Råd om inköp av högtalare

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
gullebrand
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Sun 20 May 2018, 15:37

Råd om inköp av högtalare

Post by gullebrand »

Hej!
Jag skulle behöva råd angående inköp och placering av Carlssonhögtalare. Detta är min situation: Jag ska uppgradera min gamla tv och ev även min stereo, och tänkte slå två flugor så att säga. Jag har länge varit sugen på Carlsson, eftersom vi hade det i mitt barndomshem och jag minns det som en härlig upplevelse att lyssna på musik från dem, plus att de var snygga (tror att det var OA-14). Jag kan alltså inte särskilt mycket, men känner till den grundläggande principen som skiljer dem från andra högtalare.

Min idé är att sätta upp den nya platt-tv:n på väggen, och ställa förstärkare, högtalare och skivspelare under på en bänk eller liknande, och sen koppla ihop allt och använda det även som utljud från tv:n. Jag vet inte om Carlssonlådor lämpar sig för detta, men jag tänker att de borde funka bra för det ändamålet också.

Det jag redan har i stereoväg är en CD-receiver, NAD C715 (Uteffekt: 2 x 25 Watt i 8 Ohm (RMS)), som har drygt tio år på nacken, och ett par Dali Concept 1 som står i bokhyllan just nu. Plus en skivspelare, en Argon som är rätt bra. En ganska blygsam anläggning, som jag tror skulle må bra av ett lyft. Jag misstänker dessutom att jag behöver HDMI-ingångar på receivern ihop med en modern platt-tv om jag ska använda den. Eller räcker det med optiskt ljud? Kan för lite.

Det är inte jätteviktigt för mig att få perfekt surround eller något liknande, bra och trevligt ljud för filmtittande räcker. Jag längtar mer efter ett fylligare och bättre ljud för musiklyssnande.

5,8 x 3,6 m är mitt vardagsrum, och jag har knåpat ihop en bild för att ge någon form av rumslig uppfattning.

Vad jag alltså skulle vilja få råd om är:

Vilken Carlsson-modell (om någon) skulle passa bra för det dubbla ändamålet att vara hemmabiosystem, och att fungera för vanlig musiklyssning i samma rum? Detta beror ju så klart på vad jag kan få tag i. De modeller jag har sett dyka upp hyfsat frekvent på andrahandsmarknaden nyligen är: OD11, OA 5, OA 14, OA 12 och någon enstaka OA 116. Skulle några av dessa funka? Om jag kan tänka mig att lägga 5-10 000, kommer jag någon vart då?

Räcker det med ett par högtalare för att få bra lyssning i hela rummet? Jag tänker att Carlsson skulle vara bättre på detta än vanliga "front"-högtalare, också en anledning till att det är intressant för mig. Kan jag placera högtalarna i närheten av tv:n och få bra ljud i hela rummet?

Tror ni att jag behöver uppgradera receivern? Bifogar bild på baksidan.

Jag tar tacksamt emot alla råd och synpunkter!

Allt gott,
Mattias
vardagsrum.jpg
NAD-C715-49289-(3).jpg
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Råd om inköp av högtalare

Post by Martin Dellstig »

Hej

Välkommen hit!

Mitt tips när man skall börja med uppgraderingar är alltid att ta det långsamt så man hinner känna efter vad man gjort när man införskaffar något nytt.

För 5-10.000 SEK bör du definitivt kunna få några av dessa högtalare.

Att möblera på långvägg blir ofta bra med Carlsson. Jag tycker att du skall börja lite med att fundera på storleken på högtalare, vad passar in i ditt rum på denna placering. Hur stor plats tar de, funkar det?
Alla de högtalare du föreslår är möjliga, kanske OA-116 blir lite stor på den platsen?
Personligen hade jag nog valt mellan OA-5 typ 3, OD-11, OA-12, OA-14, OA-50, OA-58 eller OA-52.

OA-5 typ3 kan ju ha en fördel med sin höga känslighet då din förstärkare inte har så hög effekt.

Tycke och smak måste ju få råda. Känner du någon som har Carlsson så tycker jag du kan försöka få en provlyssning hos dem, annars kanske någon hugad forummedlem erbjuder en lyssning om du berättar vare i landet du bor?

I ett senare skede kan du ju fundera på att byta förstärkare och kanske koppla in en sub-woofer om du tycker det behövs.

Hoppas det leder dig framåt i dina beslut. Det blir bäst om du fattar dina egna beslut baserat på dina egna förutsättningar och preferenser.

Sist men inte minst, jag slår alltid ett slag för renovering uppgradering efter det att man köpt högtalaren men det börjar bli svårare att hitta renoveringsobjekt idag, annars är det väldigt roligt att stegvis fixa högtalaren och se förändringarna växa fram.

Lycka till

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
gullebrand
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Sun 20 May 2018, 15:37

Re: Råd om inköp av högtalare

Post by gullebrand »

Tack, Martin!

Det låter klokt att ta ett steg i taget! Jag ska leta efter någon av de modeller du föreslår, så får vi se vad det blir. Det vore så klart kul att lyssna först, så om någon i Stockholm (jag bor på Söder men åker gärna en bit) vill bjuda på en provlyssning får ni gärna höra av er. :)

Och om någon har andra erfarenheter av att använda Carlsson tillsammans med TV:n, så får ni gärna tipsa om hur det fungerar för er.

Vad gäller renovering, det vore också kul, men i nuläget har jag inte tiden att ge mig på några omfattande renoveringar tyvärr. Ett sånt projekt skulle förmodligen bara bli stående och ge mig dåligt samvete. Om det inte är något man kan göra på en eftermiddag eller två.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Råd om inköp av högtalare

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Att göra ett par högtalare spelbara brukar inte ta så lång tid, kanske en eftermiddag eller två.
Sen att få till kosmetiken och att uppgradera med nya element och filter etc tar kanske lite längre tid men då kan man ju alltid ta små steg.
Köp bara inte ett par som är hopplöst trasiga eller inkompletta om du inte har tid och plats.
Det är oftast enklare att betala för ett par som ser hyggliga ut.

Lycka till med jakten

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Råd om inköp av högtalare

Post by STDI! »

Jag har eller har haft alla modeller av 70-talarna och 80-talarna. Jag tycker att ljudkvaliteten blir bättre ju nyare de är. Alltså rekommenderar jag OA50 eller OA52. Priset för OA52 är normalt mycket högre än för ett par OA50.
Samtidigt är 70-talsdesignen tilltalande för många. Och då är nog OA12 de som ger mest/bäst ljud för sin storlek. Men OA14 är lättare att få tag på och kanske också aningen bättre än OA12.

Kolla vilka ljudutgångar du har på din tv. HDMI finns säkert.
Kanske också optisk ut. Men din förstärkare har tyvärr inte optisk in. Den man ser på bilden är optisk ut.
Har din tv analog ut, t ex RCA, kan du koppla den till den förstärkare du har. Ev finns en hörlursutgång du kan använda.
Om tv och förstärkare funkar ihop kan du ju testa innan du köper högtalare.

Jag har tre par OA50 i olika konfiguration som är till salu. De finns i Skåne, men transport går kanske att fixa. Hör av dig om du vill veta mer.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
gullebrand
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Sun 20 May 2018, 15:37

Re: Råd om inköp av högtalare

Post by gullebrand »

Tack för råd och tips, Martin och STDI!

Jag känner att jag egentligen skulle vilja lyssna lite på de olika modellerna, men det kanske blir svårt att få till. Förmodligen får jag slå till på det jag får tag på, och sen i värsta fall byta ut dem om det inte känns bra. Intressant också att du har OA50 till salu, STDI. Ska ta mig en liten funderare, skickar dig ett PM. Jag lägger upp en annons här på forumet också.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Råd om inköp av högtalare

Post by momus »

Jag skulle rekommendera ett par begagnade OD 11:or. Hyfsat billiga med ett strålande öppet ljud (levde med ett par i ca 25 år). Köp gärna ett par med dom nya diskanterna T 22 (håller mkt bättre). OA 50 är förstås mycket bättre men är kanske "overkill" med tanke på vad du ska använda dom till.
gullebrand
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Sun 20 May 2018, 15:37

Re: Råd om inköp av högtalare

Post by gullebrand »

Jo, jag tänker ju att det ska gå att använda samma högtalare både till musiklyssning och tv-ljud, därav kanske det är smart att investera i ett "bättre" par från början? OD-11 är säkert också bra, men som du säger så verkar OA-50 vara strået vassare. Eller vad menar du med "overkill"?
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Råd om inköp av högtalare

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Som du ser, väldigt mycket tycke och smak!

Alla har sina förtjänster så jag håller med om allt som skrivs ovan.
OA-5 (renoverade/uppgraderade) kan ha lite fördelar med verkningsgrad, OA-50 låter nog i mina öron bäst (om man inte tar med OA-52*).

Jag tycker fortfarande att du skall börja med tumstocken och mäta på platsen för att skaffa dig en uppfattning om hur de kan se ut på plats.
Sedan köpa vad du tror blir bra för dig.

Angående TV-inkoppling till förstärkaren så är det väl bara att köpa en billig DA och testa. Finns för 399 hos Kjell.


Lycka till


Martin


*OA-52 kan lätt ramla utanför budget, de är dock min personliga favorit.
Jag vet inte, vet du?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Råd om inköp av högtalare

Post by momus »

Med "overkill" menade jag att, visserligen är OA 50 bättre (jag har ett par med Satorielement), men om man vill lyssna till musik och film och inte vill ha problem med placeringen, så tror jag ett par OD11:or är alldeles utmärkta. Det jag kommer ihåg är att dom spelade lika "öppet" som OA 50, men med en aning högre distorsion. Jag är nu så van vid Satori så att jag inte är särskilt pålitlig vad gäller jämförelser. Observera att OD11:an till stor del var en föregångare till OA 50 konfigurationsmässigt (OA 50 har däremot inget strömningsmotstånd som OD 11:an har)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 58 guests