B65oaIV granskad

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 111
Joined: Tue 03 Feb 2009, 21:33

B65oaIV granskad

Post by grafpro »

Jag har tillsänts ett B65oaIV med önskemål om en analys. Den föll ut enligt följande:

Tonkurva är densamma som alla tidigare B65-modeller, vilket jämfört med gamla SC165 utgör ett problem bestående i en höjning mellan 1-2kHz. Den kan, liksom tidigare, delvis motverkas genom att en kondensator 10uF i filtret ersätts med 15uF. Tyvärr dock inte helt. Tonkurva har alltså inte förbättrats jämfört med tidigare B65 och är lite sämre än SC165.

Distorsionsnivån är densamma som i alla tidigare B65-modeller. Andraton ligger i stora register uppåt 1% och tredjeton i flera mindre register upp mot 0,5%. För intermodulationsdistorsion i högtalare finns ju tyvärr ingen bra mätnorm, men den följer normalt nivån av harmonisk distorsion, så att man här kan förvänta sig också en ganska hög grad av intermodulation (flertonsdistorsion). Det låter helt enkelt inte rent. Gamla SC165 höll också den nivån, ganska normal för 1970-talet, men med nuvarande mått mätt ett element i lågprissegmentet. Distorsion är den stora bristen i SC165 och det stora skälet till att vilja byta. B65oaIV ger alltså, liksom alla föregångare ingen förbättring i det avseendet.

Elementets kompletta T/S-parametrar är: Re = 5,6ohm fsa = 35,1Hz Qms = 1,60 Qes = 0,26 Qts = 0,22 Mms = 25,5g Sd = 132cm2 Cms = 0,81mm/N Rms = 3,51kg/s Vas = 19,7liter Bl = 11,0N/A Sp = 87,2dB/1W/1m.

Dessa uppmätta värden stämmer ganska väl med de uppgifter som finns hos återförsäljaren HifiKit. Det är en nyhet i sig i B65-historien. Tidigare varianter har sålts med uppgifter som varit rena mytomanin. Både SC165 och samtliga tidigare B65 har i verkligheten parametrar som medför en dålig avstämning (resonant bas) i de större lådorna, sämst i OA116 men ganska bra i OD11 och OA12. Överlag har B65-modellerna varit lite sämre anpassade till lådorna än SC165.

I B65oaIV är alltså T/S-parametrarna påtagligt ändrade. Utan att gå in på detaljer kan jag dock konstatera att den därmed tyvärr inte passar bättre än tidigare i de stora lådorna. Det är tråkigt med tanke på att den ju också finns i 5,3 ohms utförande för OA116. De simuleringar jag gjort visar endast marginellt annorlunda resultat jämfört med tidigare B65. B65oaIV är i grunden ett element för mycket små lådor, mindre än OD11.

Liten reservation för att jag ännu inte verifierat simuleringarna med mätning av impedanskurva i de olika lådorna. Så ska ske, och om det visar resultat som förändrar slutsatserna så återkommer jag.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 90 guests