Scan-Speak 18W/8545

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Velvet
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 29
Joined: Sun 21 Oct 2007, 20:58

Scan-Speak 18W/8545

Post by Velvet »

Hej, har ett par OA52.2 och ett 8545 element är helt dött. På elementet står det 18W/8545 vilket torde vara orginal. När man kollar runt så verkar det gå att köpa nya med tilläggen 00 och 01. Dessa har olikheter när man kikar på databladen som finns på Scan-Speak siten. Nu klurar jag på om mitt element har samma spec som 00? I så fall kan det eventuellt räcka med att jag byter ut det trasiga elementet till ett nytt. Eller ska jag leta efter ett element utan tillägg? Eller kanske byta ut i båda högtalarna? Är det i så fall fel att byta båda till det nyare 01? Kräver det i så fall modifieringar av filter?
OA52.2 / OA12(B65oaII/T22) / OA5.3
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Scan-Speak 18W/8545

Post by STDI! »

Du skriver att ett element är helt dött. Har du kollat det genom att ge signal direkt till elementet? Du kan göra det genom att plocka ut elementet och försiktigt sätta en högtalarkabels båda trådar till resp anslutning. Och sen spela på ganska låg volym. Och akta så att du inte kortsluter något.
Ett säkrare sätt att testa är att ta ett vanligt 1,5 V batteri och ansluta till elementet. Då ska konen åka ut en bit och stanna ute, eller in om du har anslutit "tvärtom".
Får du elementet att reagera så är det inte dött. Då är det något i anslutningar eller filter som är trasigt.
Du kan också medan elementet är anslutet som vanligt och du spelar musik, rucka på alla kablar du kommer åt, inkl de tunna trådarna bakom konen på elementet. Då kan man kanske få fram om det är glappkontakt.
Får du ändå inte ljud i det skulle jag bytt med det andra elementet för att vara helt säker på att det är elementet som är dött. Det är kanske lika bra att hoppa över det ovan och göra så direkt.

Om du då konstaterat att nytt element måste till så:
00 tillverkas inte mer. Så kanske hittar du inget nytt. Just nu finns en auktion på tradera som kan rädda dig.
https://www.tradera.com/item/302056/326 ... nt-oanvant

01 har ju en del andra specifikationer så kanske är det inte helt lyckat att blanda. Men jag undrar om du verkligen skulle höra någon skillnad. Likaså om du köper två 01 och sätter i utan att göra något åt filtret (vad det nu skulle vara) så tror jag inte du kan höra någon skillnad.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Scan-Speak 18W/8545

Post by momus »

Kolla gärna här:
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Scan-Speak 18W/8545

Post by momus »

Ja det verkar inte som carlssonplanet vill länka till carlssonkult.se Kolla in menyn "baselement", original.
Velvet
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 29
Joined: Sun 21 Oct 2007, 20:58

Re: Scan-Speak 18W/8545

Post by Velvet »

Tack för bra tips men tyvärr är nog elementet dött. Högtalarna har stått nedpackade sedan jag med goda vänner skulle jämföra högtalare. Det blev inget av med detta och vi konstaterade att elementet verkade ha lagt av helt genom att skruva ur det och testa med multimeter. Batteriknepet och att slutligen byta är ju inte rocket science så det är helt klart värt att testa. :) Har sett Tradera elementet, en anledning till mitt nyväckta engagemang, men tack i alla fall. ;) Har klarat mig utmärkt med mina andra Sonab burkar och ett par piPs under tiden, med inte utan en viss saknad av mina trasiga ögonstenar. Fick ett vänligt svar från Scan-Speak på fråga via mail imorse och de bekräftar att 00 elementet har samma T/S som det utan tillägg som sitter i mina 52.2.
OA52.2 / OA12(B65oaII/T22) / OA5.3
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Scan-Speak 18W/8545

Post by STDI! »

momus wrote:Ja det verkar inte som carlssonplanet vill länka till Kolla in menyn "baselement", original.
Det beror säkert inte på att du försöker länka till just carlssonkult. För mig gäller att jag inte får in några länkar när jag kör Chrome utan jag får övergå till Edge eller Explorer.
Se t ex i detta svars citat där din länk försvinner eftersom jag nu kör Chrome.

Men dessutom står det inget där om skillnaden mellan SS8545-00 och SS8545-01.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Scan-Speak 18W/8545

Post by Jonathan »

Hej!

Jag ville bara fylla i vad STDI! skrev ovan samt att verifiera att självklart så blockerar vi inte länkning till Carlssonkult eller överhuvudtaget några sidor alls :)

Men jag såg det ni skrev om problemen ni har i Chrome - så relaterat till detta så har jag äntligen tagit tag i att uppdatera forumprogramvaran till phpBB 3.2.3. phpBB 3.2 släpptes i december 2016 men jag har avvaktat att uppdatera av olika anledningar. Men nu kände jag mig trygg med att nya versionen var stabil, samt att alla special-funktioner vi använder också adapterats till den (t.ex. galleriet).
Men det kan ha resulterat i att vi tidigare körde lite gammal kod här och där, vilket kan ha lett till problemen ni beskriver ovan.

Skulle ni kunna göra mig den stora tjänsten att testa igen, om ni fortsatt har samma strul i Chrome och så? Ni får gärna rensa cacher/cookies först.
Tack på förhand!

Ni lär märka lite andra små nyheter här och där också kopplat till detta - förhoppningsvis inga problem men hör av er i så fall.

Med vänlig hälsning,

Jonathan
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Scan-Speak 18W/8545

Post by STDI! »

Vi testar med [url] . Tyvärr funkade det inte. All historik, cashar, cookies rensade innan.

När jag förhandsgranskar ser jag länken. När jag har skickat är den borta.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Scan-Speak 18W/8545

Post by STDI! »

Och detta är test från Edge http://carlssonkult.se/. Där det tydligen funkar bra.

Sorry för OT Velvet men du har väl fått svar på din fråga.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Scan-Speak 18W/8545

Post by momus »

Körde Mac Safari
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 56 guests