*nybörjare* Prisbild OA14

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
FlygFartyg
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Sat 24 Sep 2011, 23:18

*nybörjare* Prisbild OA14

Post by FlygFartyg »

Hej!

Jag var nyfiken om någon kunnig på forumet möjligtvis skulle kunna ge en rimlig prisbild på vad renovering av ett par OA14 skulle kunna landa på. Är det 500-1000-2000-3000?

De har stått i förråd hos min far de senaste 5-10 åren och jag är dåligt insatt i skicket. Går det att ge någon rimlig gissning på vad en "generell" restaurering / nya komponenter för att få dem i OK skick för en icke-audiofil. Är det en gissning som går att göra?

Förstår att det är en lullig fråga men skulle uppskatta om någon kunde komma med en gissning
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: *nybörjare* Prisbild OA14

Post by carlzone »

1. I bästa fall 100-150kr för ett par skumkanter och lite lim om originalbasarna är original och bra i övrigt och resten är helt ok.

2. Behöver basarna bytas så kostar de 1800kr för ett par nya b65oaIV. Begagnat ca:900kr för ett par omkantade original i toppskick eller "nya" beg. basar.
Sedan kan det bli några hundralappar till om man vill byta kondensatorer och kanske lister, kanske. någon diskant behöver bytas.

3. Vill du uppgradera allt till nya basar inklusive diskanter och filter så blir det 1800 + (325*8 = 2600) + filterkomponenter 500kr Ja det springer snabbt över 5000:- och det är ändå om du gör allt själv.

Ska du ha någon som gör det åt dig blir det så dyrt att du hellre bör sälja dem vidare i nuvarande skick och köpa färdigrenoverade eller andra högtalare.

så 200-1000-2000-5000 är väl en rimlig pristrappa för de vanligaste "renoveringarna" i materialkostnad.
Avregistrerad på egen begäran!
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 568
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: *nybörjare* Prisbild OA14

Post by STDI! »

Jag håller med om allt i carlzones svar men skulle vilja lägga till punkt 1.5: Få hjälp av någon kunnig med omkantning. Då hamnar kostnaden förmodligen mellan att göra det själv och att köpa begagnat.

När jag löst din fråga tänkte jag. "Var bor killen (det är nog stor majoritet killar här)? Det kan ju finnas någon kunnig i närheten." Därför kollade jag dina tidigare inlägg. Där fick jag svar. Tyvärr inte i närheten (allt är relativt) av mig. Men jag såg också att du fått rådet att själv kanta om. Jag rekommenderar inte att göra sin första omkantning på ett par SC165-element. Inte för att de är svårare än andra men för att det finns risk för misslyckande och även ett par med trasiga kanter har ett värde. Testa alltså först med ett par mindre värda element, eller skaffa hjälp.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
FlygFartyg
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Sat 24 Sep 2011, 23:18

Re: *nybörjare* Prisbild OA14

Post by FlygFartyg »

Tusen tack för tips och råd!
Ja bor i Stockholm nu och förstod att det fanns bra ställen för reparation där. Det sprakade en del när jag testade dem och främst när jag höjde/sänkte volymen. Tänkte rent spontant att det var pga förstärkaren eller kablaget som är dåligt. Hur går jag lättast till väga med att kolla ifall diskanterna måste bytas? Om jag skulle försöka fota och posta här är det möjligt att göra en första snabb bedömning eller bör jag ta dem till något som kan kolla på allt i sin helhet?

Jag tycker att de är sjukt snygga och skulle gärna få dem till liv igen.
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: *nybörjare* Prisbild OA14

Post by carlzone »

Ja lyft av gallret och ta bilder, tryck elementet försiktigt nedåt och kolla om det fjädrar och löper fritt utan skrap.
Diskanterna kan man kolla hur de spelar med ett papprör mot örat, mot en diskant i taget.

Eventuellt skrap i ljudet kan också bero på oxiderad kontaktbana i förstärkarens volym potentiometer eller på högtalarkontakten under högtalaren.
Använd uteslutningsmetoden
T.ex. Jämför i hörlurar. Ta isär och plugga in högtalarkontakterna.

(Bra där STDI, det går ibland att få hjälp av någon Carlssonplanetare i närheten.)
Avregistrerad på egen begäran!
FlygFartyg
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Sat 24 Sep 2011, 23:18

Re: *nybörjare* Prisbild OA14

Post by FlygFartyg »

Tusen tack Calzone för tips! Skall kolla detta när jag kommer hem. Återkommer med bilder runt 7-tiden.
Jag är boende i Täby / Rågsved i Stockholm. Finns det kanske någon här på CarlssonPlanet som vill bli bjuden på en pizza o bira för att ta en titt och ge rekommendationer? :)
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: *nybörjare* Prisbild OA14

Post by carlzone »

;) Börja med bilder så får vi se sen
Avregistrerad på egen begäran!
FlygFartyg
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Sat 24 Sep 2011, 23:18

Re: *nybörjare* Prisbild OA14

Post by FlygFartyg »

IMG_8184.JPG
IMG_8183.JPG
IMG_8182.JPG
FlygFartyg
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Sat 24 Sep 2011, 23:18

Re: *nybörjare* Prisbild OA14

Post by FlygFartyg »

Det är en del damm som syns på bilden
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: *nybörjare* Prisbild OA14

Post by carlzone »

:) Hördu du du, den där basen ser ju faktiskt omkantad ut?
Skrapar den inte när du trycker den nedåt så är nog allt i sin ordning.
Jag tror det är din förstärkares volymkontroll som behöver motion.
Stäng av strömmen och vrid volymen från min till max 50 50ggr och försök sedan igen.
Avregistrerad på egen begäran!
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests