Uppdaterad anläggning till Carlsson OA-58?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
bronco
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Thu 15 Mar 2018, 09:58

Uppdaterad anläggning till Carlsson OA-58?

Post by bronco »

Hej!

Under 2005 köpte jag på mig följande utrustning:

- Förstärkare: NAD C320BEE (uteffekt 2x50W)
- CD-spelare: NAD C521BEE
- Vinylspelare: Pro-Ject Debut
- RIAA-förstärkare: Pro-Ject Phono Box
- Högtalarkablar: 2x2.5mm av okänt men gott fabrikat (inköpt på HiFi Skåne)
- Högtalare: Carlsson OA-58 (lackerade i en lite mattare svart färg, givetvis på SD-fötter)

Under de gångna åren har jag haft mycket nöje av min anläggning, och särskilt älskat just högtalarna (vilket ljud!). I denna trådlösa värld har dessvärre CD-spelaren blivit förpassad till källaren, men vinylspelaren får sig några spinn i månaden. Dessutom, när anläggningen används, blir det allt oftare med hjälp av kabel (från annan elektronik) eller Bluetooth (via separat inkopplad mottagare). Alltså har förstärkarens (som jag vet är rekommenderad till Carlsson OA-58) alla ingångar och storlek kommit till ålder, och jag önskar finna ett nytt, gärna mindre och uppdaterat alternativ.

Några kvaliteter jag värdesätter hos en ny förstärkare är:

- Mindre format (lättare att dölja hälsar sambon)
- Inbyggd streaming (slippa separat mottagare och en del kablage)
- Gärna dedikerad MM-ingång (slippa RIAA-förstärkare och kablage)

Efter idogt googlande har jag funnit några intressanta alternativ:

- NAD D3020 V2: Bra pris, alla kvaliteter enligt ovan. Fina recensioner.
- PS Audio Sprout: Snygg, eventuellt effekt-svag. Blandade recensioner.
- Rega Brio: Bra uteffekt, saknar streaming. Fina recensioner.
- Pro-Ject Stereo Box S2 BT: Bra format, ingen MM, eventuellt effekt-svag. Blandade recensioner.
- Primare: Alltid velat ha en Primare-förstärkare, men då får jag tumma på formatet.

Öppna frågor till forumet:

- Har någon erfarenhet av att driva OA-58 med lite "effekt-svagare" förstärkare? Om ja, kan ni rekommendera något av ovan alternativ eller har bra erfarenhet av annan modell/fabrikat?
- Min önskan är att även i fortsättningen kunna få fin ljudbild på låga volymer (vilket i min mening är en av de främsta kvaliteterna hos OA-58). Blir det ett generellt problem med svagare förstärkare? Finns det någon allmän inställning/rekommendation?
- I samband med eventuell förstärkar-uppdatering måste jag även dra om högtalar-kablage. Rekommenderade kablar till Carlsson är Supra Cables, men finns det några mer specifikt rekommenderade (alla dessa kablar!)? Eller finns det andra rekommendationer av fabrikat i forumet?

Stort tack på förhand!


Hälsningar,

M.B.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests