Bas problem OA-116

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
User avatar
Engh
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 24
Joined: Thu 05 Aug 2004, 13:21
Location: Fjälkinge (Kristianstad)
Contact:

Bas problem OA-116

Post by Engh »

Hej undrar om någon har lite tips att ge mig, har nämligen problem med basnivån i mitt lyssningsrum!

Rummet är rektangulärt (5x4 m) högtalarna är placerade mot vägg på långsidan, sitter i en soffa placerad ca 2-3 dm från motsatt väg. I denna konfiguration kan ljudet beskrivas som basfattigt men i övrigt korrekt. Men om jag flyttar ut högtalarna 2-3 dm, samt sätter soffan kloss mot väggen, får jag bas. Men tappar samtidigt lite mid-bas samt mellanregister!

Status på högtalarna är:
Nya B65 elementen, annars är dom i original vad gäller filter m.m.

Så en följdfråga jag har är, kan detta vara något som blir bättre om man gör filtermodifieringarna enligt byggbeskrivningen som denna superbra sida tillhandahåller?

V.H Martin
OA-116 (snart renoverade)
OD-11 (ej renoverade)
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Bas problem OA-116

Post by 12björn »

Det är möjligt att filtermodifikationer kan medföra förändringar, men det låter mera som det har med rumsakustiken att göra.

Stående vågor, utsläckning mm. Prova att dämpa mer. Låter det det likadant på andra ställen i rummet eller är det i lyssningssoffan som fenomenet är mest märkbart?

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
MangeO
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 36
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:38
Location: Uppsala
Contact:

Re: Bas problem OA-116

Post by MangeO »

Hejsan!

Jag har ett lyssningsrum som verkar vara liknande ditt i måtten, har dock försökt att få in så mycket dämpning som möjligt. Jag upplever inte att det skulle vara lägre basnivå i högtalarna än i andra register. Dock har mina OA116 uppdaterade filter, så det kan vara det som gör skillnad. Upplevde efter uppdatering att basregistret blev betydligt renare och tydligare.
Inget svar på dina frågor dock :wink: .

mvh / Magnus
LJN
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 38
Joined: Sat 22 Feb 2003, 08:31

Re: Bas problem OA-116

Post by LJN »

Mina erfarenheter är att ha lyssningspositionen nära en bakvägg är helt olämpligt, jag tycker att "huvudet" ska ut någon meter från bak/sidovägg. Ger en onaturlig loudnessbas!

Har själv ägt hela Carlssons 70-tals serie och det jag "minns" är att dom kan uppfattas som något "blodfattiga" - men när det finns bas i det återgivna materialet då är dom helt OK. Det här är nog något du får leva med, en lätt tonkontrollanvändning kanske - har du en "hygglig" förstärkare?
/Lennart

OA51.3

Har i "yngre" ålder haft följande Carlssonmod.
OA12
OA14
OA116
OA2212
User avatar
Engh
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 24
Joined: Thu 05 Aug 2004, 13:21
Location: Fjälkinge (Kristianstad)
Contact:

Re: Bas problem OA-116

Post by Engh »

Då LJn undrade vad jag kör med för saker kan det ju vara på sin plats med en kort beskrivning.
Försteg:
Denon POA-1500, Acurus L10 samt Metavox 201
Slutsteg:
Denon POA4400 (monoblock)
Källor:
Pioneer PD-S707 m.m.

Får dock återkomma i ämnet när jag provlyssnat anläggnigen lite mer.
Det hände nämligen en hel del saker igår när jag bytte till Metavox som försteg.
Metavoxen är ett kretskort på ca 10x15 (bxh), med 1 ingång 1 utgång, volympot samt en ext nätdel. På kortet sitter det en gigantisk kondensator som kan driva försteg en bra stund efter det att man dragit ut nätspänningen  :shock: .

Måste bara provlyssna lite till imorgon, för att verifiera mina intryck  :wink: .
OA-116 (snart renoverade)
OD-11 (ej renoverade)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 94 guests