Budgetrenovering av OA 5 typ 1

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Kjell Kranzberg
(40+ posts)
(40+ posts)

Budgetrenovering av OA 5 typ 1

Post by Kjell Kranzberg »

Hej alla carlssonfreaks!
OA 5 typ 1 är inte så dum, faktiskt...

För ett tag sedan köpte jag ett omaka par. Den ena lådan var i jakaranda den andra i teak. Den ena lådan har serienummer 65107.
Den andra lådan har serienummer 68511. På undersidan av den finns en stämpel "KMV 0 69". Man kan undra över hur dessa bägge lådor hamnat tillsammans.

I alla fall... Omaka lådor går ju inte att ställa in i vardagsrummet. Något måste göras...
Ur med repektive baffel. De var skruvade -vilken tur. Ur med dämpullen. Bort med alla element från bafflarna. Den spånskivan var inte världens bästa... Gick sönder ganska mycket när jag skruvade ur alla skruvar. Måste åtgärdas. Ut i garaget där jag letade fram en bit 5 mm bokplywood. Sågades raskt upp i bandsågen till två bitar som limmades med montagelim på ovansidan av respektive originalbaffel. Efter uppsågning av hålet för 9710:an målade jag bafflarna med utspädd vattenbaserad svart färg. Det gick åt sju styrkningar med svamp (för att undvika penseldrag) för att resultatet skulle bli helsvart, men med ådringen fortfarande synlig.
Höjning av bafflar vidtog. Ut i garaget igen och fram med en planhyvlad furuplanka. Den sågades raskt till så att jag fick lister på 20 x 20 mm. Inpassning och limning i lådorna gick som en dans.
De olika faneren då? Fram med den svarta färgen igen. Men för att färgen skulle tränga ner ordentligt i faneret, slipade jag för hand ner klarlacken på lådorna. Det tog tid... Sedan gick det åt 6-7 strykningar med svamp innan lådorna hade bytt utseende från teak respektive jakaranda till svart ask. En strykning med linolja uppepå färgen (när den genomtorkat naturligtvis) ger lyster och djup åt ytan. Tyvärr syns det inte så tydligt på bilderna.
Peerlessdiskanterna är Y-monterade, som synes. Kabel är någon gammal "silverkabel" jag hade liggande. Delningsfiltret har kvar sina originalkomponenter, men sitter nu på undersidan av baffeln. Original anslutningskabel byttes ut till 1,5 kvadrat installationskabel som jag släppte ut ur den ena basreflexöppningen.

9710:ornas koner har färgskiftningar, men känns bra i spänsten och de mår säkert inte dåligt av att coatas. Jag ska köpa "gummilagning" på Biltema, nästa gång jag åker dit (7 mil dit) och göra som "Jansch" här på "Planeten"; späda ut med aceton och pensla på.

Se detta var en riktigt budgetrenovering. Jag har inte köpt något (mer än högtalarna som jag betalade 300 kr för). Färg, trävirke, lim, skruvar, kabel etc hade jag redan hemma. Det mesta överblivet från någon ommålning eller renovering hemmavid, initierad av en person som bättre än jag, förstår att uppskatta ett stylat hem.
Kort sagt: 300 spänn, en knapp hundring i bensin när jag hämtade lådorna, och en sju he-- massa timmar till slipning och målning. Resultatet - ja jag tycker det blev bra.

I och för sig hade jag väl kunnat plocka fram sex laxar och uppgraderat till Typ 3; men nej... I valet mellan att lägga den summan på högtalare eller att betala en bilreparation innan besiktning, hade jag egentligen inget val. Bil måste jag ha - ny bas och nya diskanter klarar jag mig utan. Det här är ju trots allt
ändå en hobby, fast en väldigt trevlig sådan.

Högtalarna spelar ihop med min polska receivier Radmor 5100 från 1976 och min cd-spelare från 80-talets mitt; Philips CD 151.

Originalgallren? Finns kvar. Någon som behöver dem?
Tyget över 9710:an och tygbitarna över diskanterna? Föll i bitar och slängdes. För att skydda 9710:ans kon från dämpullen lade jag en tygbit mellan dämpullen och korgen.

Image
Image
Image
Image
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)

Re: Budgetrenovering av OA 5 typ 1

Post by s.b »

OJ!Snyggt Nu ökade värdet på OA5 med flera 100% :D
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by robban61 »

Snyggt jobbat. Tumme upp!
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Russ »

Håller med att resultatet blev snyggt och billigt,om man inte värderar sin egen arbetsinsats.
Men har man som jag, ett par OA5-3, där ljudet är vida överlägset originalets,vill jag rekommedera att kosta på en fullständig uppgradering.Det kostar visserligen ett antal tusenlappar,men fördelat på högtalarnas livslängd är kostnaden rimlig.Skulle tänka mig att endast ha ett par OA5-3 resten av livet och känna mig nöjd med det,så bra tycker jag de låter.
Men det är ju klart,är man tvungen att repa bilen,så får man ha lite förståelse.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Oj - snygga burkar blev det!

Vad har du gjort med baffeln?
Har du börjat med några huvar?

Du har väl koll på placeringen av dämpmaterialet så att inget ligger för hålen under högtalaren?

Alltid lika kul när folk gör snygga arbeten.

med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Kjell Kranzberg
(40+ posts)
(40+ posts)

Tack för positiv feedback!
Ja du Russ, inte bara en utan två fungerande bilar är en nödvändighet där vi bor. Här är allmänna kommunikationsmedel lika vanliga som graningekängor i Riksdagshuset. Står en av våra bilar still är det katastrof, står bägge still är vi helt avskurna från omvärlden.

Martin! Uppepå originalbaffeln har jag limmat en 5 mm:s skiva bokplywood (med s k "sättlim"). Därav den snygga ådringen.
Näthuvar? Nej, inte än. Men det är lätt gjort eftersom jag har tillgång till både "golvplåtsax" (skär stora bitar) och bockningsmaskin. Dock har jag inga passande stål- eller aluminium-nät hemma.
Dämpullen har jag applicerat enligt servicemanualen för OA 5 typ 2.
M v h
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Bra att du har koll på ullens placering det blir trist annars att fixa i efterhand.

Ifall du har tongenerator etc så kan du ju kika på hur man justerar inspänningen av korgen som sitter bakom 9710.
Ladda isåfall ner servicemanualen under downloads på hemsidan.
Fast det har du kanske gjort redan.

Snyggt är det ialla fall

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Kjell Kranzberg
(40+ posts)
(40+ posts)

Hej igen!
Jodå, jag har tillgång till de instrument som behövs, men jag har inte hunnit med någon mätning.
Tills vidare får det räcka med att jag mätte avståndet mellan baffelns undersida och de tre armarna på stålkorgen. Nu är de tillbakaskruvade till detta mått. Dock tror jag att någon varit och skruvat på de tre skruvarna. Kanske i bägge lådorna. Stålkorgen satt på väldigt olika höjd i respektive högtalare. Dessutom kan man väl räkna med att 9710:ans egenskaper ändrats på ca 40 år och att den ursprungliga inställningen av korgen inte längre är den optimala. Men som sagt; ingen tid för mätning ännu.

Några dagar har jag lyssnat på dem nu...
Det är skillnad på ljudet nu när baffeln är höjd. Mellanregister och diskant kommer fram tydligare och känns inte så instängda som de gjorde innan jag höjde baffeln.
Stereobilden i sidled är också tydligare. Det beror väl på y-monteringen, antar jag.
Kanske kommer det att bli ännu bättre ljud när jag justerat dämpningen bakom 9710:an.
Om jag förstått det hela rätt kommer karaktären på basen att bli mer likt en sluten låda ju mer jag drar åt korgen. Stämmer det?
M v h
faulhund
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by faulhund »

Snyggt jobbat, Kjell!

Dina burkar liknar väldigt mycket de hembyggen jag kom över nästan gratis och berättade om här (länk). . Men i stället för förstärkningsribbor användes 19mm spånplatta och basreflextunneln är ett rör som i popboxen. Den byggaren har tydligen i sista stund kommit på att göra typ2 istället, och brutit bort listerna och satt dem högre! Spärrfanéret har följt med, men det syns ju inte ...

Det var smart av Dig att bygga på baffeln med en extra skiva. Den kunde ju göras ett par mm mindre, så att det automatiskt blir ett spår att trycka ned gallret i, så att det sitter still. (Så har Du kanske inte gjort, för i så fall kunde baffeln höjts till lådans nivå ... utan att behöva fräsa ett spår för gallret.)

Jag vet ju att Du är en vintage-"nörd", så självfallet kan Du vara nöjd med resultatet om MHT20-diskanterna är i bra skick. Den större vinsten i riktning OA-5.3 skulle nog vara att byta ut bara den direktstrålande diskanten; om T22oa eller en dome, kan jag inte råda, eftersom jag inte känner den. Men jag tycker efter alla "blandade" experiment jag gjort med enstaka diskanter jag haft till förfogande att just den direktverkande färgar ljude väldigt mycket, medan man kan acceptera det för reflextionerna (om det inte är MHT20 som skrapar allt för mycket). Själv har jag emmellertid snöat in på att använda ett mindre mellanregisterelement, Scan-Speak 12M3808, som även helt uppåtriktat sprider bättre än 9710 (och 6,5 tums basar också). Så nu blir det 10 tums basar i bottnen och aktiv delning som alltid. Eftersom detta finns "på lager", blir det ändå en "budgetrenovering" ...

Resultatet av trimningsproceduren i Sonabmanualen stämmer som sagt i tidigare tråd (ovan) med den simulering jag gjort med 9710. jansch rekommenderar att man dämpar kraftigare än så, och det kan jag också tänka mig. Men lita inte på att det blir rätt med anbefalld mängd ull och nominellt avstånd mellan dämpkorg och baffel! Jag var tvungen att lätta på den och t.o.m. sätta i längre skruvar!!!
Vielleicht ist auch das Gegenteil wahr (Beethoven, ofta citerat av Brahms)
Kjell Kranzberg
(40+ posts)
(40+ posts)

[quote="faulhund"]Jag vet ju att Du är en vintage-"nörd", så självfallet kan Du vara nöjd med resultatet om MHT20-diskanterna är i bra skick.

Jo, nog är jag vintage-entusiast, alltid...

Tack för tipsen. Återstår nu att se vad som händer när jag ska justera dämpkorgen (vilket väl kommer att ske när som helst inom de kommande tio åren :roll: ).
Post Reply