OA-50 ersättande element

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
jazzpreacher
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 33
Joined: Tue 21 Oct 2008, 00:39

OA-50 ersättande element

Post by jazzpreacher »

Nån som har erfarenhet av följande:
1) 'ofiltrerade' B65oaIV i Carlsson OA-50 (som ersättande basar) och/eller
2) Hifikits Response 115DT26/27 som ersättande plug-and-play?

Köpte ett par OA-50 för en rimlig peng, allt original. Diskanterna hela. Ett baselement distade. Bytte båda basarna till B650aIV som jag plockade ur ett par OA-12. Fungerar hyfsat bra, tycker jag, trots att de ev. borde få ett filter. Idealet vore väl att reparera det söndriga baselementet. Är det nån som gör sånt?

Funderar på att byta diskanterna till Hifi Kits Response element (plug and play) för att få fräscha diskantelement (läste nånstans att kvaliteten på originalen inte alltid var den bästa). Har kollat uppgraderingsmöjligheter, men har inte tid med sånt just nu, om nu inte någon/t får mig på andra tankar.
OA-4, OA-5, OD-11, OA-12, OA-116, OA-50
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OA-50 ersättande element

Post by STDI! »

jazzpreacher wrote: Wed 31 Mar 2021, 22:28 ...Idealet vore väl att reparera det söndriga baselementet. Är det nån som gör sånt?
...
Varför distar det? Det måste ju vara omkantat minst en gång. Då kan en orsak vara att kanten hamnat snett så att talspolen skrapar i.

Testa genom att trycka in konen i "kl12, 3, 6 resp 9". Då märker du om det skrapar i ett eller flera lägen. Skrapar det i ett läge kan förhoppningsvis en rätt/bra omkantning fixa detta. Skrapar det i alla lägen och om du trycker in konen jämnt så är det kört.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests