Upprörande!

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
adi6606
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by adi6606 »

mattepatte wrote:
adi6606 wrote:"Stora ord för små högtalare" ska ses i proportion till vad man skriver om OD-11
D.S
:D

Både Bertoni högtalarna men särskilt OA-2212 blev rejält sågade av H&M, i olika avseenden, som för övrigt inte bör läsas som en bibel.
OA-2212 är beroende av ett stort rum, bra placering och kapabelt förstärkeri samtidigt som jag tror jag har läst att Kjell Stenson och Stig Carlsson inte var de bästa vänner vid tidpunkten vilket kan ha påverkat uppställningen, val av förstärkare och omdöme.

Själv tycker jag att det stora lyftet med Sonab högtalarna infinner sig efter diskantbyte till CT62, utan det bytet så är jag benägen att hålla med en aning men vad gäller OA-116 eller OA-2212 kan jag inte uttala mig.

Mirsch högtalare går att hitta mycket billigt och det råder ingen direkt hype över dem idag förutom några av de senare modellerna, det såldes väldigt många så där kan jag hålla med dig.

Jag vidhåller dock att både OD-11 och OA-12 renoverade och uppgraderade är bättre högtalare än de OM-61 jag en gång hade, ur många viktiga aspekter. OM3-28 har också ägts en kortare period.

För säkerhets skull måste jag tala om för dig att jag inte längre äger nåra Sonab högtalare ej heller Mirsch.
Jag har dock haft högtalare av båda slagen och blivit klart mest imponerad av Sonab högtalarna.

Naturligtvis är prisvärdheten stor för vissa begagnade gamla Mirsch högtalare om det går att renovera dem i spelbart skick och är absolut inte att betrakta som skräp bara för att priset kan vara lågt.

Olle Mirsch var och är mycket duktig och säkerligen en strålande affärsman.
Jag efterlyser både en Mirschplanet liksom en MartinPerssonplanet med modifierings och renoveringstips som om möjligt gör deras gamla alster i klass med Stig Carlssons.
Tack för svaret!
Som tidigare sagt äger jag en del Carlsson högtalare som spelas alldeles för sällan. Instämmer i det mesta du skriver!
Tre Rosor
(50+ posts)
(50+ posts)

Undrar vad det beror på att det inte finns ett OM-forum?

Post by Tre Rosor »

Det är visst dåligt med läsförståelsen här på CP hos vissa medlemmar. Mitt inlägg skall ses ur ironins perspektiv. Vem här på CP bryr sig om Om-högtalare? Detta är en sajt om och för OA-skapelser. Jag tyckte det var lågt att som försäljningsknep, försöka kräma ut lite mer pengar genom att kasta skit på Sonab-högtalare. För att sedan försöka försvara OM-högtalarna på detta forum och dessutom byta perspektiv och blanda in också andra OA-högtalarmodeller för stöd av sitt resonemang, klingar i mina öron som dåligt med sakliga argument. Annonsören nämner i sin annons att det skulle räcka med en antik gammal skitförstärkare för att lyssna på dessa Om-högtalare. Presterar de inte bättre ljud än så, kan de inte vara mycket att ha. Till sist, val av högtalare är i mitt tycke val av ljudkaraktär.
maGot
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by maGot »

Haha! Att ni bara orkar tjaffsa. Kul läsning i alla fall! :lol:
OA51.3
Post Reply