Värt att renovera Popboxar?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
70-talaren
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Thu 01 Jul 2021, 20:17

Värt att renovera Popboxar?

Post by 70-talaren »

Hej,
Har ett par popboxar i jakaranda som är väldigt fina. 9710:orna var trasiga och nedhängda så jag tog beslutet att köpa OBIF87 och gjorde en ny baffel.
Snyggt blev det och jag har inte gjort något åt diskanterna eller filter.

Jag tog bort den isolering som fanns på korgen på 9710:orna och lät lådan vara som den är i original. Jag har nog en byggsats då jag har en fyrkantig basport.
Nu till frågan om man vinner något på att fortsätta att byta delar, typ till OB T22 och göra filter likt OA-5 MMX?
Jag tycker att dom är lite vassa i höga toner samt en del lådljud, resonanser. Nu kanske man kan fylla lådan med mer dämpmaterial men det kan ju oxå få oönskade resultat.
Nån som försökt sig på liknande modifieringar får gärna dela med sig.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Värt att renovera Popboxar?

Post by STDI! »

Alla Popboxar var väl byggsatser.

Du kallar dig 70-talaren. Då kanske du är född under 70-talet. Det är också då jag tycker att de "moderna" högtalarna skapades. Dvs min uppfattning är att 60-talare som OA-5 och Popboxen är intressanta om man har nostalgiska kopplingar men inte om man är ute efter bra ljud.

Men jag ska erkänna att jag har väldigt lite erfarenhet av 60-talarna. Jag hoppas det var ok med mina synpunkter trots din sista mening.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
70-talaren
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Thu 01 Jul 2021, 20:17

Re: Värt att renovera Popboxar?

Post by 70-talaren »

Ja det stämmer med åldern.
Har även haft ett par OA-12 som jag tror att du köpt av mig för några år sedan. Helt renoverade enligt detta forum.
En trevlig liten sak men jag vill gärna ha något i just looken av trä. Ger liksom en go känsla med den designen.

Var nog snabb i min tanke med om man kunde göra mer för att förbättra det jag har idag. Jag ser ju klara likheter med jus OA-5 och mina popboxar. Dock inte hört OA-5 eller MMX för att kunna jämföra.
70-talaren
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Thu 01 Jul 2021, 20:17

Re: Värt att renovera Popboxar?

Post by 70-talaren »

STDI! wrote: Thu 01 Jul 2021, 20:46 Alla Popboxar var väl byggsatser.

Du kallar dig 70-talaren. Då kanske du är född under 70-talet. Det är också då jag tycker att de "moderna" högtalarna skapades. Dvs min uppfattning är att 60-talare som OA-5 och Popboxen är intressanta om man har nostalgiska kopplingar men inte om man är ute efter bra ljud.

Men jag ska erkänna att jag har väldigt lite erfarenhet av 60-talarna. Jag hoppas det var ok med mina synpunkter trots din sista mening.
Se att du har lite annonser till salu, skriver i den tråden lite frågor.
70-talaren
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Thu 01 Jul 2021, 20:17

Re: Värt att renovera Popboxar?

Post by 70-talaren »

Hej igen, När jag ändå nämnt vad jag gjort på mina Popboxar med byte till OBI F87, bör man justera dämpning etc och prova att göra en riktigt port i stället för den fyrkantiga i plywood för att hitta bäst avstämning, rller är det så att nya bredbandaren är rakt av en ersättare plug and play?
Den ska väl ersätta alla Carlsson med 9710 i och dessa är väl i sig inte helt lika i volymer, eller?
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Värt att renovera Popboxar?

Post by STDI! »

Jag kan inget om de lådorna så jag hoppas du får svar av någon kunnig.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
70-talaren
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Thu 01 Jul 2021, 20:17

Re: Värt att renovera Popboxar?

Post by 70-talaren »

STDI! wrote: Mon 05 Jul 2021, 09:08 Jag kan inget om de lådorna så jag hoppas du får svar av någon kunnig.
Ok, jag får invänta om någon här har bättre koll på detta än jag.
Får annars ställa frågan på Faktiskt.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests