjälpa dem som försöker att korrekt renovera sina basar. Alla bör då veta följande:

1. BEHÖVER KOMPLETTERAS
Stefans har fått många verktyg och moment rätt i sin instruktion. Men instruktionen skulle behöva kompletteras med en rad viktiga moment som krävs för att få Carlsson/Sonabs långslagiga, handgjorda, lättsabbade och åldrade element välljudande igen.
Det handlar i stora drag om:

1.  Inspektionen av spindlar och anslutningen till talspolen 2.  Kvalitetskontrollen 3.  De olika limtyper som användes på olika serier (kräver olika lösningsmedel) 4.  Uppskärning av centrumkåpa 5.  Problemen med inledningar 6.  Rengöringen av elementet 7.  Viktig förbehandling av skumkant 8.  Att välja en smidig limsort - och hur detta appliceras under skumkant 9.  Momentens tidsordning (tex. Anser jag att limningen av skumkanten bör ske i en annan ordning) 10. Limhärdning 11. Den färdiga kantens täthet 12. Visatonfärgens menliga inverkan på membranet 13. Diverse noggranna detaljer i de olika momenten 14. Testmetoder och omfattande efterkontroll 15. Varning för batterimetoden

Redaktionen planerar nu att färdigställa ett komplett dokument kring alla dessa punkter, vilket kommer att ta tid. I väntan på det krävs dock någon form av metod för att de som redan nu byter skumkant ska kunna kontrollera att resultatet blir proffsigt och håller i decennier. Detta  kräver mätinstrument och tonsvepningsmöjligheter vilket leder oss till steg:

2. TESTMETOD
Vi skissar här på en test i 7 steg som åtminstone rimligt kan visa om skumkantsbytaren har lyckats eller ej med sin omkantning. En 7-stegs testmetod som alla bör kunna genomföra följer här:

A. Ställ elementet plant framför dig. Ta med båda händerna försiktigt tag i konen på över- och undersidan med fingrarna (genom korgens lufthål) i läge "kvart över nio" - eller "kvart i tre" för den morgontrötte! - och lyft försiktigt rakt upp. Elementet ska då absolut inte skrapa i talspolen, och inte heller vid nedsänkningen. Vrid sedan elementet ett kvarts varv och gör om kontrollen igen de andra lufthålen i korgen.
Den som har stora händer kan med lite vana lyfta konen i alla fyra väderstrecken samtidigt. Skrapar elementet under denna test är det bara att sprätta upp och göra om - eller lämna till oss! Annars fortsätt testet med:

B. Spela musik (eller testtoner) på elementet under minst en timme så att talspolen blir varm

C. Under tiden: Ladda hem filer från nätet (eller köp skiva) med testtoner. Det som behövs är
- tonsvep genom hela registret
- vitt brus
- testtoner, förslagsvis från 20 Hz och uppåt, dvs 30, 40 osv upp till 100Hz, därefter med t.ex. femtio- eller hundrasteg upp till kanske 6000 Hz i frekvens. Vänta med att köra testtonerna.

D. Gör om konlyftet enligt punkt A men nu med varm talspole. Skrapar det fortfarande inte fortsätt med:

E. Mät impedansen över terminalerna med en vanlig voltmätare (finns på t ex Biltema och Claes Ohlsson)  - ska ge strax under elementets angivna impedans. Låt siffrorna stabiliseras innan du läser av. Ger elementet rätt impedans, fortsätt med:

F. Kör de angivna testtonerna (OBS! Fortfarande med ordentligt varm talspole!) och lyssna efter avvikelser.  Det ska låta ungefär lika starkt hela vägen genom frekvensregistret, inget ska sticka ut särskilt, allt ska vara njutbart (nåja, så njutbart som nu testtoner kan låta) och framförallt: inget ska dista eller skrapa.

G. Lyssna sedan gärna också på bredbandig musik du känner väl, kan avslöja dolda fel man inte märkt tidigare.

Klarar elementet denna test borde chansen vara god att det ska hålla för det hårda liv som väntar. Men egentligen krävs det att en mängd andra saker gjorts korrekt under själva renoveringen för att elementet ändå inte ska åldras i förtid och börja dista - eller helt enkelt sluta fungera.

OFFICIELLT DOKUMENT
Vi förbereder nu ett CarlssonPlanets officiella skumkantsdokument med all nödvändig information som när det är klart lär säljas för någon hundring. Det blir ett omfångsrikt dokument med unik Carlssonkunskap som hittills bara funnits på ett fåtal händer. Skapandet av instruktionen  kommer att ta tid, så vi får återkomma om när det är klart. Men som jag tidigare skrivit på forumet:
Kvaliten på skumkantsbytet får avgörande effekter på hela högtalaren, därför måste alla inse vikten av noggrannhet i detta. Att en massa Carlssonägare ledsnade på sina dyrgripar p.g.a. av oljud efter felmonterade skumkanter vore den största otjänst vi kunde göra Stig Carlsson där han strängt tittar på oss från sin himmel!

Mvh
Red."
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Skumkantsbyte Guide...

Post by Stefan Björklund »

Halloj...

Jag har bytt lite kanter i kväll (natt) och jag tänkte att jag skulle skriva en liten guide...

Det byts ju en del kanter ute i stugorna... vet man då man sålt några kanter hit o dit...
Jag tänkte med denna guide försöka ge bästa möjliga förutsättningar att lyckas med detta tilltag...

Kanter är ju inte så dyrt så det kan vara väl värt ett försök att kränga på ett par nya... Går det åt pipan får man svälja stoltheten och köpa nya element, man har i alla fall inte förlorat någon förmögenhet på att försöka...

Följer man denna guide skall man lyckas, gör man inte det är guiden kass eller oxå var elementet i så dåligt skick att det inte gick att renovera...

Vad behöver man?:

* Element, -såklart :wink:
* Ett par nya kanter, i skumgummi eller gummi (tillvägagångssättet är det samma).
* Aceton eller thinner, glasburk och pensel till detta
* Skalpell eller vass brytkniv (skalpellen är smidigare att jobba med då den har ett smalt skaft och ett "böjbart" blad.
*Lim, förslagsvis Casco Kraft Universal (till båda kantvarianterna)
* Papperskorg bredvid sig hela tiden för att omedelbart slänga gamla skumkantsrester... Hamnar detta på bord eller golv har man snart sådan svart goja överallt...
*väl ventilerat utrymme då man använder Thinner  eller Aceton.
* Ohm mätare
* Batteri 1.5 volt med ett par sladda fästa i detta, gärna med krokodlklämmor i ändarna...
* Tongenerator för att svepa elementen... Har man ingen laddar man hem denna och bränner sedan CD skivor med lämpliga toner och svep...
http://www.nch.com.au/tonegen/index.html

Själv kör jag gärna ett tunnt lager Viston LTS50 Coatingvätska på elementen när de är klara (det är så tunnt att man inte påverkar T/S-parametrar men det blir fräsht och snyggt efteråt...)

Då börjar vi...

Element: (ett antal SC165 I och ett par SC 165 III
Image

Tongenerator och "batteri" (spänningsagg.)
Image

Kolla först konditionen på elementet, om det går att renovera...
Det skall gå att försiktigt trycka ner konen utan att det skrapar...
Element vars spindel (gula tyget) ser ut som nedan  är "nedhängt" och bör kasseras... (elementet har ett nedsänkt viloläge och kan alltså "slå" mer utåt än inåt, -det brukar även "ploppa" lite i spindeln då man drar konen in och ut
Mät även DC-resistansen i talspolen, den skall ligga på runt 7 för ett SC165 8 ohms element.
Image

Så här skall spinhttp://bildarkiv.hififorum.nu/deln se ut (plan o fin) om det skall vara värt att laga elementet...
Image

Börja med att skära bort så mycket som möjligt av den gamla skumkanten.
Skrapa chassikanten så ren det går med en skruvmejsel eller ett stämjärn...
pensla sedan på thinner eller aceton på skum/limresterna på chassiet...
Image

Ta kniven  och skrapa/skär bort det upplösta limmet.
Image

Gör rent pappkanten, försiktigt med kniven eller med tummen.
Image

Lägg kanten upp och ner på elementet och stryk på lim på innerkanten.
Image

Stryk på lim på konens kant.
Image

Sätt på batteriet på elementets poler så att konen åker ut.
Image

Vänta någon minut och lägg sedan på kanten och tryck fast den, börja sedan lösa upp dustcap'ens lim med Acteon/Thinner. Dust cap kan även skäras bort men det är svårt att få det lika snyggt efteråt...
Image
 
Här kan man faktiskt fuska (inget att rekommendera för den seriöse kantbytaren, men kanske för den som har bråttom)
Man kan alltså strunta i att ta bort dust cap och försöka centera konen med limmet vått genom att använda tongeneratorn och lyssna efter "skrap"...
Jag får erkänna att jag själv vanligtvis använder denna metod, speciellt med gummikanter som faktiskt går att lossa om man misslyckats. Dock har det blivit skrap vid något tillfälle...

polstycke frilagt.
Image

Fixa en bit papper, förslagsvis ett glatt lite tjockare papper från nå'n flashig inredningstidning eller så...
rulla ihop detta och för in det som shims i talspolegapet.
Image
Image

Sätt på batteriet igen så att konen ploppar upp och applicera sedan lim på chassiekanten...
Image
Image

Ta bort batteri och släpp ner kanten i limmet, tryck till lite för att fördela limmet snyggt och sätt sedan tillbaka batteriet så att konen åker upp igen för att limmet skall kunna torka lite...
Limmet får kanten att korva sig lite men det är ingen fara...
Image

När limmet torkat någon minut så släpper man försiktigt ner konen (batteri) och klämmer fast kanten i chassiet (shimset skall här säkerställa att konen sitter rakt)

Ta ur shims och svep elementet försiktigt för att kolla att det inte skrapar...

Limma tillbaka dust cap...

Dra på ett lager Visaton coating (om inte annat så för den snygga svarta fägens skull)

Vips så har man sig ett par SC165 I redo för ny tjänstgöring...
Image

Lycka till

Mvh

/Stefan
Last edited by Stefan Björklund on Wed 18 Apr 2007, 21:49, edited 1 time in total.
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 193
Joined: Tue 26 Aug 2003, 22:35
Location: Strängnäs

Re: Skumkantsbyte Guide...

Post by rylandes »

Väldigt snyggt jobb Stefan!!!  :D

Jag får inte upp en bild nämligen nr 2004. Ska det vara 20004?
Jag tycker du ska spara ned detta som en PDF. Det tror jag många skulle uppskatta.

Kul att se hur du har gjort det. I stort sett samma som jag men det finns naturligtvis skillnader.


När du trycker på konen för att höra skrap kan man ju också använda 1,5 volten och polvända denna ett antal gånger så får man hela rörelsen.

BSR's huvudkontor har fortfarande några flaskor Visitron vätska kvar. Tycker det blir väldigt fint.

Är det inga problem med att ta bort dustcapen med thinner? Löser det inte upp konen?
Det låter ju mycket enklare än att skära bort den som jag gjorde.

Själv tycker jag nog att den "slarviga" modellen där man inte tar bort dustcapen fungerar bra. Om man limmar fast kanten på konen först. Applicerar lim på korg och ytterkant på skumkant med 1,5 volt på. Slå sedan av 1,5V och polvänd några gånger så man får in rörelsen. Har inte haft problem med ett enda element med den taktiken.

Har använt både Casco kraft och Casco Marin & Teknik svart. Föredrar det senare men det är en smaksak.
 
Återigen bra jobbat!

Sten R
---------------
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Re: Skumkantsbyte Guide...

Post by Tyko »

Hej!
Snyggt! Kan du bara beskriva mer noggrant hur du skulle gå tillväga med att mäta motständet över polerna med en vanlig multimeter? (inställningar och dyl, har en fin mulitmeter men är inte så bra på att använda den......håller på att lära mig.)
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Skumkantsbyte Guide...

Post by Stefan Björklund »

Hallå Sten...

Thinner löser inte up konen men den kan se lite lätt "fuktskadad" ut efteråt (lite mörkare) syns dock inte efter man har coatat...

dustcap har en snygg kant som är lite uppvikt så det mesta kan denna samla upp så att man mest bara blöter upp denna...

Det tar dock ganska lång tid att lösa limmet så att skära är ingen dum ide...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Tyko

Ställ bara in multimeter för ohm-mätning minsta mätområde större än 8 Ohm... brukar t ex vara 20 Ohm...

Mät över polerna och läs av typ 6.8 Ohm eller nå't...

Är det mycket större är det glapp och dålig kontakt någonstans

Är det oändligt är det naturligtvis avbränt någonstans  (talspoletråd eller trådarna som går från terminal till talspole)

Är det mycket mindre är det kortis mellan olika lindningsvarv i talspolen (kan ha gått varm eller  har nötts mekaniskt)

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Re: Skumkantsbyte Guide...

Post by -distortion- »

Jag har haft mardrömmar om omkantning, nu känns det som om det kan vara en bra idé ändå. Det verkar inte vara så hopplöst svårt som jag har haft känslan av.  :)

Jag har ett dilemma som jag skulle vilja ha lite av era åsikter om..
Jag har mellanregister "utan" upphängning och förra ägaren har satt i fel basar - 6 ohm, okänt märke, spelar nästan rätt tror jag, har inte hört andra OA116.
1 - Ska jag kanta om mellanregistren och köpa basar så fort jag kan? eller..
2 - Ska jag köpa nya mellanregister så fort jag kan och spela med fel basar?

På sikt ska det så klart inhandlas nytt av allting, men det tar ett tag att få 7000:- över till detta.

Vad kostar skumkanterna? Har du hemma, AVR?
piP frampå
OA14 där bak
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Skumkantsbyte Guide...

Post by Stefan Björklund »

KAnta om mellanreg och köp nya basar...

Mellanreg. använder inte så myckat av sin slaglängd så riskerna att det blir skrap är mindre med dessa...

Jag skall kolla om jag har kanter hemma...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Skumkantsbyte Guide...

Post by Stefan Björklund »

Man kan med fördel använda gummikanter vid omkantning...

Orginal SC165 serie 4 har kunnat köpas av Micke (Hifi här på forum) [email protected]

De är ungefär dubbelt så dyra som skumkanter men håller å andra sidan "för evigt"

Annars har jag 6 skumkanter kvar som jag kan sälja...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
uwittblad
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Wed 21 May 2003, 18:02

Re: Skumkantsbyte Guide...

Post by uwittblad »

Hej,

Jag behöver fyra satser (fyra skumkanter, alltså). Vad kostar de?

Mvh

Ulf ([email protected])
Ulf W
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests