Dålig bas

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Peter Ludvig
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Sun 09 Feb 2014, 12:42

Re: Dålig bas

Post by Peter Ludvig »

Tack för tipset Russ men... Det var nog inte riktigt vad jag önskade mig, föredrar ett par mindre högtalare defenetivt inte massproducerade högtalare med plastdekorationer och inte med en överdriven bas heller. Men ... Som någon sa tidigare vanans makt är stor, ska kanske försöka ha en mer öppet sinnelag men Cerwin vega kanske är i värsta laget, däremot ett par Genelec kanske som står på golvet lätt riktade mot sweetspoten i soffan .... Som det är just nu så står 50orna bra där dom står, försöker vänja mig även om jag misstänker att dom inte riktigt låter som dom var ämnade att göra.... Fortfarande är tips välkomna för att lyfta upplevelsen ytterligare :-)
David82
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 23
Joined: Fri 11 Jan 2008, 23:17
Location: Kristianstad

Re: Dålig bas

Post by David82 »

Hej Peter o Ludvig.

Nu vet jag inte hur många timmar ni har spelat på era Oa50 men jag reagerade lite på ert första inlägg, där ni skriver att säljaren bytte filter och bas, och därefter inte
använt dom så mycket, då tänker jag, att det enda som ni kanske behöver göra är att spela in högtalarna helt enkelt.

Lite musik på lagom lyssningsvolym i något dygn eller två kanske kan få era oa50 att blomma ut i sin fulla prakt.

Andra brukar tipsa om att man ska spela in sina högtalare med rosa eller vitt brus.

En annan tanke är att ni kanske bara ska justera lite på eq´n i sony förstärkaren. Personligen tycker jag att Sony´s ljud kan vara lite väl kallt och sterilt,
så ni kanske kan tillföra lite mer värme med hjälp av förstärkarens inbyggda EQ, borde finnas en sådan.

/David
Equipment;
OA50 (svarta med B65-oa)
OA-14.3Y (Bas:SC 165 typ 4)(Diskant troligen CT62) TEAK
OA-12 (original element med ny elektronik)
Cambridge Audio Azur 540R (kör som försteg)
Technics SA-TX50 (kör som slutsteg)
Cambridge Audio Azur DVD 540d SVART
Stationär Minidisc SVART
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Dålig bas

Post by momus »

Hej

Vill bara uppmärksamma basfattiga OA 50-ägare på, att Satori ger mer bas än det gamla elementet. Trodde själv att det skulle bli en aning basfattigare hemma eftersom jag läst Ingvar Öhmans varningord om att Satori har svagare motor än B 65 oaII. Trots det så blev basen på mina OA 50 både djupare, mer upplöst och snärtigare (i mitt rum med min förstärkare). Visserligen menar vi kanske olika saken när vi talar om "bas" men utifrån min idealbild så blev det bättre. Det där "smacket" i basen har jag aldrig upplevt förr. Dyrt? Jovisst, men allting är relativt.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests