OA-14

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
vintagemusic
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Sun 08 Jul 2018, 09:42

OA-14

Post by vintagemusic »

Hejsan. Jag har bytt högtalare i mina OA-14 och köpte från hifi kit Carlsson B65oa-IV.Har monterat dom enligt anvisning och kopplat in dom,och verkligen kollat att minus är på minus och plus är på plus.Är det ett ex antal timmar inspelning av basarna som gäller för att få det korrekta ljudet så att säga?
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OA-14

Post by STDI! »

Min uppfattning är att inspelning inte gör någon stor, om ens någon, skillnad.

Du skriver som om du inte är nöjd. Tycker du att det är för lite bas? Har du lyssnat på andra OA14 i samma rum någon gång?

Kolla så att du verkligen har rätt fasat även i kopplingen vid förstärkaren. Har du kvar original dinkontakter så kan det inte bli fel där. Såvida ingen har haft kontakterna av vid filtren.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
vintagemusic
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Sun 08 Jul 2018, 09:42

Re: OA-14

Post by vintagemusic »

Har dragit nya kablar från delningsfiltret hela vägen....ja dom sitter rätt i förstärkaren.Har dock inte lyssnat på några andra OA-14 i samma rum.Men har lyssnat på ett par OA-14 hos en bekant och det var en riktigt trevlig och djup snärt i basen vilket jag absolut inte upplever med mina...förstärkaren jag kör med är en Yamaha Reciver R-300 https://www.hifiengine.com/manual_libra ... -300.shtml
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: OA-14

Post by momus »

Som sagt, inspelning av element - jag har aldrig hört nån skillnad. Däremot är OA 14 ganska kinkiga vad gäller rummet. Trots att dom egentligen är konstruerade för något slags "medelrum". Mina lät bäst (basen) i köket I (ett rum som låg intill lyssningsrummet). Hade inga större problem med dom, men dom åkte ut från lyssningsrummet när jag fick höra ett par OA 50. Med ett par OA B65 iV. (Numera Satori).
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 66 guests