Förstärkare till popboxen

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
roos
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Sat 13 Jan 2018, 12:42

Förstärkare till popboxen

Post by roos »

Jag fick tag på ett par gamla vita popboxen med vävtapet på, det står 8ohm på diskanterna. Säljaren säger att han fick dem från kth. De verkar välbyggda och när jag kopplar dem till min kompis gamla bang & olufsen låter de som jag mins min pappas popboxen från när jag var liten. När jag kopplar in min NAD c340 låter blir dock diskanten alltför genomträngande och stingslig.

Jag söker tips på någon billig förstärkare som kan ge ett trevligare ljud och se bättre ut i vår funkislägenhet.
roos
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Sat 13 Jan 2018, 12:42

Re: Förstärkare till popboxen

Post by roos »

Här var det inte mycket trafik.

Jaja, problemet löst med en Beomaster 1001. Det låter betydligt trevligare när förstärkaren får jobba lite. NAD:en lät som den viskade :)
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Förstärkare till popboxen

Post by Martin Dellstig »

Hej

Jag tycker ofta att det kan låta trevligt med en "vintage-förstärkare" till de äldre modellerna, Åtminstonde tills man renoverat dem.

Ren generellt så tycker jag att man minst bör kolla kondensatorerna på gamla högtalare. Framförallt på pop-boxen så har jag sett olika varianter på val där de inte åldrats så väl.

Så mina fem öre är att byta kondensatorn till en ny. Jag själv brukar köra med SCR/MKP från ELFA 165-47-749.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
roos
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Sat 13 Jan 2018, 12:42

Re: Förstärkare till popboxen

Post by roos »

Jo, det ska bli byta av kondensatorer, har bara lite andra projekt först...
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Grislund and 67 guests