Vilken modell skulle ni välja för detta rum?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Soundside
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Mon 23 Mar 2020, 08:38

Vilken modell skulle ni välja för detta rum?

Post by Soundside »

Hej, är helt ny här och Sonab/Carlsson är helt nytt för mig. Har alltid varit sugen på att prova ett par Carlsson högtalare så hoppas jag att jag kan få lite goda råd om vart jag bör vända mig :)

Jag har precis gjort mig av med min tidigare HiFi-anläggning och ska inom kort flytta till hus med andra utmaningar än tidigare boende. Jag saknar bra ljud och vill hitta en bra lösning som passar i vårt kommande vardagsrum/kök som är ca 7,9 x 5,6m. Det som är lite lurigt är att vi har småbarn och det kommer att springas runt en hel del, så högtalare med grill är ju att föredra. Därför jag har sneglat på t.ex OA-14 och eventuellt OA-50. Vad skulle ni säga om de alternativen i mitt rum som är ca 45kvm? Kommer de att räcka till ljudmässigt och hur kommer basen att upplevas?

Tack!

Mvh Victor
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Vilken modell skulle ni välja för detta rum?

Post by STDI! »

Hej
Jag har och har haft alla 70- och 80-talsmodeller av Sonab och Carlsson. Min uppfattning är att ju äldre högtalarna är ju "roligare och luftigare" låter de. Men ju nyare de är desto bättre "ljudkvalitet" har de.
Både OA14 och OA50 kommer att kunna leverera i ditt rum. Såvida det inte är specifikt designen på OA14 du/ni föredrar så rekommenderar jag OA50. Priserna för de två är ungefär lika. För att OA14 ska komma upp i samma klass ska de vara uppdaterade med nya diskanter och då stiger priset. Även OA50 kan uppdateras för att bli bättre.

Jag har OA12, OA14, OA116, OA50 och OA52 i olika varianter till salu om något kan vara intressant. Högtalarna och jag finns i Helsingborg men vi rör på oss ibland så kanske leverans kan vara möjligt.
Finns du i närheten får du gärna komma och lyssna och diskutera.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Soundside
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Mon 23 Mar 2020, 08:38

Re: Vilken modell skulle ni välja för detta rum?

Post by Soundside »

Hej STDI,

Tack för ditt utförliga svar. Jag är absolut intresserad av att se vad du har till salu. Befinner mig tyvärr inte i Helsingborg, men sådant går ju alltid att lösa om det blir affär. Skickar ett direktmeddelande så kan vi prata vidare om det.

Angående placering så har jag läst lite olika. Vore det rimligt att placera dem på långsidan? Skulle innebära runt 7 meter brett och med en del fönster bakom.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Vilken modell skulle ni välja för detta rum?

Post by STDI! »

7 meter mellan högtalarna blir väldigt brett. Men om praktiska livet och möblering går före mesta möjliga välljud så är det bara att testa. Fönstren bakom kan nog funka. Ställ högtalarna så nära fönstren som möjligt. Det är bara att testa alla möjliga varianter.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Vilken modell skulle ni välja för detta rum?

Post by momus »

Skulle verkligen inte rekommendera 7 m mellan högtalarna Visserligen bör OA 50 och 52 stå en aning bredare mellan varandra (ca 3-3,5 m) än dom gamla, främst OA12 och 14( ca 2.5m). Detta beror på takreflexen.OA12 och 14 har mer "liggande" element än dom mer moderna. Jag har ca 2,5m mellan mina OA 12 och ca 3 meter mellan mina OA 50. Jag skulle utan att tveka välja OA 50 som mina "huvudhögtalare" . Jag har jämfört OA12 med OA 50 (bägge med Satori och "nya" diskanter).
Soundside
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Mon 23 Mar 2020, 08:38

Re: Vilken modell skulle ni välja för detta rum?

Post by Soundside »

Tack för svar STDI och Momus,

Förstår att 7m blir lite väl brett. Jag kan förmodligen lösa 3,5 meter utan problem. Får nog bli kortsidan då.

Jag har tyvärr inte haft möjlighet att lyssna på OA-50. Momus, hur skulle du säga att du upplever basen, eller rättare sagt bastrycket i OA-50? Är det ett måste att komplettera med sub? Och tycker du det är värt att uppgradera standard OA-50, till vilken nivå i så fall? Tycker själv att Satori är lite väl dyr.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Vilken modell skulle ni välja för detta rum?

Post by momus »

Jag blev varnad av Ing Öhman som skrev att motorn i Satori är svagare. Det skriver också Grafpro på CarlssonKult. Så jag var rätt så nervös när jag bytte element (skrev till Grafpro och frågade). Han skrev "ingen fara". Jag har hela mitt liv lyssnat på SC 165 (OD 11 och OA 14). Jag måtte vara känslig för distorsion för efter elementbytet så hörde jag vad jag inte hört med SC 165, dvs distorsion. (Vilket verifierades av grafpros mätningar). Basen i OA 50 blev inte mindre. Jag har visserligen en XTZ (den billigaste) basmodul inkopplad hemma men den behövs egentligen inte. Bas finns där tillräckligt ändå (om än inte av hästsparkskaraktär). I sommarstugan har jag ett par OA12 kopplade till en NAD D 3020. Testade NAD:en hemma med OA 50 (SC 165) och det lät likadant som med OA 12 (med SC 165, ja egentligen b 65 oa II inkl dom nya diskaterna och ett nytt filter). Har inte samma rumsuppfyllande ljud i sommarstugan (kan beror på rummet) som jag är van vid. Satori är dyra men gillar man inte distorsion så är dom klart värda sina pengar (tycker jag) . Och bas finns (men jag är ingen basfreak). Prova gärna Grafpros förslag om hur man förbättrar ett par OA 50 version 1 (beskrivningen finns på Carlssonkult.se). Jag lyssnade på ett par OA 50.4 hemma hos Grafpro och trodde att all lyssning skulle genomföras av ett par nyrenoverade OA 116 (som alltid varit min drömhögtalare). Så blev det nu inte. OA 50.4 körde i cirklar runt OA 116. Det blev OA 50.4 för hela slanten och ingen närvarande opponerade sig. Det var med ett par B 65 oa. Men med ett par Satori från HIFiKit blev det ännu bättre (utan filterbyte).
Soundside
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Mon 23 Mar 2020, 08:38

Re: Vilken modell skulle ni välja för detta rum?

Post by Soundside »

Ok, tack för den grundliga redogörelsen Momus. Jag ska nog börja med att kika på en uppgradering av version 1 då.

Jag skulle vilja köra ett hyfsat modernt förstärker till dessa i så fall. Och då gärna med AirPlay 2 för enkelheten för hela familjen. Har ni några rekommendationer där?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Vilken modell skulle ni välja för detta rum?

Post by momus »

Ju bättre förstärkare desto bättre är min erfarenhet, (jag fick bäst ljud i mina högtalare med LEAK TL 12 plus one, 2x12 watt, plus en separat förförstärkare från NAD) annars så går det bra med vad som helst. Dom är ju tämligen lättdrivna (Just nu kör jag mina OA 50 med en receiver från XTZ).
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests