Vits med kabel istället för din-terminaler?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Vits med kabel istället för din-terminaler?

Post by olaume »

Jag har nyligen blivit med mitt andra par OD11. Till min förvåning har dock en tidigare ägare dragit långa högtalarkablar via basreflexröret istället för din-terminalerna. Finns det någon ljudmässig vits med detta? Terminalerna finns kvar, så det går förmodligen att återställa högtalarna till originalskick men risken är att det kräver lödning. Ett tredje alternativ är att byta till bananterminaler. Men finns det egentligen någon vinst med att inte hålla sig till originalkonceptet i detta fall?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Vits med kabel istället för din-terminaler?

Post by momus »

Nej troligen inte. Har aldrig hört talas om att nån gjort så här. Möjligen vill man efterlikna dom större högtalarna där högtalarsladden drogs ner i basreflexröret. För att sedan avslutas i en "DIN-terminal". Men några ljudmässigt fördelar tror jag inte det finns. Jag tror nog att man bör hålla sig till originalkonceptet (även om jag själv förordar att byta till Satori och den nya diskanten T 22 oa II. Så mycket bättre ljud). DIN-honor finns att köpa på Kjell&Co.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Vits med kabel istället för din-terminaler?

Post by olaume »

Det är alltså typ tio meter lång kabel dragen så att man ska slippa använda högtalarnas din-terminaler. Så det blir lite som snik-varianten som saknar terminaler och istället har fast kabel. Teoretiskt vinner man förstås att det blir en koppling hane/hona mindre i signalvägen. Gissar att det är så tidigare ägare har resonerat. Men finns det något stöd alls för att din-kontakterna försämrar ljudet? Personligen är jag mycket tveksam till att kablar och kopplingar efter förstärkaren alls har någon betydelse. Kablar mellan källan och förstärkaren som hanterar en mycket skörare signal kan däremot bevisligen påverka ljudet. Någon som har erfarenhet av olika alternativ för högtalarkopplingar?
Kjellb
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Sun 04 Sep 2016, 20:54

Re: Vits med kabel istället för din-terminaler?

Post by Kjellb »

Så länge kontaktytorna är hela och rena borde det inte vara något problem. Jag har dock bytt ut dinkontakterna mot banan med skruvanslutning. Orsaken är att dinkontakterna var i dåligt skick och ofta lossnade honan eller glappade efter exempelvis städning mm, då högtalarna flyttades lite. Sen är det väl så, rätta mig om jag har fel, att några tiondels ohms övergångsmotstånd i en kontakt på högtalarsidan kan få ganska stor påverkan jämfört med lågnivåsidan.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 83 guests