Rimligt pris att ta för omkantade baselement?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
DaStraycat
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Mon 15 Mar 2021, 20:04
Location: Obbola
Contact:

Rimligt pris att ta för omkantade baselement?

Post by DaStraycat »

Det lönade sig i sammanhanget för mig att köpa helt nya bas-/mellanregisterelement på samtliga positioner i samband med att jag låter renovera ett par OD11 och ett par OA116. Det kommer betyda att jag får några originalelement "över", omkantade men annars inte åtgärdade, som jag lika gärna kan sälja av.

Vad skulle ni experter säga är ett rimligt pris att ta per baselement? Det är alltså 8 respektive 5,3 ohm.

Och som sagt – det är "learning by doing" som gäller för mig, så jag ber om ursäkt om jag inte har hundra procent på terminologin än! :oops:
arvid
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Mon 09 Apr 2018, 22:33

Re: Rimligt pris att ta för omkantade baselement?

Post by arvid »

Hej!
Jag är intresserad av att köpa mellanregisterelement till OA-116 (gummit i kanten har spruckit..), är det ett sådant element du har? Ytterligare en fråga är: vet du om det elementet går att byta utan att öppna hela lådan? Det ser ut som att det är skruvat från framsidan och eventuellt skulle gå att byta den vägen, men det beror ju förstås på kablarnas längd osv...
Hälsningar,
Arvid
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Rimligt pris att ta för omkantade baselement?

Post by STDI! »

Något är konstigt i första posten. I OD11 sitter 8 ohm bas/mellanregister. Ny sådan finns att köpa på HifiKit. Det är alltså B65oaIV i 8 ohm.
B65oaIV finns också att köpa i 5,3 ohm. De ska användas i basen på OA116 och OA2212. De basarna sitter i botten och är på 5,3 ohm i original.
Mellanregister till OA2212 är 8 ohm och de är alltså samma som basarna till t ex OD11. MEN mellanregistren i OA116 är på 16 ohm. Sådana finns inte att köpa. DaStraycat skriver att elementen är 8 respektive 5,3 ohm. Då är de inte rätt som mellanregister i OA116.

Arvid, jag rekommenderar att du låter kanta om dina originalelement. Jag tror att HifiKit gör det. Jag vet att Per Gulbrandsen här på carlssonplanet gör det. Jag förutsätter och tror att han gör det bra. Han bor i Stockholm. Jag kan också göra det. Och jag gör det bra. Jag bor i Helsingborg. Men kan man inte lämna/hämta så går det ju alltid att skicka.

Och jodå, mellanregisterelementen i OA116 går att ta bort utan att öppna lådan.

Har du spelat på högtalarna fram till nyligen så har säkert elementen bytts eller kantats om tidigare. Och det gäller även basarna som troligen behöver ses över. Så du måste kolla allt.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
DaStraycat
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Mon 15 Mar 2021, 20:04
Location: Obbola
Contact:

Re: Rimligt pris att ta för omkantade baselement?

Post by DaStraycat »

Jag såg precis båda svaren i denna tråd och återkommer med detaljer och bilder under nästa vecka (just nu befinner jag mig inte på samma ort som baselementen). Jag har sammanfattningsvis köpt exakt de ersättningselement som rekommenderades samt ett extra motstånd som ska lödas på vid montering av de nya elementen för att allt ska stämma (har för mig att det var mellanregistren det gällde, men instruktionerna till utbytet ligger där grejorna är, och det var ett tag sedan allt beställdes!)

Så, som sagt, kommer posta både bilder och info här om vad jag bytt ut och vad som "blir över"!
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Rimligt pris att ta för omkantade baselement?

Post by STDI! »

Jag ber om ursäkt för att jag "kapade" din säljtråd. Men jag tycker det är viktigt både för dig och eventuella köpare att veta vilka produkter det gäller.

Tyvärr anser jag att du inte har bästa möjliga mellanregister i dina OA116 om du följt råden här på carlssonplanet att köpa B65oaIV och komplettera med motstånd.

Om du har kvar original mellanregister till OA116 rekommenderar jag dig att istället sätta tillbaka dem, då omkantade naturligtvis.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
DaStraycat
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Mon 15 Mar 2021, 20:04
Location: Obbola
Contact:

Re: Rimligt pris att ta för omkantade baselement?

Post by DaStraycat »

Haha, nej, ingen fara med att kapa "säljtråden", det var ju inte ens någon riktig "säljtråd" utan bara mer en prisförfrågan! :)

Gällande dessa 0A116 så handlar det med om en gryta med alldeles för många kockar. De inköptes tillsammans med min barndomsstereo och var ihopkopplade med den fram till att denna gick i pension någon gång på sent 90-tal. Då hade också båda mellanregisterelementen spruckit.

Min far hittade några billiga ersättningselement och min bror, som då fortfarande bodde hemma, installerade OA116 som bakre högtalare på övervåningens då nyinförskaffade hemmabiosystem. Där har de suttit sedan dess. Jag, som bott hemifrån längre, var alltså inte involverad alls i denna process.

Men nu, med start för ungefär två år sedan hjälpte jag till när föräldrarna renoverade på övervåningen, och hemmabion har stått oanvänd och under skynken ett tag. Det var i samma veva som jag också började "återintressera" mig, eller vad man ska kalla det, för äldre stereoljud. I samband med att renoveringen började bli klar skaffade vi också en bättre förstärkare till hemmabiosystemet, och det visade sig att en av de främre bashögtalarna (ej Sonab, utan en 2000-talsmodell) var trasig, så jag renoverade den. I samma veva började jag också titta på de bakre högtalarna och insåg att mellanregistren kunde bli mycket bättre, samt att basarna inte fått översyn på mycket länge.

Parallellt med detta höll jag också på att skruva med mina OD11, som jag införskaffade till min "nya" nostalgistereo. Ett av baselementen i dessa visade sig vara trasigt (felreparerat och *fastklistrat*!), och då det andra var av en helt annan sort så bestämde jag mig för att byta båda.Det var alltså inget fel på det andra, det var omkantat, men en helt annan typ av element jämfört med ersättningselementet som jag skulle införskaffa till den första.

Då passade jag på att även köpa nya mellanregister-element till 0A116. Jag behöver knappast nämna varför, va? ;)

Tyvärr fanns alltså inte originalen kvar. Kanske hade de räckt med omkantning – jag såg dem aldrig själv, bara hörde från min far och min bror att de i princip höll på att lösas upp i molekyler. Så jag vet inte om det räckt med omkantning. Dessa element byttes ju ut under tidigt 2000-tal, så det var inte alls lika lätt för "gemene man" att hitta varken råd kring hur man skulle gå tillväga eller ens hitta rätt varor på nätet.

Min originaltanke var inte att "kränga" dessa element just här på Carlsson Planet, men om det finns intresse, så givetvis – jag lovar att posta bilder på allt som finns tillgängligt sedan, när jag är uppe hos föräldrarna och kan ta itu med det här!
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Rimligt pris att ta för omkantade baselement?

Post by STDI! »

Jag har original omkantade både mellanregister och basar till OA116 om du vill byta.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
DaStraycat
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Mon 15 Mar 2021, 20:04
Location: Obbola
Contact:

Re: Rimligt pris att ta för omkantade baselement?

Post by DaStraycat »

OK, tack för erbjudandet!

Återkommer som sagt i denna tråd när jag har fått bättre koll på läget – planen är att ta tag i detta precis efter jul, men då jag är egenföretagare och får uppdrag i två län så beror det givetvis också på hur denna situation ser ut. God jul! :)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 5 guests