OA58 vsOA12

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
SEA
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sun 06 Oct 2019, 14:25

OA58 vsOA12

Post by SEA »

Antar att detta diskuterats många ggr. förr men hittade ingen tråd om just detta utan bara när det handlat om flertalet andra modeller också.
Jag har länge haft ett par renoverade OA12 som jag trivts med, renoverades av mig för c:a 15 år sedan. (Nya basar, nya diskanter, nytt internkablage, nya terminaler och nya kondingar i filtret vill jag minnas). Alltid tyckt om dessa och inte direkt tänkt byta men av en händelse snubblade jag över ett par OA58 och slog till...
Vad upplever ni är den största skillnaden?
Jag tycker att det är mer detalj i OA58:orna men får ändå känslan av att OA12 är mer "musikaliska", kanske mest för att jag är så väldigt van vid dom.
Vore kul att höra om fler jämfört just dessa två modeller.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OA58 vsOA12

Post by STDI! »

OA12 är konstruerades på 70-talet av Stig Carlsson. På 80-talet lämnade han principen med flera diskanter och konstruerade OA50, OA51 och OA52. I mitten på 90-talet uppgraderade han dessa (även om OA51.2 inte fabrikstillverkades). Efter Stigs död konstruerade SCC (Stiftelsen Stig Carlsson) bl a OA58. Jag ser denna närmast som ersättaren av OA50 även om jag aldrig lyssnat på OA58.

Min uppfattning är att högtalarna har utvecklats med tiden och blivit bättre och bättre "tekniskt" och med "högre ljudkvalitet". Jag sätter det inom citationstecken eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska beskriva eller definiera det jag menar. Men i alla fall bättre och bättre.

Däremot uppfattar jag Stigs högtalare som "roligare" och "luftigare" ju äldre de är (åtminstone tillbaks till 70-talet, 60-talare och äldre har jag liten erfarenhet av).

Kanske är det samma sak vi menar även om vi beskriver det på olika sätt.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: OA58 vsOA12

Post by momus »

Har både OA 12 och OA 50. Inte OA 58 dessvärre (har likt SDII inte lyssnat på dom). Uppenbart är att OA 50 är den bättre högtalaren. Har både OA 50 och OA 12 med Satori. OA 50 är den bättre högtalaren (liknar delvis OA 58 i sin konfiguration). Längtar alltid tillbaka till mina OA 50 när jag lyssnar på mina OA 12, även om dom har det där luftiga ljudet som är så signifikativt för Carlsson ( det har OA 50 också). Så för mig så är det dom " senaste" modellerna som gäller. Kanske beroende på att jag levt ett långt liv med OD 11:or (som delvis påminner om OA 58).
SEA
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sun 06 Oct 2019, 14:25

Re: OA58 vsOA12

Post by SEA »

Lyckades koppla upp dom sida vid sida med en switch så man kunde byta emellan fram o tillbaka. Vet inte om det beror på mitt rum eller min övriga utrustning men OA12 vann ganska stort, mycket fylligare och varmare ljud fast med samma tydlighet som OA58. OA58 lät tunt o i vissa fall lite vasst i jämförelse.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests