Uppdatera OA-14, byta till OA-52, eller ny förstärkare?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
ConnyChrome
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Thu 03 Dec 2020, 02:05

Uppdatera OA-14, byta till OA-52, eller ny förstärkare?

Post by ConnyChrome »

Hej, jag är ny här på forumet, men har levt mestadels lycklig med mina Carlsson-högtalare Sonab OA-14 i 28 år.

Jag fick mina OA-14 renoverade för snart 30 år sedan. Det skedde här i Stockholm och personen som gjorde detta åt mig hade tidigare arbetat på Carlsson-fabriken. Han lämnade en minutiöst noggrann lista på vilka arbeten han hade utfört på mina högtalare som han totalrenoverade Jag svär ibland över att jag har slarvat bort den där handskrivna lappen i någon flytt, där fanns både personens namn samt tips om att jag borde uppdatera från min dåvarande Sonab R-3000 till en NAD 3020i åtminstone för att högtalarna skulle göra sig rättvisa. Han sa också att jag aldrig mer skulle behöva köpa nya högtalare, att endast 0A-52 (vill jag minnas) är bättre än dessa.

Jag köpte en NAD 3020i. Har haft enormt mycket glädje av mina OA-14. Folk på besök som har moderna trevägshögtalare i 20 000-kronorsklassen avundas det varma naturliga ljudet som kommer ur mina OA-14.

Tyvärr gjorde jag ett dåligt val för dryga 10 år sedan, då en försäljare på Ljudmakaren dömde ut min dåvarande NAD 3020i med argumentet att kondensatorerna i gamla förstärkare torkar och låter ”pappiga” efter 10 år, min NAD hade då 20 år på nacken. Visst, Rotel RA-05 som jag ”uppdaterade” till spelar jämnt och har mycket kraft i sig... men det är knappast någon slump att andrahandsvärdet idag är högre på NAD 3020i än på Rotel RA-05 som när det begav sig kostade 6500:-. Jag skulle självklart låtit renovera min NAD 3020i istället.

Min erfarenhet av mina OA-14 är att de är fantastiska på att återge främst akustisk musik, speciellt jazz, men även tex Neil Youngs senaste ”Colorado” som ju är inspelad live i en lada. Men även modern house och hip hop låter övertygande i mina OA-14. Vad som inte alls låter bra är tex aggressiva el-gitarrer. Punk, hårdrock, och musik med mycket energi i mellanregistret fungerar inte i mina OA-14.

Jag har löst det genom att införskaffa ett par KEF Corelli som är bra på just det som mina OA-14 inte är bra på, men jag undrar ju nu om jag kunde få det bästa från båda världarna. Öppenheten, transparensen och djupet hos mina OA-14 kombinerade med den trevligare diskanten och mera direkt svarande i övre mellanregistret som finns i KEF Corelli.

Basarna i mina OA-14 köptes tidigt 90-tal på Hi-Fi Kit - han som renoverade mina högtalare lyfte på ögonbrynen och tyckte inte att de basarna var de jag borde ha valt. Diskanterna renoverades, men är de gamla i original.

Tror ni att jag skulle bli lycklig av nya diskanter och Satori-bas-element? Eller ligger lösningen i att byta till OA-52? Eller borde jag satsa på en renoverad gammal Marantz-receiver från 70-talet?
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Uppdatera OA-14, byta till OA-52, eller ny förstärkare?

Post by STDI! »

Jag har köpt/renoverat och sålt många Sonab/Carlsson under drygt 10 år.
Min uppfattning är att 70-talarna (som OA14) är "trevliga och luftiga". I 80-talarna har en del av detta bytts ut mot "högre ljudkvalitet". Jag föredrar absolut OA52 framför alla varianter av OA14 som jag hört. Jag har visserligen lyssnat kort på ett par OA14 med Satori och T22 men inte så mycket så att jag vill inkludera dem ovan, även om jag har svårt att tro att de slår OA52.

Det är några saker jag blir fundersam över när jag läser din beskrivning.
Vilka basar är det som sitter i? På baksidan står förmodligen nummer. Har de skumkant eller gummikant? Är det skumkanter så kan de vara kass igen.
Hur renoverar man diskanter?

Byte till nya B65oaIV, T22-diskanter och färdiga filter kostar ca 6 300 kr.
Billigare om du istället modifierar befintliga filter.
Ganska mycket dyrare om du satsar på Satori.

Det är lätt att hamna på kostnader som överstiger inköp av ett par OA52. Och då tycker jag att de ska mycket nostalgi eller krav på ett visst utseende för att rättfärdiga att modifiera OA14 framför att köpa OA52.

Men sen gäller det ju också att få tag på OA52 i rätt skick och till rätt pris.
Jag har OA52 i olika varianter att sälja. De och jag finns i Helsingborg. Är du i de här trakterna någon gång får du gärna komma och lyssna och diskutera.

Såvida det inte är något fel på din förstärkare tror jag inte att det är utbyte av den som ger den stora förbättringen.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
ConnyChrome
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Thu 03 Dec 2020, 02:05

Re: Uppdatera OA-14, byta till OA-52, eller ny förstärkare?

Post by ConnyChrome »

Tack för goda råd! Jag inser att detcförmodligen inte är värt pengarna för mig att byta både diskanter och basar i mina OA-14.

”Renoverade diskanter” - om jag inte missminner mig tror jag att han limmade papperskanter som hade släppt.
Öppnade och såg efter, basarna heter P830939. (Och underligt nog står det QC080811... de här basarna har suttit där sedan 1992...)
Beskriv gärna karaktären på OA-52. Jag läser att många (inklusive mig själv) tycker att OA-14 är fantastiska till jazz och akustisk musik, men att de är vassa och otrevliga i diskanten och svaga i högre mellanregistret. Låter hård rock bra i OA-52? Eller är även OA52 bäst på akustisk musik?
Jag kommer ha vägarna förbi Helsingborg en hel del fr.om. maj månad nästa år. Jag kommer gärna förbi och lyssnar, är absolut intresserad av ett par OA-52.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Uppdatera OA-14, byta till OA-52, eller ny förstärkare?

Post by STDI! »

Här: http://carlssonkult.se/basersattare.aspx kan du läsa om olika basar. Då ser du att 830939 kom 2006. Och även om du är konfunderad över hur de hamnat i dina lådor så vet vi i alla fall att det är en bra/rätt ersättare. Så det finns ingen anledning att byta basar förutom om du skulle vilja lägga en hel del mer pengar och sätta i Satori.

Diskanterna kan du testa genom att ta ett rör från en hushållspappersrulle och hålla mellan öra och resp diskant. Det låter aldrig snyggt att lyssna bara på diskant men skulle någon diskant vara "trasig" så hör du det lättare via rullen.

En lite billigare möjlighet till uppdatering av dina högtalare är då att "bara" byta diskanter och filter. 8 st T22 kostar 2 600 kr. Originalfiltret kan man bygga om så att man hamnar på dryga 3 000 kr för diskanter och filter. Vill du köpa färdiga filter blir det ganska mycket dyrare.

Att beskriva karaktären på ljud är svårt men min uppfattning är att OA52 är bättre på allt. Och duger till allt.

Mitt förslag är att du spelar vidare så länge och kommer hit när du kan och omständigheterna tillåter det. Då kan du lyssna på olika varianter av OA52. Jag har även OA14 att jämföra med men dock inga med T22. Däremot OA12 med T22 så det finns alla möjligheter till jämförelser. Då har du fått bättre förutsättningar för bestämma vad du vill göra. Och du är välkommen hit för lyssning och diskussion även om du inte köper något av mig.

Skicka PM eller mail här via carlssonplanet när det närmar sig.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 69 guests