Lämplig förstärkare till OA-116

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
O.rytkonen
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Sun 12 Jan 2020, 23:24

Lämplig förstärkare till OA-116

Post by O.rytkonen »

Hej! Söker tips på förstärkare!
Jag köpte nyligen ett par vackra OA-116 till den nya lägenheten vi snart flyttar till. Det kom med en förstärkare på köpet men som jag använder provisoriskt innan plånboken tillåter fler hifi köp.

Söker alltså era råd och erfarenheter om förstärkare så att jag har kött på benen när jag börjar söka runt.

- Prisklass: Max 10000kr
- Vardagsrummet är ca 20kvm, 2,60 i takhöjd och betongväggar.
- Siktar på att köpa en Rega Planar1 som kompis till den nya förstärkaren.
- Skulle föredra att kunna streama musik trådlöst till högtalarna när vi inte spelar via sladd. Tänker mig något i stil med chromecast.

All input är varmt välkommet, tusen tack!
Kermit116
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Wed 21 Mar 2018, 16:24

Re: Lämplig förstärkare till OA-116

Post by Kermit116 »

Jag har en NAD C388 till mina oa116 (av Per G modifierade m OBI T22 oa, minns ej vilka bas o mellan). Låter alldeles utmärkt. Vad jag uppskattar med den förstärkaren är att den är av en viss modern konstruktion som genererar väldigt lite egen distorsion under vissa förutsättningar (finns en mer än livlig diskussion kring detta som jag dock inte förstår hälften av på faktiskt.io) och på det sätt varpå NAD räknar så ger den 2x150watt. Den ligger dock utanför Din budget då den kostar ca 15-16. I princip likadan som den är dock C368 som jag tror ligger exakt på Din budget. Du borde dock kunna hitta en C388 m två-tre år på nacken kring Din budget.

C368 ger 2x80w och jag har mycket svårt att tro att den inte skulle räcka till effektmässigt i det rummet. C368 har därtill den fördelen (jag har en sådan på landet så jag vet) jmf m C388 att det går att koppla isär för- och slutsteg varför Du kan alltså skaffa ett separat slutsteg om Du vill. Köper Du en NAD C268 så kan Du bryggkoppla bägge och få ut 2x150w.

Både C368 o C388 har praktiska fördelar av att ha optisk ingång med automatiskt påslag vilket är bra för bekväma människor som jag och som matar den via Sonos där jag har musikbibliotek (separat NAS) och Spotify. Jag tror att Du kan köra Spotify Connect och också styra dom från en smartphone men det får Du kolla på Hifiklubben. Jag kör CD-spelarna med optisk kabel resp coax och har ingen erfarenhet av de analoga ingångarna, dom ska dock ha ingång för grammofon (endast MM). Bägge har två utrymmen för NADs insticksmoduler som kan vara rätt fiffiga, i den jag har på landet så har jag en HDMI-modul och en Bluesoundmodul, sistnämnda nyttjar jag inte även om den sannolikt är tekniskt bättre än Sonos, men jag tycker Sonosen är mer praktisk än Bluos, smaksak. Ska tilläggas att NAD hade en föregångare till dessa två som hette C390DD som jag aldrig lyssnat på men som dom som jämfört med C388 tycker låter bättre, den gissar jag Du hittar för 7-9000 på blocket. Den har, såvitt jag minns, endast digitala ingångar och saknar C368/388 praktiska fördelar (ex vis autostart på optisk ingång, bluetooth) och endast under vissa förutsättningar får Du in två av NADs insticksmoduler.

Dessförinnan körde jag mina oa116 med en Denon AVR-X4100 (surroundreceiver på 2x125w i tvåkanal enl Denon), en kombinationen som jag inte gillade, jag tyckte ljudet blev för "varmt", "beslöjat" och inte tillräckligt med dynamik, kanske räckte den inte till (NAD tror jag är kända för att speca konservativt) i rummet som är ganska stort. Initialt hade jag en NAD 7400, en 90-talsreceiver på 2x100w (enl NAD) med bra drag i och som lät mycket bra ihop m oa116, men som jag gav bort när jag tröttnat på att låta laga alla elektronikkomponenter som började falla för åldersstrecket (Jag borde nog ha behållit den och gömt den någonstans, men det gjorde jag inte, "happy wife, happy life").

Lycka till och grattis till ett par jättehärliga högtalare.
O.rytkonen
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Sun 12 Jan 2020, 23:24

Re: Lämplig förstärkare till OA-116

Post by O.rytkonen »

Nice, underbar redogörelse av dina erfarenheter!
Jag ska kolla upp det du rekommenderar och säger jag inget till min fru så kommer hon inte heller förstå vad sakerna kostar.
Tack!
roos
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Sat 13 Jan 2018, 12:42

Re: Lämplig förstärkare till OA-116

Post by roos »

Min sambo gick ut med plasten till vårt sopsorteringshus häromdan. Sedan ringde hon och sade att jag nog borde komma ner. Det var lite som "storage wars" därnere. Någon hade tömt sitt förråd på både det ena och andra. Tyvärr inga sonab- eller carlssongrejer. Men väl en Musical Fidelity A100 class A. Den visade sig vara kastad på grund av en kass vridpotentiometer och en missljudande fläkt. Det blev en helkväll med skruvande, pillande och lyssnande.

Än så länge har den bara fått driva mina gamla popboxar. Det är dock ingen tvekan att A100:an slår både mina gamla Beomasters och min betydligt modernare Nad med lätthet. Imorgon ska jag våga koppla in dem i mina 116 och hoppas på lika fina resultat där.

Sen är det bara att höja volymen och sjunga med om någon nämner ordet ELRÄKNING.
roos
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Sat 13 Jan 2018, 12:42

Re: Lämplig förstärkare till OA-116

Post by roos »

Efter att ha kört den några veckor nu kan jag varmt rekommendera Musical Fidelity A100 både till 116 och popboxar. Därmed tror jag att den borde passa bra med de vanligaste carlssonmodellerna också. Störst skillnad jämfört min Nad och mina Beomasters märks med 116 där jag har haft lite problem att hitta en förstärkare jag är riktigt nöjd med. Med andra förstärkare jag testat har jag varit tvungen att leta efter en sweetspot i volymen för att få dem att uppnå sin potential. Med A100 låter det nu utmärkt oavsett volym och musiktyp. För att inte tala om att man inte måste dra på så mycket för att vara nöjd med hur det låter.

Jag har en misstanke om att det har med att den arbetar i "class a" nästan hela tiden. Priset för det är förstås el och värme. Det är inget man ställer i en stack med något annat ovanpå, inte ens med distanser mellan. Den drar ungefär lika mycket el som ett par klassiska glödlampor och det kostar ju några kronor i månaden. Närmare bestämt 133W konstant oavsett nivån på både input och volymen. För mig är det dock utan tvekan värt det. Det skulle krävas decenier av lyssning innan elbesparingen med en modern förstärkare med motsvarande ljudkvalitet kommer ifatt sin inköpskostnaden.

Summa sumarum kan jag varmt rekommendera att hålla ögonen öppna för en a100 och jag gissar att även liknande konstruktioner både från Musical Fidelity och andra tillverkare kan vara värda att testa om man kommer över dem billigt.
Imperial
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 29
Joined: Wed 13 Jan 2021, 17:34

Re: Lämplig förstärkare till OA-116

Post by Imperial »

Just för tillfället så har ja inga OA116.
Men ja har haft å ja har kört många olika högtalare med
mit AB International - Precendent 600LX.
Den driver vilka högtalare som helst utan problem i hemmiljö.
Ja har haft många olika steg genom åren men de här steget stannar här.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests