Klass D för att driva OA-12

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Einar
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Mon 25 Jan 2021, 14:39

Klass D för att driva OA-12

Post by Einar »

Hej,

Någon som har erfarenhet av att driva OA-12 eller liknande Carlssonhögtalare med någon klass D-förstärkare som inte kostar åtskillliga 10.000?

Driver idag mina OA-12 med en NAD 302 och känner mig nöjd med det, men den förstärkaren börjar ge upp livet och jag tror inte att den är värd att rädda.

Klass D ser attraktivt ut på papppret, men jag har personligen ingen erfarenhet av dom.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.10442/

/Einar
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Klass D för att driva OA-12

Post by momus »

Kör ett par OA12:or i min sommarstuga på Öland med en Nad D3020. En Hypexutvecklad klass D förstärkare, (Nu 4998 kr på t ex Hifiklubben). Jag är väl sådär nöjd (Det kan bero på rummet). När jag testade den hemma (med mina OA 50 så märkte jag ingen större skillnad mellan mina OA 50 med Satori (mina OA 12 har Satori också samt de nya diskanterna). Däremot så har OA 50 på lite bättre rumsuppfyllnad, bättre bas och bättre diskant. Tycker jag. OD 11 lät ungefär likadant på bägge förstärkarna men digitalt lät det som att det lät aningen bättre (genom XTZ 100 class A). Aningen mer bas analogt. Det är nog ingen större skillnad mellan en NAD 3020 och en NAD D 3020. Och så får du Bluetooth på köpet (NAD D 3020). OBS jag kör analogt på Öland genom ett RIAA från Cambridge 540p genom en Thorens TD150 med en Shure HE 95. Lite knöligt med dom ganska små anslutningarna på baksidan. OBS NAD D3020 har ingen pickupingång, därför 540p.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests