De nya surroundhögtalarna

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Nitram
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Fri 20 Dec 2002, 18:35
Location: Stockholm

De nya surroundhögtalarna

Post by Nitram »

Var det någon som lyssnade på de nya surroundhögtalarna på Arken. Själv hade jag ingen möjlighet att åka dit. Jag har ett par OA51 som söker efter några surroundhögtalare.

Jag är intresserad av om de har en klangbild som passar till OA51. Hur ser de ut. Var kan man lyssna på dem. Mått. mm mm

Jag har tittat ett tag efter ett par begagnade 51'or men de är inte speciellt vanliga. 52'or säljs det hela tiden. Jag antar att många vill ha sina högtalare på väggen eftersom golvhögtalare är relativt svårmöblerade.

//nitraM
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Post by nagref »

Om du menar Carlssonsurrounderna så fanns de inte att lyssna på där. Man kunde se den (centern) men vi (Ranefjord och jag) fick inte plåta den. Andra fick däremot. :)
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Jonas Svanlund
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 52
Joined: Fri 17 Jan 2003, 23:16
Location: Malmö

Re: De nya surroundhögtalarna

Post by Jonas Svanlund »

Vad synd.... att just ni inte fick fotografera den...

Någon som sett den på något annat forum??

/Jonas
Nyrenoverade:
OD11 (svart bets)

Att renovera:
OA14
(kräver omfanering eller ommålning
har både diskanter(CT62) och basar... saknar tid)
tux
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 116
Joined: Sun 22 Dec 2002, 19:23
Location: Trollhättan
Contact:

Re: De nya surroundhögtalarna

Post by tux »

Ehh... Centern som var med till arken var en prototyp som troligen var i samma tidiga stadium som när den blå och svarta oa58:an visades upp på någon av mässorna 2 år innan den kom i produktion.

Den var mer eller mindre totalt odesignad och såg prototyp ut...

Dessutom är den baserad på 58:ans element och riskerar att inte riktigt matcha 51:orna.

Mitt tips är att försöka ge sig på ett centerbygge precis som vår egen AVR7000 har gjort. Den integrerar perfekt till OA51 och passar dessutom estetiskt.

mvh Tux
Redaktör Carlsson Illuminati
Moderator för Audiogrupp Väst på hififorum

Carlsson Illuminati

Resistance is futile...

Quad Cdp
Engelholm Audio Delo
Quad 909
Hypex 400 diy
Carlsson OA52.3
Carlsson OA50.3
Carlsson OA51.LE (Larsen Eriksson)
Diy OB51
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: De nya surroundhögtalarna

Post by 12björn »

tux wrote:Ehh... Centern som var med till arken var en prototyp som troligen var i samma tidiga stadium som när den blå och svarta oa58:an visades upp på någon av mässorna 2 år innan den kom i produktion.
:roll:.. m a o inget att hänga nå'nstans eller jubla över - förstår tystnaden :( ...

Ledsen att jag nämnde dom.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Jonas Svanlund
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 52
Joined: Fri 17 Jan 2003, 23:16
Location: Malmö

Re: De nya surroundhögtalarna

Post by Jonas Svanlund »

Hmmm...

Var inne på HiFiSkåne i Malmö igår och de skulle få ner en center från Larsen den kommande veckan...

Verkar ju lite underligt...

/Jonas
Nyrenoverade:
OD11 (svart bets)

Att renovera:
OA14
(kräver omfanering eller ommålning
har både diskanter(CT62) och basar... saknar tid)
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: De nya surroundhögtalarna

Post by Stefan Björklund »

Designen anknyter till OA58's tyghuv som i sin tur är ett arv från OA50.2 som i sin tur är en variant på den ortoligt coola OA50 med en metallgallerhuv lika stor som lådan som i sin tur............ :D

Man kan tycka vad man vill om detta med denna tyghuv men faktum är att det är ett bra sätt att rationellt, estetiskt tilltalande och ekonomiskt bygga en högtalare med de Orhtoakustiska egenskaper vi vill åt...
OA51´s dämpbaffel är ju cool men inte ens en mor (Stig) kan ju tycka att den är vacker...
Att då med en tyghuv dölja de orhtroakustiska hyssen förefaller logiskt och rationellt....

Elementen är desamma som i OA58, avstånd till vägg etc. oxå... -så tonalt, förutom i basen, skall de ha alla förutsättningar att matcha OA58 och 50.3 perfekt och även i stor utsträckning 51.3 och 52.3 då diskanten är densamma...
Lådan är ganska liten så man får nog köra den som "small" i högtalarinställningarna

Till film i en hembio får man nog med dessa nya surround 80-90% av det orthoakustiska väljud man skulle fått med identiska OA51.3 eller OA52.3 runt om... något som för övrigt är omöjligt då det inte finns någon OA51 eller OA52 center som kastar ljudet rakt fram, till DVD-audio, SACD kanske något mindre...

Man kan naturligtvis bygga sig en egen center baserat på OA51 eller OA52, något som inte är så lätt då de är otroligt välbyggda och komplicerade m a p vinklar etc.
Min egen center är ju groteskt stor :) ... något som funkar bra med en projektionsduk och mindre bra med en TV... Ytterligare en anlening till den nya center/surr-högtalarens utseende, den skall få plats och smälta in i miljön...

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Re: De nya surroundhögtalarna

Post by s.b »

Det skulle sitta fint med en bild på dom :P


s.b 8)
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 75 guests