Nytt B65OA-IV. Någon mening att byta basar?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Nytt B65OA-IV. Någon mening att byta basar?

Post by olaume »

Ser att Hifi-kit har börjat sälja version IV av B65OA. Är det någon mening att byta basarna i OA116? Blir det bättre än omkantade original som sitter där idag? Vad ska man tro om hur de står sig i jämförelse med Grafpros 8-tumsvariant med ny baffel?
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 568
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Nytt B65OA-IV. Någon mening att byta basar?

Post by STDI! »

Skillnaden mot B65OA-II lär vara (enligt: http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic ... 17&t=63246) att den nya saknar skruvhålen i sargen. Plus att den finns i 5,3 ohm. Men B65OAII har väl på senare tid inte ansetts som någon större, om ens någon, uppgradering. Och då är väl inte B65OAIV det heller.
Grafpros 8-tummare är något helt annat. Jag har en kort tid ägt ett par OA116 med sådan bas. Jag har kanske inga guldöron så att jag kan säga om allt lät "korrekt" eller inte. Men de var helt klar "maffigare" än originalen.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Nytt B65OA-IV. Någon mening att byta basar?

Post by olaume »

Tack för svar. Då lugnar jag mig med dem. På Faktiskt.se skrev IÖ att det skulle vara ett nytt väldigt kompetent baselement på ingång med samma dimension och samma filteregenskaper som originalet, och det låter ju i så fall lovande. Någon som vet något om det? För det var väl knappast B65OAIV han menade. Eller..?
Tuschpenna
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Tue 29 Dec 2015, 20:57

Re: Nytt B65OA-IV. Någon mening att byta basar?

Post by Tuschpenna »

olaume wrote:Tack för svar. Då lugnar jag mig med dem. På Faktiskt.se skrev IÖ att det skulle vara ett nytt väldigt kompetent baselement på ingång med samma dimension och samma filteregenskaper som originalet, och det låter ju i så fall lovande. Någon som vet något om det? För det var väl knappast B65OAIV han menade. Eller..?
Vill du länka? Har inte hört något om detta. Låter spännande. :)
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Nytt B65OA-IV. Någon mening att byta basar?

Post by Russ »

Här finns en massa inlägg om just tjafset om mätningar och olika element:

http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... n&start=40
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Nytt B65OA-IV. Någon mening att byta basar?

Post by olaume »

Jo, det där diskussionen var väldigt uppfriskande och landade i att varken originalbasen eller något annat element i originalstorlek var optimerade för de större lådorna. För oss som ändå envisas med OA116 står därför hoppet till antingen Grafpros lösning med en åttatummare och ny baffel eller till att något helt nytt element ska dyka upp. Verkar som att väntan fortsätter...
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Nytt B65OA-IV. Någon mening att byta basar?

Post by momus »

Det är bara sa så att Satori i en OA 12 eller en OA 50 låter skitbra. Ni som älskar "AC DC" kanske ska köpa någonslags annan högtalare, t ex Cerwin Vega. Good luck!
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: Nytt B65OA-IV. Någon mening att byta basar?

Post by carlzone »

Jag uppskattar verkligen det som Grafpro gör men det är mycket tjat om Satori nu från vissa andra. ;)

Jag vet inte varför AC/DC nämns men vill nog kommentera att de låter utmärkt på mina OA14 såväl som på OA51orna och t.o.m. bra på de små OD11orna med B65-OA element.

Om AC/DC nu inte skulle låta bra på OA-50 och OA-12 så verkar det ju istället som att Satori inte funkar så jättebra där ? eller också ligger begränsningarna hos modellerna.
Något som jag förvisso alltid har tyckt, att de har en tendens att låta nasalt på viss musik med originalelementen och omkantade version 1 originalelement.
Avregistrerad på egen begäran!
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Nytt B65OA-IV. Någon mening att byta basar?

Post by momus »

Nja, det var förstås korkat av mig att såra dom som lyssnar på AC/DC på Carlssonhögtalare. Det är väl bara det att man känner sig tämligen ensam med sin musiksmak på dom flesta fora. Många verkar prioritera hårdrock och bioanläggningar och det är inte riktigt min grej. Men jag kan försäkra att både Yardbirds och Led Zeppelin låter bra med Satori/OA12/OA 50. Så även Genesis!
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: Nytt B65OA-IV. Någon mening att byta basar?

Post by carlzone »

Såra vet jag inte :? hårdrock lyssnar jag nog relativt sällan på.

Däremot kan väl AC/DC låta väldigt bra och välproducerat i den genren, till skillnad mot en hel del skrikigt vasst och elakt ljudande skräpmetal från 80-90 tals metall, trash och grunge vågorna.

Så ta på dig skoluniformen, luta dig tillbaka i fåtöljen med albumet "back in black", häll upp en rejäl vällagrad jack daniels och kom in i matchen. :)
Avregistrerad på egen begäran!
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 32 guests