Annat mellanregister till OA116?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Schmutziger
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 42
Joined: Wed 12 Jan 2005, 16:29

Re: Annat mellanregister till OA116?

Post by Schmutziger »

jansch wrote:Schmutziger - Jovisst är det 2:a ordningens filter, jag borde tänkt till först innan jag skrev kommentaren om filtret.....
Kul att du oxå funderar på 18 Sound elementet.(vet inte om du såg att det var det elementet jag föreslog i tidigare inlägg)
Blir nog ännu svårare att hitta en bas som har bättre känslighet... och hur gör man då med diskanterna...
jag menade mer att iom 2:a ordningen så öppnar det upp fler möjligheter, bla till 5" element, ingen kritik :)

Hade helt missat att du oxå spanade in samma element, såg att de tipsade om ett B&C element som skulle vara lite trevligare på diyaudio sen med.
typ;
http://www.bcspeakers.com/products/lf-d ... 6-5/6ndl38
tror jag det var.
ang diskanterna, så ska har jag redan T22 o de ska ju vara helt fantastiskt högkänsliga så det borde gå :)
Har dämpat bra mycket mer än vad IÖ föreslår i det "officiella" dokumentet.
Jag kan ju iofs ha kopplat fel ;)

Ang bas, så har du nog rätt tyvärr. fast jag skulle bygga med cd22rn4/x istället för l22.
samma element men med papperskon och ingen fasplugg. dvs ett bättre och snyggare element
så gott som samma fs, mms osv osv
User avatar
nazze
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 46
Joined: Tue 13 Sep 2011, 18:18
Location: Södra Möre

Re: Annat mellanregister till OA116?

Post by nazze »

Som sagts tidigare i tråden:
-Det finns goda alternativ till diskanter som produceras för 116 (egen erfarenhet är mina OD-11 uppgraderade av Grafpro)
-Har lyssnat på Grafpros 8" version av 116 jämfört med mina av Grafpro renoverade 116. Menar att det är en god lösning, finns flera andra som jag inte hört.
Problemet är som konstaterats mellanregistret.
Då jag arbetade på en hifi butik i Kalmar fick vi erbjudandet att köpa Sonabs 3 sista par av 116. Det var då som mobilhjältarna dräpte Sonab - en dyster historia.
Högtalarna närmar sig nu 35+. Elementens ålder vet jag inget om. Ett av dessa 3 sista par är det jag äger. Förr eller senare ryker elementen.
Finns inte många högtalare som kan prestera den ljudbild som ett par 116 i rätt rum.
Roy Allissons Allisson One kan det. Dock sällsynta och problem med ersättningselement. Har möjlighet att lyssna på dem, de är bra.
Ohm Walsh F också mycket bra men ehhhh dyra och sällsynta. Har hört många andra högtalare och ännu flera som jag inte hört:-)
Av nya högtalare kan Larsen 8 vara ett alternativ. Var mycket besviken över demon i Jönköping förra året. Men det gällde också andra demon detta tillfälle.
Så jag har ett intresse att hålla dessa högtalare OA-116 operativa. Vad jag förstår är jag inte ensam.
I slutet är det så att datablad på högtalarelement är bra MEN. Mätningar på högtalarelement är bra MEN. Mätningar på högtalare är bra MEN
Hur låter de? Är det god hifi?
Detta var väl en lång söt historia? Rätt eller fel, det är ungefär hur jag ser det.
Vad jag förstår i denna tråd så kan man använda 6,5"element eller mindre.
Att modellera med filtret får man räkna med (renoverar själv AR högtalare, ni skulle se filtren på 10pi eller LST, huga.
Slutkläm: Finns det något intresse att gemensamt köpa in identifierade lämpliga element för test?

NØFF
Schmutziger
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 42
Joined: Wed 12 Jan 2005, 16:29

Re: Annat mellanregister till OA116?

Post by Schmutziger »

ang din slutkläm:
I så fall tycker jag vi gör en fundraiser och anlitar Anders Eriksson aka Naqref aka konstruktören av Larsen högtalarna via hans firma Acoustic Landscape för att få fram både element och filter.
Blir nog både bättre och billigare i slutändan.
Om vi kan få ihop några tusenlappar så går det nog att få till.
Jag lånar då mer än gärna ut mina oa116 till honom. observera att det då blir med t22 diskanter.
Och CD22RN4X istf L22. Vi slipper då chuffing i basen som L22 lider av

http://acousticlandscape.se/

CD22
Image
L22
Image
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Annat mellanregister till OA116?

Post by olaume »

Jättekul att vi fick igång en konstruktiv diskussion om detta. Som jag skrev är 116:ornas mellanregister med originalelementen egentligen inte alls dåligt, tvärtom en av högtalarens hyfsat starka sidor. Men när man kan förflytta både diskanten och basen till det här årtusendet skulle det vara kul att kunna göra detsamma med mellanregistret. Och någon gång blir väl faller väl orignalarna för åldersstrecket hur mycket man än kantar om dem. Så jag är tacksam för alla tips.
User avatar
data_foggen
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 78
Joined: Wed 16 Aug 2006, 16:45
Location: Stockholm

Re: Annat mellanregister till OA116?

Post by data_foggen »

F.Y.I:
18sound 6ND430 för 105 EURO på Blue Music i Tyskland.
Ett pris som börjar bli överkomligt på dessa "raka" mellanregister, som har diskuterats tidigare i tråden.
//H
Ett par trasiga od-11 snik lever igen och oa6-IIa lever snart igen mha CarlssonPlanet och carlssonkult.se.
User avatar
zikke
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 41
Joined: Sat 06 Nov 2010, 15:08
Location: kolmården

Re: Annat mellanregister till OA116?

Post by zikke »

Nån som provat dessa 18sound 6ND430 i sina oa116. Har just nu peerless 832429 i mina och jag har ett sc165 på hyllan och får inte tag i ett till för att sätta i mina oa116. Därför skulle det va intressant att höra någon som testat.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests