Sonab V1 lämpligt pris?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
DaStraycat
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Mon 15 Mar 2021, 20:04
Location: Obbola
Contact:

Sonab V1 lämpligt pris?

Post by DaStraycat »

Hej!

Letar efter ett par Sonab V1 eller OD 11 till den "nostalgistereo" jag håller på och bygger ihop.

Hittade ett par V1 till salu på en internationell sajt som enligt säljaren (firma) inte är i behov av renovering. De är funktionstestade och ser estetiskt sett mycket bra ut på alla bilder, nästan som i nyskick.

Firman tar 180 € för paret. Frågan är om detta är ett rimligt pris, eller om jag ska ha lite is i magen och vänta på något bättre erbjudande? Det som avskräcker mig mest, egentligen, är att frakten ligger på 40 €. Dessutom är ju OD 11 rent tekniskt betydligt bättre än V1. Dock kommer denna stereo stå i en liten lägenhet, så jag kommer inte kunna "kräma på" så mycket hursomhelst.

Vad tror ni?
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Sonab V1 lämpligt pris?

Post by STDI! »

Jag anser att alla 60-talsmodeller (OA4, OA5 och V1 i alla fall) är för omoderna och inte ger ljud som nyare gör. Så om man ska köpa dem är det av nostalgiska skäl. Priset du anger är enligt mig alldeles för mycket för ett par V1 men passar bättre för ett par fungerande OD11.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
DaStraycat
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Mon 15 Mar 2021, 20:04
Location: Obbola
Contact:

Re: Sonab V1 lämpligt pris?

Post by DaStraycat »

Tack! Ja, jag ligger någonstans "mittemellan" när det gäller bra ljud versus nostalgifaktorn.

Det viktigaste är att stereon ska vara tidstypisk, fast samtidigt vill jag förstås inte ha undermåligt ljud, men utan att betala överpris för det.

Jag kan tänka mig att renovera högtalarna i alla fall delvis själv – jag är hyfsad novis inom ämnet (och som jag skrivit tidigare så får ni ursäkta mina stundtals korkade frågor! :oops: ) men jag har folk jag kan fråga för professionell hjälp med renovering, plus givetvis att ni på detta forum varit till stor hjälp! Och det är "learning by doing" som gäller, också!

Saken är den att jag gärna hade velat ha Sonab OA 114 som var originalet till vår stereo, men de får inte plats i min lägenhet, inte utan att det blir "hoarder-varning" i alla fall. Popkuber däremot kommer se riktigt snygga ut, så det blir dessa dimensioner hursomhelst.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Sonab V1 lämpligt pris?

Post by momus »

Dom är för dyra. Om du inte äe ute efter ett par Philips 9170 så låt det vara.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 6 guests