OA5 typ 2 kopia? Letar info :)

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
rayshadowsun
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Mon 05 Dec 2016, 16:26

OA5 typ 2 kopia? Letar info :)

Post by rayshadowsun »

Hej, jag har ett par högtalare som jag ärvt efter min morfar. Mormor sa att det var Carlsson högtalare, så jag har kolla runt på er sida och tror de liknar ett par OA5 typ 2 mest. Men, diskanterna sitter runt bas/mellan elementet. Det finns inga loggor, eller annan info på lådorna. Så jag vet inte vad det är riktigt.

Jag vet att morfar byggde ett par högtalare från ett kit någon gång på 60-70 talet. Men nu byggde min morfar en hel del grejer så det är svårt att veta exakt vad som är vad.

Högtalarna är i ganska bra skicka, diskanterna på ena har lossnat och de verkar varit limmade. Kan inte komma in i lådan eftersom skruvarna som håller bas/mellan elementet bara snurrar utan att släppa taget riktigt. Träfaneren ser helt ok ut lite mindre repor och så.

Ljudet är i både mellan och diskant är bra men inte mer än så, tyvärr finns det ingen bas alls. Och då menar jag ingen alls, testat att byta plats på kablarna utan förändring.

Så min fråga är om något vet något om dessa högtalare? Jag tycker dem ser snygga och spännande ut så kan tänka mig att lägga tid på dem för att få ett par trevliga högtalare.

Tack, slänger med några bilder också.
20161205_164412.jpg
20161205_164327.jpg
20161205_164246.jpg
20161205_164231.jpg
20161205_164212.jpg
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: OA5 typ 2 kopia? Letar info :)

Post by carlzone »

Den där typen fanns det en hel del av och finns fortfarande på loppisar och återvinningar.
antagligen någon av de många byggsatser som såldes.
Synd att du skruvade på högtalarens skruvar för då måste den känsliga dämpmaterialsavstämningen göras om.
De skruvar du ska skruva ur för att titta inuti, är de som sitter längs kanterna.
Så här skriver carlssonplanet om original byggsatsen
http://www.carlssonplanet.com/oa5k.php?lang=en&
Last edited by carlzone on Thu 08 Dec 2016, 10:54, edited 1 time in total.
Avregistrerad på egen begäran!
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OA5 typ 2 kopia? Letar info :)

Post by STDI! »

Någon original Sonab/Carlsson är det inte. Inte heller deras byggsats.
Jag tycker att "fräsningen" för galler och sammanfogning av sidorna ser "professionell" ut. Är det verkligen en byggsats? Här är en tråd om en mycket lik högtalare. Dock är inte elementen samma, men det antyds också att den kan ha funnits i olika versioner.
Exakt vilka mått har dina högtalare?
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=24973
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: OA5 typ 2 kopia? Letar info :)

Post by momus »

Ser ut som en "hembyggd" Popbox (alltså Idestam-Almquists variant av Sonab OA 5 I) som publicerades i gamla Radio&Television för länge, länge sedan. Konfigurationen av elementen tyder på det.
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: OA5 typ 2 kopia? Letar info :)

Post by carlzone »

Ja jag tror också att det kan vara ett RT bygge. De var poppis och det varierade nog hur man löste detaljerna.

Annars så fanns det massor av andra ljud butiker, varuhus och andra företag som hade varianter på temat, det var väl få som inte hade en egen byggsats av "Carlsson typ" eller en liknande färdig modell från något annat fabrikat i sitt sortiment.
Det var närmast något av en folkrörelse att bygga högtalare hur konstigt det än kan låta idag.
Några av de företagsnamn som jag minns just nu är Kayman, SSR, Finlux, Delton, Ferguson, Salora, Dynaudio, Alfa, "Kolboxen" (hifi-kit) och någon byggsats från Minic.
Avregistrerad på egen begäran!
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OA5 typ 2 kopia? Letar info :)

Post by STDI! »

momus wrote:Ser ut som en "hembyggd" Popbox (alltså Idestam-Almquists variant av Sonab OA 5 I) som publicerades i gamla Radio&Television för länge, länge sedan. Konfigurationen av elementen tyder på det.
Ja, Popboxen (inte Kolboxen som många felaktigt kallar den) presenterades t o m innan Sonab OA5 fanns. Läs mer här: http://www.carlssonplanet.com/hogtalare ... /popboxen/.
Och elementkonfigurationen är den samma men Popboxen hade de karakteristiska benen och dessutom basreflexrör, vilket det ser ut som om högtalaren i denna tråd inte har. Det kan vara en byggsats, en egen konstruktion eller en kommersiell produkt som bygger på Popboxen och OA5.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: OA5 typ 2 kopia? Letar info :)

Post by carlzone »

Man kan ju verkligen förstå att det inte blir någon vidare bas när bottenplattan också saknas.

Skruva loss baffeln och ta ett par bilder inuti, om den är stagad och gullfibern placerad som i OA-5, så rekommenderar jag att du sågar till en bottenplatta som monteras med rätt mellanrum vilket är känsligt då utrymmet där mellan agerar som en slags basreflexport.
Annars pluggar du igen ena hålet och sätter in en rund basreflexport i det kvarvarande enligt beskrivningen till popboxen. Placera gullfiber i botten upp till portens mynning men gå ej över det.
Glöm heller inte ett par rejäla ben eller fötter också så de kommer upp på samma höjd som popboxen.

Ta också bilder på filtret, spolarna bör ligga på minst 0.5mH och kondingarna runt 5-6uF har jag för mig.
Avregistrerad på egen begäran!
rayshadowsun
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Mon 05 Dec 2016, 16:26

Re: OA5 typ 2 kopia? Letar info :)

Post by rayshadowsun »

Tack för alla svar! Ber om ursäkt att jag inte hunnit kolla föränns nu
carlzone wrote:Synd att du skruvade på högtalarens skruvar för då måste den känsliga dämpmaterialsavstämningen göras om.
De skruvar du ska skruva ur för att titta inuti, är de som sitter längs kanterna.
Det varkar inte finnas någon sådan, har tagit lite fler bilder på insidan.
STDI! wrote:Någon original Sonab/Carlsson är det inte. Inte heller deras byggsats.
Jag tycker att "fräsningen" för galler och sammanfogning av sidorna ser "professionell" ut. Är det verkligen en byggsats? Här är en tråd om en mycket lik högtalare.
Det jag har att gå på min mormors minne, och hon är ju inte precis teknikintresserad om man säger så. Morfar kan mycke väl ha byggt högtalarna från någon typ a ritning eller kit, men har lite svårt att se honom vandra in på en hifi butik och köpa en färdig produkt. Men lådorna i din länk är ju nästa likadana.
STDI! wrote: Exakt vilka mått har dina högtalare?
Lådan, H, 56 B, 26,5 L, 42 (utan galler)
Galler, H 6, B 25, L 40,5
De står 2cm från golvet (ej medräknat)
carlzone wrote:Man kan ju verkligen förstå att det inte blir någon vidare bas när bottenplattan också saknas.
Okey, tack undrar om det är något som blev kvar när de flyttade senast men eftersom det är fötter på dem så känns det som morfar kanske inte haft någon sådan. Men skall testa detta.
carlzone wrote: Skruva loss baffeln och ta ett par bilder inuti...
...Ta också bilder på filtret, spolarna bör ligga på minst 0.5mH och kondingarna runt 5-6uF har jag för mig.
Har tagit några bilder men kan inte mäta henries och uF ligger på 9,5 men det kanske är för att jag mätt i kretsen.
20161211_100941.jpg
20161211_100957.jpg
20161211_101155.jpg
20161211_101416.jpg
20161211_101429.jpg
20161211_103417.jpg
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OA5 typ 2 kopia? Letar info :)

Post by STDI! »

rayshadowsun wrote:...
STDI! wrote: Exakt vilka mått har dina högtalare?
Lådan, H, 56 B, 26,5 L, 42 (utan galler)
Galler, H 6, B 25, L 40,5
De står 2cm från golvet (ej medräknat)
...
Enligt Hifi-handboken 1975 är Dentonhögtalarens yttermått
BxHxD: 26x64x42 cm
Alltså lika dina om man lägger på 2 cm "från golvet" och 6 cm för galler.
Men bestyckningen är inte samma. Kanske den fanns i flera versioner. Men de är mycket lika i alla fall.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: OA5 typ 2 kopia? Letar info :)

Post by Rolf Zetterberg »

Du menar Delton förstås?
Jag tänker inte ge mig in i diskussioner om ursprung,men Delton Lotus fanns i olika utföranden så som vanligt är allt en enda röra när det gäller Carlsson-kopior.
De svarta Philips 9710MC tillhör en senare generation med keramiska magneter.
Dammskyddstyget ser lite hemgjort ut,men filtret verkar vara fabriksgjort.Numrerat och med mässingskruv och allt.
(när man mäter bör man alltid lossa ena änden på kondingen)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 75 guests