OA 116

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
arvid
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Mon 09 Apr 2018, 22:33

OA 116

Post by arvid »

Har precis kommit över ett par svarta OA 116. Vet egentligen inget om högtalaren då det var något av ett impulsköp och inser att jag inte har en aning om hur jag ens ska koppla in dem, eller om de bör undersökas på något sätt innan jag spelar dem (det verkar ha stått oanvända ett tag, och efter att ha läst lite är jag rädd att spela sönder dem).

Alla goda råd mottages tacksamt!
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: OA 116

Post by Martin Dellstig »

Hej!
Börja med att kolla skumkanterna på basar och mellanregister.
Ser de hela ut så är det ju bara att göra en testinkoppling.

En del högtalare har bytta ingångskontakter andra inte.
Har du kvar originalkontakterna kan du kolla i manualen hur dessa kopplas, finns att ladda ner på hemsidan.

Så börja med att kolla skumkanterna så får du se vart det leder.

Hör av dig sedan igen så tar vi det vidare.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OA 116

Post by STDI! »

Berätta också gärna var du bor. Det finns kanske någon i din närhet med erfarenhet som kan hjälpa till.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
arvid
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Mon 09 Apr 2018, 22:33

Re: OA 116

Post by arvid »

Nu har jag äntligen fått ändan ur och tillverkat ett par kontakter (4-pol DIN i ena ändan och bananhonor i andra så att jag kan använda mina vanliga kablar...)

Skumkanterna såg ok ut för min otränade blick, och diskanterna skulle vara bytta enligt säljaren så jag har testat dem med en NAD 2400 stereoförstärkare - inga missljud vare sig på höga eller låga frekvenser, även vid högre volym - tycker de verkar hela!

Jämför dem med ett par Snell C IV som jag har hemma, OA-116 är lite tunna i basen (å andra sidan är Snell C IV kanske lite väl basiga..) men mellanregistret är väldigt vackert, framför allt klassiskt piano fyller upp rummet på precis samma sätt som det gör från ett liveinstrument.

Sammantaget tycker jag vissa saker låter bättre på OA-116 (klassikt piano) och annat bättre på C IV (elektroniskt musik med djup bas)

(med reservation för att båda högtalarparen i nuläget är placerade på ett högst otillfredsställande sätt i en för liten lägenhet..)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 55 guests