Nyproduktion av OA-60/OA-40CS?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Nyproduktion av OA-60/OA-40CS?

Post by lennartj »

Ja, hur förändras återgivningen när jag placerar mina OA52.2 ovanpå de 30 cm höga OB52-lådorna?
Först en iakttagelse, diskantelementet i OA52.2 placerad ovanpå OB52 hamnar på exakt samma höjd över golvet som i Larsen 6.
Med OA52.? stående på golvet med endast SD-fötter under tycker andra att ljudbilden har en tendens att hamna nere i knähöjd, men jag misstänker att de oftast tror för mycket på sina ögon. Jag har i och för sig upplevt fenomenet från ett fåtal inspelningar, men har inte lagt tid på att försöka lista ut om de har gjorts med någon speciell mikrofonteknik.
En blind körkollega och hifi-kompis som är mycket bra på att beskriva vad han hör har sällan påpekat något om låg ljudbild. Det är svårt att säga något bestämt om vad det förändrade golvstödet i området mellan 100 och 300 Hz har för inverkan på totalklangen för en förflyttning av mätmikrofonen med några decimeter påverkar frekvensgången mer än om jag kånkar in OB52 och ställer OA52.2 ovanpå och aktiverar delningsfiltret.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 2 guests