Felsökning OA-5 typ 2

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
skjellet
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sat 14 Mar 2020, 17:45

Felsökning OA-5 typ 2

Post by skjellet »

Hej!
Har precis köpt ett par orenoverade OA-5 typ 2. Hos säljaren lyssnade jag inte mer noggrant än att allt som helhet lät bra.
När jag kom hem upptäckte jag att ena högtalaren har ett mer "burkigt" ljud än den andra, som har mycket mer diskant. Jag har testat med "janschmetoden" med toarulle mot diskanterna och upptäckt att det verkar som att endast 1 diskant per högtalare låter, samma på båda alltså.

På den sämre (burkiga) högtalaren sitter terminalen löst med lite tejp runt kablarna på insidan, men det verkar inte glappa där eller så när jag försiktigt böjt på sladdarna lite osv.

Till saken hör också att jag även köpt en begagnad Rotel RA-930AX som förstärkare, av mig tidigare otestad, som även den verkar ha lite bekymmer med glapp/sprakljud som försvinner om man vrider lite på source-ratten (ska reklamera förstärkaren då den är köpt i butik med garanti).

Jag är rätt okunnig i ämnet och undrar var man ska börja och har lite frågor.

Är diskanterna utom räddning?
Vad kan det bero på att ena högtalaren (trots lika många fungerande diskanter?) har ett burkigt ljud?
Kan det vara terminalen/erna som behöver bytas?
Kan det trots allt vara förstärkaren som inte driver högtalarna rätt eller så?
Andra tips? Är det helrenovering som är bäst?

Mvh
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Felsökning OA-5 typ 2

Post by STDI! »

Jag kan inte så mycket om OA5 men antar att de fyra diskanterna är serie/parallell-kopplade. I så fall ska antingen noll, två eller fyra diskanter fungera. Kolla igen så att det verkligen bara är en per högtalare som det låter ur. Tejpa ihop flera toa/hushållsrullar så att du får ett längre rör. Det blir lättare och säkrare att avgöra då.
Har du tillgång till mätinstrument kan du löda bort en av anslutningarna på elementen och sen mäta resistansen över elementen för att se om det är avbrott eller kortslutning i någon av elementen.
Kolla alla anslutningar så det inte är avbrott eller glapp.
Skifta anslutningarna till förstärkare från högtalarna, dvs koppla vänster högtalare på höger kanal istället och vice versa. Stannar det burkiga ljudet i samma kanal är det förstärkaren som krånglar. Följer det burkiga ljudet högtalaren är det där felet ligger.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
skjellet
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sat 14 Mar 2020, 17:45

Re: Felsökning OA-5 typ 2

Post by skjellet »

Har lyssnat mer noggrant nu med en ihoprullad affisch. Kan konstatera att i den bättre högtalaren fungerar två av fyra diskanter. I den sämre fungerar dock bara en av fyra.
Det burkiga ljudet följer högtalaren hur jag än vrider och vänder på det. Kanske pga en mindre fungerande diskant?
Eller är det troligare att 9710-elementet inte låter som det ska?

Har tyvärr inte tillgång till mätinstrument just nu, men funderar på att höra av mig till AH Ljudteknik i Lund och se om han kan hjälpa mig.
Om diskanterna krånglar, vad brukar vara fel då? Avbrott, kortslutning? Eller brukar själva diskant-elementet gå sönder?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Amazon [Bot] and 8 guests