Räcker min Receiver till ett par Oa116?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Stoner_Witch
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Tue 20 Aug 2019, 18:57

Räcker min Receiver till ett par Oa116?

Post by Stoner_Witch »

Frågan har ställts innan ett antal gånger, men känner att jag måste ställa den igen. Har tänkt införskaffa mig ett par Oa116, men är lite osäker hur mycket watt som verkligen krävs. Kör i dagsläget en Tandberg Tr-1000 på 35W, som jag älskar ljudet ifrån. Alltså gillar det varma vintage ljudet (är långt nere i Tandberg träsket). Kör den med ett par Oa14, som rullar perfekt, men är sugen på att byta upp mig. Är det tillräckligt eller är det i lägsta laget?
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Räcker min Receiver till ett par Oa116?

Post by 12björn »

Svaret är väl ganska enkelt:

När du bestämt dig för att skaffa ett par OA116 kör med din gamla förstärkare - det borde ju inte på något sätt låta illa. Om du sedan tycker tycker att kombon är för kraftlös får du skaffa nå't med mera kraft.

Det blir ett problem bara om du är så fäst vid din Tandberg att du inte kan tänka dig byta ut den. Det kanske finns nå'n på forumet som kan tänka sig att låta dig provlyssna OA116 tillsammans med din Tandberg.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Räcker min Receiver till ett par Oa116?

Post by STDI! »

12björn wrote: Wed 21 Aug 2019, 09:11 ...Det kanske finns nå'n på forumet som kan tänka sig att låta dig provlyssna OA116 tillsammans med din Tandberg.

Björn
Och då är det bra att skriva ut var man bor.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Stoner_Witch
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Tue 20 Aug 2019, 18:57

Re: Räcker min Receiver till ett par Oa116?

Post by Stoner_Witch »

Tack för bra svar, Björn! Antar att jag även kan ta med mig en av mina TR-1000 till en säljare och prova på plats. Bor i Stockholm, Bromma iallafall :) tycker att det är en smärre djungel att hitta ett par OA-116. Har kollat runt en del senaste månaderna, men svårt att veta hur pass seriöst renoverade de är. Är mycket enklare att urskilja på OA-12, -14 mm som jag kört tidigare då det inte är samma typ av renoveringsprojekt. Har tex kikat in dessa:

https://hifitorget.se/visa_annons.php/s ... _79388.htm

Jag ser ju att mellanregistret inte är original element, och det intygar även säljaren. Men verkar vara renoverade enligt era rekommendationer. I erat tycke, vad ska man tänka på när man köper ett par renoverade OA-116?
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Räcker min Receiver till ett par Oa116?

Post by STDI! »

Min uppfattning om vad som är viktigt för OA116 är:
1) Diskanterna ska vara MT24. Det finns en liten serie av tidiga OA116 som hade MT20.
2) Mellanregistren ska vara omkantade original. Inga (naturliga) 16 ohms alternativ finns.
3 Basarna ska vara omkantade original, ev nya B65oaIV 5,3 ohm, ev SilverFlute 4 ohm

Sen måste naturligtvis lådan vara i den färg man vill ha (eller kan tänka sig) och skicket bra (såvida man inte kan tänka sig en omlackering).

Jag har ett par svarta OA116 med MT24 och omkantade original mellanregister och basar till salu.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Stoner_Witch
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Tue 20 Aug 2019, 18:57

Re: Räcker min Receiver till ett par Oa116?

Post by Stoner_Witch »

Tack för råden! Intressant, skickat PM!
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Räcker min Receiver till ett par Oa116?

Post by momus »

Som jag skrivit i andra trådar; OA 116 (Carlssonhögtalare i gemen) mår bra av bra elektronik. Tandberg bör räcka. Bäst resultat fick jag med ett par LEAK Point One (2x 12 watt) som även drev ett par OA 52 (series 1) med aplomb. (grannen dök upp och frågade vem som spelade piano så bra).
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Räcker min Receiver till ett par Oa116?

Post by olaume »

Blir spännande att höra hur det gick. Jag skulle bli väldigt förvånad om OA116 inte lirar bra med din Tandberg. Min erfarenhet är att de är allätare. Jag har kört OA116 med tre olika förstärkare, en 70-tals Telefunken, HK 690 och med Denon hemmabioreceiver. Det har kort sagt låtit väldigt bra med alla. Nu kör jag med hemmabiovarianten, inte för att den låter bättre utan enbart av praktiska skäl för alla in- och utgångar. Om jag ska försöka mig på att gradera vilken av mina förstärkare som har låtit allra bäst blir det nog 70-tals Telefunken. Skillnaden var dock inte stor och tyvärr klappade den ihop av åldersskäl, så då fick det bli näst bäst Och som sagt, hemmabioreceiver har också sina fördelar. Men jag kan nästan erbjuda mig att äta upp min hatt om inte din Tandberg låter bra med OA116, om den annars är välljudande.
Stoner_Witch
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Tue 20 Aug 2019, 18:57

Re: Räcker min Receiver till ett par Oa116?

Post by Stoner_Witch »

Kul att höra! Har fortfarande inte hittat ett par som varit rätt, så jakten fortsätter! Min Tandberg receiver är väldigt välljudande och låter dunder ihop med OA-14. Men har flyttat större och tycker inte dom fyller ett så pass stort vardagsrum jag nu har tillräckligt. Kommer langa en uppdatering när jag hittat ett trevlig par OA-116.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Räcker min Receiver till ett par Oa116?

Post by momus »

Hörde för länge, länge sedan ett par OA 12 i ett runt rum (som en liten kyrka, ca 10m diameter) Tillsammans med en Sonab R 4000 samt en Lenco L 75 med en Shure pickup (standard). Det lät magnifikt. Hade förväntat mig ett tunt avskalat ljud. Icke sa Nicke.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 58 guests