Popbox med klen bas?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
malapatric
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sun 11 Mar 2018, 11:30

Popbox med klen bas?

Post by malapatric »

Köpte ett par pobox men tycker att det är klen bas i dem. Vet inte om det ska vara så eller om det är jag. Skickar med bilder på hur det är kopplat och monterat. Driver dem med en tandberg tr-2025, den är kanske för klen?
Tacksam för hjälp då jag relativ ny på sådant här

Kollade lite noggrannare nu och såg att högtalarna har olika diskanter. Den ena har MT 20 HMC 8ohm och den andra har MT20 HFC 3,2ohm?
Sedan när jag mäter hålet som baselementen sitter i så är de bara 180mm så elementet kommer inte helt ner i hålet och då hade de stoppat isolering runt elementet på undersidan.
Attachments
IMG_20180318_102544.jpg
IMG_20180318_102537.jpg
IMG_20180318_101111.jpg
IMG_20180311_164447.jpg
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Popbox med klen bas?

Post by Martin Dellstig »

Hej!
Har du inte gjort det så skulle jag rekommendera dig att börja med tre saker först.

1 Originalartikeln
Denna finns att ladda ner på hemsidan under "Downloads". Gå igenom den för där står beskrivet om hur dämpningen bakom elementet skall vara beskaffad, Är hålet mindre så att elementet e kommer ned ordentligt så kommer dämpningen ej att fungera som avsett. Stäm av montewringshålets diameter och dämpmaterialet enligt artikeln.

2 Byta diskanter
Skaffa korrekta diskanter enligt vad det skall vara. Skicka en fråga till "Red" här på CP eller sätt ut en köpes annons på forumet. Det brukar inte vara svårt att få fram MT20HFC i 8 Ohms utförande för en mindre peng. Alltyså till den högtalaren som är försedd med 3,2 Ohms diskanter.

3 Byta kondensatorerna.
Kondensatorerna i delningsfiltret har sannolikt åldrats, byt mot nya av samma värde. Antingen ELFA SCR/MKP eller nåt vettigt från Hifikit, kostar inte många tior.

Punkt 2 och 3 kommer givetvis inte att påverka basen.

Angående din Tandberg så vet jag att många sagt att man måste byta utgångskondensatorerna* men detta är, för min del, bara hörsägen.
Vad jag menar är dock att det kan vara värt att prova med en annan förstärkare om du möjlighet efter det att du kollat över punkt 1.

* Vissa påstår att basen blir dålig på gamla Tandberg om man inte byter utgångskondensatorn som åldras. Jag kan inte svara på om detta är sant, jag har aldrig själv öppnat en Tandberg eller tittat på schemat.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
malapatric
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sun 11 Mar 2018, 11:30

Re: Popbox med klen bas?

Post by malapatric »

Tackar för det svaret. Har laddat ner beskrivningen innan och tänkte jag skulle följa den men vågade inte innan jag fått lite mer kött på benen. Så tackar för hjälpen, då drar jag igång :-)
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Popbox med klen bas?

Post by momus »

Byt absolut elekrolytkondensatorena i din Tandberg. Om inte Philipselementet är fastskruvat ordentligt i hålet så läcker det ut luft där. Gör hålet större så att elementet ligger dikt an mot baffeln. Annars läcker det luft där. Och då blir det ingen bas. En Helmholzresonator måste vara helt tät (förutom basreflexröret alltså). Isolering räcker inte! (En popbox har bas, visserligen inte tordönsdjup men snärtig).
roos
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Sat 13 Jan 2018, 12:42

Re: Popbox med klen bas?

Post by roos »

Mina hade legat några år i en källare innan jag tog över dem. Det gjorde susen att plocka ut glasullen få den riktigt torr och sätta tillbaks den. Dock fick jag prova mig fram ett tag tills jag hittade en förstärkare som fungerade bra tillsammans med högtalarna.

Håller också med föregående inlägg om hålet. Varken mina gamla jag hade på 80-talet eller de jag har nu är monterade med kanten i luften som dina är.

Så länge du inte har ok bas kanske det är för tidigt med finlir, men direkt på parketten är det svårare att få det att låta bra, iallafall hos mig.
Jag körde med en mattstump under först, det var enklare.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Popbox med klen bas?

Post by jansch »

förutom att bashögtalarna måste täta ordentligt måste dom vara x-cenrerade.
Förklaring:
När bashögtalarna har "legat på rygg" , som dom har gjort i Högtalarlådorna, i 50år har membranet sjunkit ner en bit. Philips 9710/M8 varianten som du har har ett x-max på ca 2mm. Alltså, har konens jämviktsläge sjunkit ner 2mm har du ingen konrörelse kvar= talspolen börja komma utanför magnetgapet. Högtalaren kan då inte prestera bas då bas har störst konrörelse.

Vad göra?
ändra grundläget på konen! Hur gör man detta då?
Tyvärr har du M8 varianten av Philips 9710, och som då inte går att ta isär.
Kolla först - sluttar veckningen i kanten av konen neråt, in mot centrum av högtalaren då är den nedhängd. Använd en liten linjal eller nåt annat att syfta med. Det är ju ganska liten vinkel som ger 1-2mm.
Om så är fallet - lägg lite hushålls papper (eller toapapper som är mjukare) mellan stålkorgen och membranet så det lyfts till knappt 0,5mm mer än plant läge. Ta nu vatten på en VÄLDIGT MJUK pensel och pensla den veckade kanten MJUKT OCH VÄLDIGT FÖRSIKTIGT med vatten!
Den veckade kanten är väldiigt skör, framförallt med vatten på. Pensla även spindeln - den gula veckade delen bakom membranet, Låt torka! Upprepa proceduren och låt torka igen, minst över natten.
Ta bort toapappret och kolla x-läget, Ser det bra ut har du nu fått än mycket bättre bas!

Hoppas inte förre ägaren gjort någon "coating" på den veckade kanten = kanten skall vara fri från något "kladd", bara rent papper som resten av konen. Är högtalarna "coatade" kan du lika gärna slänga dom- dom går då inte att återställa.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Popbox med klen bas?

Post by jansch »

Glömde skriva ....
Du kan ha lite T-sprit i vattnet, Det verkar som framförallt spindeln formar om sig lättare då. Sådär 5% blir bra , inte mer.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Popbox med klen bas?

Post by jansch »

Hur många 8ohm diskanter behöver du?
kolla att basen i den lådan inte har lägre märkimpedans ( har dock för mig att 9710:orna bara fannsi 7-8ohm, förutom 800ohms varianten som hette AM på slutet istället för M respektive M8.)
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Popbox med klen bas?

Post by Rolf Zetterberg »

Ska man hitta några utgångskondensatorer i en Tandberg TR2025 så får man leta länge-det finns inga.
2025:an är en fullt modern stärkare som drivs av +-33V.Den kan absolut inte orsaka några basproblem.

Det ser ut som 3,2 ohmsdiskanterna ligger kopplade i serie och då får man 12,8 ohm.Gör nog inte så vansinnig skillnad i ljudet som man skulle kunna tro,men kan vara bäst att koppla rätt med 8 ohms i serie/parallell.
malapatric
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sun 11 Mar 2018, 11:30

Re: Popbox med klen bas?

Post by malapatric »

Tackar för alla tips. Har nu bytt all elektronik i högtalarna och tätat dem ordentligt. När det gäller om de hänger så vet jag inte, skickar med bilder så kanske någon kan säga om de gör det eller inte?
Attachments
IMG_20180402_133938.jpg
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 22 guests