Räcker min Receiver till ett par Oa116?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Stoner_Witch
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Tue 20 Aug 2019, 18:57

Re: Räcker min Receiver till ett par Oa116?

Post by Stoner_Witch »

momus wrote: Thu 10 Oct 2019, 08:02 Hörde för länge, länge sedan ett par OA 12 i ett runt rum (som en liten kyrka, ca 10m diameter) Tillsammans med en Sonab R 4000 samt en Lenco L 75 med en Shure pickup (standard). Det lät magnifikt. Hade förväntat mig ett tunt avskalat ljud. Icke sa Nicke.
Jo, men ska väl tilläggas att akustiken i mitt nya vardagsrum är riktigt dåligt. Det är fem fönster, balkongdörr, två till dörrar, gipsväggar och parkett. En av mina absolut främsta ljud upplevelser är i mina föräldrars hus i skärgården. Trähus, taket är sex meter högt (här snackar vi kyrka). Spelade i en renoverad Beomaster 1000 med ett par Beovox 1000 högtalare till. Inte i närheten av hi fi men ett fantastiskt stort ljud. Hela rummet fylldes. Skulle gärna lyssna på mina OA14 där :)
roos
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Sat 13 Jan 2018, 12:42

Re: Räcker min Receiver till ett par Oa116?

Post by roos »

Kraften räcker nog gott och väl i ett stort vardagsrum. Jag har dock märkt att det gäller att ha en distortionsfri stärkare. Jag har tyvärr mt20 i mina och det är kanske värre med dem än med 24:orna. Testade mig igenom en nad, en skantic och två beomasters. Alla hade dock många speltimmar på nacken och blev rejält avslöjade av 116 på ett helt annat sätt än mina popboxar gjorde.

En nyrengjord 1001 med lite nya konningar och omlödd tapeingång blev till slut rätt. Man får inte tillföra några diskantdefekter när man har 12st tweaters, det har jag iallafall lärt mig.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 89 guests