Hitta ritning över bottenplatta till filter till OA50?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Orfeus76
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Fri 10 May 2019, 23:00

Hitta ritning över bottenplatta till filter till OA50?

Post by Orfeus76 »

Jag har beställt ett par nya diskanter, så jag kan uppgradera mina OA.50 till OA 50.3 (basarna har jag redan). Men så var det ju det där med delningsfilter. Det finns ju ritningar (bland annat på carlssonkult.se). Men visst kan man - om man har en ritning av själva bottenplattan, få den tillverkad på beställning? Den naturliga följdfrågan blir ju då om det går att få tag i en ritning av den, så jag kan göra en beställning?

Sen är ju allmänna tips om hur jag kan göra ett filter eller få tag på ett varmt välkomna!
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Hitta ritning över bottenplatta till filter till OA50?

Post by STDI! »

Det är så liten skillnad på filtren till OA50 och OA50.3 så du kan använda originalfiltren med lite modifieringar.

Om du inte själv vill ge dig på det så kan det vara en god ide att ange var du bor så kanske du får hjälp av någon i närheten.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Orfeus76
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Fri 10 May 2019, 23:00

Re: Hitta ritning över bottenplatta till filter till OA50?

Post by Orfeus76 »

Tack för svaret!
Tänker du på de korsvända faserna till diskanterna och en spole till basen, som finns beskriven på Carlssonkult?

Det kanske blir så att jag börjar där, men det skulle ju sitta fint med ett riktigt filter.
Jag bor i Västerås
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Hitta ritning över bottenplatta till filter till OA50?

Post by STDI! »

På carlssonkult.se ser man (princip-)ritningar till filtren för både OA50 och OA50.3.

För att ändra ett OA50-filter till OA50.3-filter behövs:

En spole på 0,7 mH i serie med basen. Den lägger man lätt till på befintlig filterplatta (kort).

Befintligt motstånd 1,5 ohm byts mot 3,3 ohm. Parallellt över detta lägger man en kondensator på 5,6 uF. Lätt gjort på befintligt kort.

Säkringen tas bort, dvs ersätts av en kabelbit istället. Lätt gjort.

Befintlig kondensator på 3,3 uF byts mot en på 3,9 uF. Lätt gjort.

Befintlig spole på 0,5 mH byts mot en på 0,7 mH. Lätt gjort.

Diskanten ska bytas och då fasvänds den. Lätt gjort.

När jag skriver "Lätt gjort" så är jag medveten om att det inte är lätt för alla. Men det jag menar är att det i alla fall inte behövs något nytt kort. Och det blir ett riktigt filter om du gör som ovan.

Kanske någon i din närhet kan hjälpa till. Jag bor inte i din närhet, men ska dit när det är lämpligt att resa igen.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Orfeus76
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Fri 10 May 2019, 23:00

Re: Hitta ritning över bottenplatta till filter till OA50?

Post by Orfeus76 »

Tack för svaret!

Ja, det låter ju faktiskt enklare än vad jag först tänkte, när du skrev. Jag är ju helt grön (och svarar kanske på väldigt låg nivå), men jag har några frågor:

1. Det innebär alltså att detta borde man kunna göra med befintligt kort och då med befintliga hål?
Dvs. man bara byter ut komponenterna? Är de lika stora?

2. Hur gör man med motståndet och kondensatorn som jag ligga parallellt? Kan man tänka sig att man stoppar in båda i samma hål?

3. Är värdena allt jag behöver gå på när jag köper delar? Exempelvis har jag redan köpt en spole med rätt värde enligt ritningen, men man kunde också ha olika tjocklek på tråden. Det står ju inget om det på ritningen, men spelar det någon roll?'

4. Om jag nu som gröning skulle göra en kallödning, där ett fäste inte leder som det är tänkt. Är det någon fara för elektroniken då? Om det är kortis förstår jag att det kan vara det, men om det bara inte leder? (och jag har fått till en lödning bra)
Man borde ju se det om inte annat, men jag tänker på om jag vågar ge mig på det.

5. Sen tänkte jag passa på att fråga; min 1-åring brukar klättra på högtalarkontakten. Så jag beställde ett par nya kontakter, som jag tänkte lägga innanför gallret.
Finns det några tips på hur jag kan göra, för att göra så lite åverkan som möjligt på lådan?
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Hitta ritning över bottenplatta till filter till OA50?

Post by STDI! »

1. Ja, befintligt kort och befintliga hål när det gäller utbyte av komponenter.
För spolen som ska sättas i serie med basen sätter du ena benet i det hålet där basens pluskabel nu sitter. Sen löder du fast basens pluskabel på andra benet. Då sitter alltså spolen i serie med basen. Du får fästa spolen med t ex smältlim på lämpligt ställe. Du bör fösta alla komponenter med smältlim.
Om komponenterna inte är exakt lika stora får du kanske böja lite ben eller t o m löda på en kabelbit. Men de bör stämma i storlek.

2. Ja, man kan stoppa i samma hål. Då får du kanske borra hålen lite större. Man kan också löda fast motståndet precis som originalet och sen löds kondensatorn fast i motståndets ben.

3. Eftersom det finns olika trådtjocklekar har de väl någon betydelse. Hur stor vet jag inte men jag TROR att det inte är kritiskt.

4. Kallödning kan som du skriver innebära glapp eller avbrott. Är det för en komponent som ligger i serie med t ex diskanten kommer diskanten att bli tyst. Såvida det inte finns en annan komponent som ligger parallellt över den komponent och kan leda signalen istället. Men i så fall blir delningen eller annan funktion i filtren fel.
I vilket fall som är det inte farligt för elektroniken.

5. Från de befintliga anslutningarna går kablar upp till delningsfiltren. Om du kapar dem där och istället fixar nya anslutningar där har du gjort vad du vill. Hur det praktiskt ska monteras vet jag inte. Och sen ska du dessutom få inte kabeln under gallret för att komma fram till filtren.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Hitta ritning över bottenplatta till filter till OA50?

Post by momus »

Apropå nr 4 (kallödning) så fick jag det när jag bytte filter på mina nya diskanter(T 22) till mina OA12:or. (Jag är nybörjare). Det enda som hände var att diskanterna tystnade (som det står). Låt bara lödtennet flyta ut så är det inga problem.
Orfeus76
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Fri 10 May 2019, 23:00

Re: Hitta ritning över bottenplatta till filter till OA50?

Post by Orfeus76 »

Nu har jag äntligen fått mina diskanter, så nu börjar jag klura igen!
Men än så länge kör jag med OA50.3 elementen, men det gamla filtret. Borde väl kanske jag veta nu, men vad händer egentligen när det är fel filter?
Hur kommer jag märka att det är rätt filter?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 7 guests