Fixa glapp i SC165-I?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Matssvensson
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Sun 09 Dec 2012, 12:46

Fixa glapp i SC165-I?

Post by Matssvensson »

Har ett par OD-11 med original SC165-I (naturligtvis omkantade) som ser ut att vara i fint skick - utan skrap, med styv kon och rak spindel. Nu har jag tyvärr upptäckt någon form glappkontakt i ett av elementen. Det kan tystna helt plötsligt och sen börja spela igen om jag trycker lite försiktigt på konen, eller skakar till högtalaren. I ett mellanläge kan elementet spela, men med något som låter som avsevärd distorsion. Jag har eliminerat felkällor fram till och med elementanslutningarna, så felet finns någonstans från anslutningarna in till talspolen.

Någon som kan hjälpa mig till var felet sitter och om/hur det går att åtgärda? Det vore roligt att kunna hålla liv i elementen ett tag till.

mvh, Mats
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 568
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Fixa glapp i SC165-I?

Post by STDI! »

Jag vet att det här tidigare tagits upp bl a av Jansch (som är en duktigt elementreparatör). Därför sökte jag på inlägg av "Jansch" innehållande "anslutning" och hittade bl a den här tråden som förhoppningsvis ger dig svaret.
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... 97&p=24199
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Matssvensson
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Sun 09 Dec 2012, 12:46

Re: Fixa glapp i SC165-I?

Post by Matssvensson »

Postade samma fråga på Faktiskt.se och fick samma svar där, så tack än en gång! Nu ska jag bara vara kylig nog att försöka utföra operationen.

mvh, mats
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 26 guests