Vad är detta för peerlees element?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
jimmyhofa24
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 24
Joined: Wed 16 Mar 2011, 23:24

Vad är detta för peerlees element?

Post by jimmyhofa24 »

Häromdagen blev jag erbjuden att köpa ett par Sonab OA-5 typ 2. Väl hemma hos den som skulle kränga dem stod det uppenbart att det var hemmabyggen, om än ganska välgjorda. 9710:or med 4 peerlees diskanter, däremot större än mina MT20HFC som sitter i mina OA-5:or och i min popbox.
Sedan har byggaren, vilket senare visade sig vara Lasse Lindkvist i Uddevalla som hade HI-FI butiken tonstudio på 70 talet, lagt till en Peerlees högtalare i botten och gjort det hela till en sluten låda.
Tänkte först slakta dem för elementens skull men faktum är att de lät inte så dumt, mer bas helt klart.
Däremot är elementena i botten inte helt OK...... det skrapar i båda så jag antar att dessa behöver bytas men då till mina frågor:
Vad är det för Peerlees element i botten?

I denna eminenta renoveringstråd http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=38452 nämns ett namn Peerless L825WG men dessa verkar inte gå att uppbringa längre, för gummikant är det på den, och den är märkt 4 ohm.

Och vad skulle man kunna sätta dit istället?
Attachments
Detta är då högtalarens bottenbaffel.
Detta är då högtalarens bottenbaffel.
IMG_2761.jpg
IMG_2762.jpg
IMG_2757.JPG
IMG_2751.JPG
jimmyhofa24
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 24
Joined: Wed 16 Mar 2011, 23:24

Re: Vad är detta för peerlees element?

Post by jimmyhofa24 »

Hittade själv att diskanterna nog heter MT225 Peerless
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Vad är detta för peerlees element?

Post by Rolf Zetterberg »

[attachment=0]Peerless L825WG data.jpg[/attachment]
Attachments
Peerless L825WG data.jpg
jimmyhofa24
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 24
Joined: Wed 16 Mar 2011, 23:24

Re: Vad är detta för peerlees element?

Post by jimmyhofa24 »

Tackar så mkt. Nu när jag vet är ju den stora frågan om man skall ersätta dessa element och köra som de är eller göra om lådan till en större OA-5 typ 2.
Någon av er som möjligen vet hur man skulle behöva anpassa filtren om man gjorde det?
Byter jag ut elementet så behöver jag väl nödvändigtvis inte göra ngt med filtren?
Hi-fi kit föreslog: Response 210W artikelnr 1750 på 4-Ohm


Nu nr jag inspekterad noggrannare så verkar det som att båda elementen spelar fullregister, finns inget filter så vit jag begriper utan bara en basspole och en spole vid diskanterna och 9710:an
Attachments
Filtret i toppbaffeln
Filtret i toppbaffeln
IMG_4291.jpg
bottenbaffelns filter
bottenbaffelns filter
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Vad är detta för peerlees element?

Post by Rolf Zetterberg »

Vid en snabbtitt så ser det ut som om du har en spole till L825 och likaså en spole till 9710.Samt en konding till diskanterna.Det är i och för sig ett filter,då med -6dB/oktav överallt.
Det stora problemet är att 9710 som sitter i en mindre egen låda(eller gör den det?)i så fall inte kan köras som bas.Den borde ha en ellyt i serie också för att fungera som mellanregister i stället.
jimmyhofa24
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 24
Joined: Wed 16 Mar 2011, 23:24

Re: Vad är detta för peerlees element?

Post by jimmyhofa24 »

Tack Rolf att du tar dig tid med mina frågor.
9710:an sitter likväl som L825:an i en egen kavitet, skapad av dämpmatrealet. Det jag tänkte för mig själv va att "göra om det" till en exakt kopia av en OA-5:a på insidan eller ev en popbox med reflexrör...

Men om jag förstår dig rätt så har jag 2 fullregister-element? inte en mellanregister och en bas utan de spelar samma sak?
Om så är fallet: vad är vitsen med det? eller är det ett felkonstruerat filter?

Du skriver att jag borde ha en ellyt, vad är det? elektrolyt? är det en kondensator?

Går det att få detta att bli ngt bra eller borde jag sätta dit en dämpkorg, göra om dämpningen i lådan samt ny baffel med reflexport och så får det bli en super-popbox?
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Vad är detta för peerlees element?

Post by Rolf Zetterberg »

Aha,det var det jag misstänkte.Tyvärr,men vid låga frekvenser duger inte något dämpmaterial som lådvägg.Ljudet går igenom.
Filtret/konstruktionen ger i praktiken två basar med fallande kurva.En något underlig kombination skulle jag nog vilja säga.
Vad du gör av den här högtalaren är lite av en smaksak.Själv skulle jag göra en 3-vägs.Mellanreg med 9710 i egen liten låda-ungefär som OA6 typ2.Nytt filter.Men det är min personliga åsikt.Det går ju givetvis att göra annat av högtalaren.
Ellyt är en förkortning av elektrolytkondensator.Man använder sk bipolära ellyter när man behöver lite större värden.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Vad är detta för peerlees element?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Precis som föregående talare föreslår, snickra till en egen liten låda under mellanregistret och gör den till en trevägare.
Alternativt ta bort Peerleass basen och gör den till en tvåvägare.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
jimmyhofa24
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 24
Joined: Wed 16 Mar 2011, 23:24

Re: Vad är detta för peerlees element?

Post by jimmyhofa24 »

Ok. Det lutar nog åt att göra den till en tvåvägare då.
Ny bottenbaffel med basreflex a la popbox?
Flytta om dämpmatrelet a la popbox samt göra om filtrena, borde ju gå att nyttja mina nuvarande popboxar och OA-5 som mall för filtret....

Märklig konstruktion måste jag säga, kanske är en "inte så lyckad" konstruktion med 2 fullregister som spelar bas....
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Vad är detta för peerlees element?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Ladda ner popboxartikeln så står allt om filter, basreflexrör, dämpkorg etc.

Dämpkorgar kan du kanske få tag i genom att annonsera på köpes, kanske har någon några liggande efter en uppgradering till F87.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest