Ett par OA-52.LE

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
ThomasL
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Mon 08 Jul 2019, 06:00

Ett par OA-52.LE

Post by ThomasL »

Ibland händer det, nu står det par svarta OA-52.LE i vardagsrummet och spelar så fint.
Tack STDI! - ett trevligt besök nere i Helsingborg :-)

Första intrycket är överraskande positivt! Att det blir en större ljudbild hade jag förväntat mig. Men musiken är också "renare".
Jag förmodar att det beror på att det är mindre akustikproblem, mindre eko? De är ju designade just för vardagsrum.

Nu spelar jag på en moddad Rega P5 och en Leben rörförstärkare. 15w räcker långt - men kanske inte ända fram??
Streaming och CD via en Oppo-spelare.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Ett par OA-52.LE

Post by STDI! »

Vassego. Kul att du är nöjd.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
ThomasL
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Mon 08 Jul 2019, 06:00

Re: Ett par OA-52.LE

Post by ThomasL »

Det är kul att lyssna igenom gammal välkänd musik med nya högtalare, nya perspektiv.
Mer komplex musik, symfonier t ex, blir mycket renare och tydligare ljudbild, bättre definition på de olika instrumenten.
Men det det är också andra skillnader. Lana Del Ray och Adele låter mycket, mycket bättre! Ett rejält lyft, mer ... mustiga och spännande. (Svårt att beskriva ljud) Weeping Willows däremot har tappat lite, ska lyssna mer för att kolla det.
Jan
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Wed 12 Sep 2018, 08:24

Re: Ett par OA-52.LE

Post by Jan »

Nu vill jag inte vara en glädjedödare,men att man upplever köpet av nya högtalare bättre än sina gamla är en ganska naturlig reaktion.

Förs vill man ju att de nya högtalarna ska låta bättre,förväntningarna liksom är inställda på det.

Man vill gärna motivera sitt inköp med att det låter bättre och att man hör saker som man inte hörde med sina gamla högtalare.

Min erfarenhet är, att alla högtalare låter lite olika och att det är den egna subjektiva preferensen som avgör vilka högtalare som man faller för.

Ibland kan det falla sig så,att man ställer fram gamla högtalare som man inte lyssnat på under ett antal år.

Och tycker att de nu låter fantastiskt!

Har man dessutom fastnat i Carlssonträsket så slutar man att lyssna på andra märken,vilket jag tycker är synd.

Jag själv har blivit mer öppen för andra högtalare,oavsett märke och funnit att det finns massor av högtalare som är köpvärda.

Fyndläge med andra ord,eftersom Carlssonhögtalarna numera har nått prisnivåer som avskräcker de som har tunnare plånböcker.

OA-52 är fantastiska högtalare,inget snack om den saken.

Men sluta inte lyssna på andra märken.

Mitt råd och erfarenhet,efter decennier som hängiven Carlssonfan.

Fridens liljor!
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests