Hej forum!
Håller som bäst på med att renovera ett par OA14 med hjälp av de anvisningar som finns på SCP. Har också köpt de tryckta anvisningarna från planeten. Några frågor bara:
1. Vid byte av kondensatorer rekommenderas en MKP-kondensator från Elfa. Motsvarande kan också köpas från HiFiKit (fast av ennat fabrikat). Kvittar det vilka man använder? HiFiKit säljer också en betydligt dyrare kvalitetskondensator som kostar nästan 10 ggr så mycket. Är det någon som prövat dessa? Motsvarar den extra investeringen klara ljudmässiga fördelar?
2. I modifieringsanvisningarna att baskondensatorn på 10mF böe bytas till en MKP-kondensator. Är det OK att löda fast den direkt över högtalarens kontakter eller löds den också på filtret? Kan man limma fast den på högtalarchassit med lämpligt lim (silikon?)?
3. Kan någon beskriva de ljudmässiga skillnaderna av Y-montering av diskanterna jämfört med den vanliga monteringen?
leifh
Leif Hellström
Filterkomponenter i OA14
Re: Filterkomponenter i OA14
Tjenare!
1. Jag hade turen att få tag på papper-i-olja kondingar med rätt värde (enl anvisning .3). Har inte provat vare sig MKT eller nåt annat jag böjar bli sugen att testa med MKT i utbildningssyfte
2. Jag har lött den precis som du föreslår, direkt på högtalarens kontakter. Jag har också sett till att fästa den med PL200 mot magneten. Där sitter den som berget
Se bilden nedan. Om detta är en bra lösning eller inte har jag ingen aning om men det passade så bra när jag kastade originalfitret och gjorde ett nytt hardwirefilter så det fick bli så.
3. Inte jag. Jag monterade aldrig CT62 i originalkonfiguration eller MT20 i Y-läge.
MVH
Janne P
1. Jag hade turen att få tag på papper-i-olja kondingar med rätt värde (enl anvisning .3). Har inte provat vare sig MKT eller nåt annat jag böjar bli sugen att testa med MKT i utbildningssyfte
2. Jag har lött den precis som du föreslår, direkt på högtalarens kontakter. Jag har också sett till att fästa den med PL200 mot magneten. Där sitter den som berget
Se bilden nedan. Om detta är en bra lösning eller inte har jag ingen aning om men det passade så bra när jag kastade originalfitret och gjorde ett nytt hardwirefilter så det fick bli så.
3. Inte jag. Jag monterade aldrig CT62 i originalkonfiguration eller MT20 i Y-läge.
MVH
Janne P
- Attachments
-
- Baskonding_OA14.jpg (171.68 KiB) Viewed 3077 times
OA14.3Y vita
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
Tack Janne! Din bild visar hur jag hade tänkt mig placering av baskondensatorn. Har emellertid fått besked av killen som jag köpte mina OA14 av att han redan fixat det på filtret så det enda jag behöver göra vid byte till nya diskanter och ev bas är att byta spolen.
Leif Hellström
Leif Hellström
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Det är två saker som slår mig när jag läser detta.
1. Stiftelsens rekomendation, har jag för mig, är att det är bättre att byta till just den i beskrivningen nämda kondensatorn och inte till "audiofil" kondensatorer.
2. Är det inte risk för mikrofoni när man monterar kondingen direkt på elementet?
Visserligen kanske inte märkbart för alla men....
Med vänliga hälsningar
Martin
Det är två saker som slår mig när jag läser detta.
1. Stiftelsens rekomendation, har jag för mig, är att det är bättre att byta till just den i beskrivningen nämda kondensatorn och inte till "audiofil" kondensatorer.
2. Är det inte risk för mikrofoni när man monterar kondingen direkt på elementet?
Visserligen kanske inte märkbart för alla men....
Med vänliga hälsningar
Martin
Jag vet inte, vet du?
Tjena!
Visst kan det vara så att den av stiftelsen rekommenderade kondingen låter absolut bäst, hade bara turen att få tag på dessa kondingar i princip gratis så jag kunde inte låta bli 8)
Eftersom 5x.3 serien har papper-i-olja kondingar i superdeluxe varianten så kanske även CT62 trivs bättre med en dylik!
Men som sagt, jag börjar bli sugen på att prova MKT enl. beskrivningen.
Funderade också en del på placeringens evetuella nackdelar men jag tror inte magneten vibrerar så mycket mer än någon annan del av kabinettet, men vem vet, jag kan naturligtvis ha helt fel
GOTT NYTT ÅR
/Janne P
Visst kan det vara så att den av stiftelsen rekommenderade kondingen låter absolut bäst, hade bara turen att få tag på dessa kondingar i princip gratis så jag kunde inte låta bli 8)
Eftersom 5x.3 serien har papper-i-olja kondingar i superdeluxe varianten så kanske även CT62 trivs bättre med en dylik!
Men som sagt, jag börjar bli sugen på att prova MKT enl. beskrivningen.
Funderade också en del på placeringens evetuella nackdelar men jag tror inte magneten vibrerar så mycket mer än någon annan del av kabinettet, men vem vet, jag kan naturligtvis ha helt fel
GOTT NYTT ÅR
/Janne P
OA14.3Y vita
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
shuffle
du har med all säkerhet en bättre kondensator,en MKT ska du inte ens ägna en tanke att prova.
mikrofonieffekt handlar till största delen om hur kondensatorns olika lager kan
vibrera i förhållande till varandra och där är din valda den bästa,det finns ingen som helst anledning att tro att din placering är sämre än på ett kretskort.
mvh/jörgen
du har med all säkerhet en bättre kondensator,en MKT ska du inte ens ägna en tanke att prova.
mikrofonieffekt handlar till största delen om hur kondensatorns olika lager kan
vibrera i förhållande till varandra och där är din valda den bästa,det finns ingen som helst anledning att tro att din placering är sämre än på ett kretskort.
mvh/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Skönt att höra, du har ju provat en hel del vad jag har förstått!
Köpte dessutom ett nytt försteg, ett Nakamichi CA-5E.
Ett sådant LYFT!!! Det hade jag inte alls väntat mig av ett förstegsbyte, trodde nog att brorsans lånade NAD 1300 var ganska OK.
Men vilket grepp om basen, detalrikedom, separation... nu förstår jag lättare allt prat om den "ljusa karaktären", jag har ju fått min diskant tillbaka
Å vicken diskant sen!!!!!
MVH
Janne P
Köpte dessutom ett nytt försteg, ett Nakamichi CA-5E.
Ett sådant LYFT!!! Det hade jag inte alls väntat mig av ett förstegsbyte, trodde nog att brorsans lånade NAD 1300 var ganska OK.
Men vilket grepp om basen, detalrikedom, separation... nu förstår jag lättare allt prat om den "ljusa karaktären", jag har ju fått min diskant tillbaka
MVH
Janne P
OA14.3Y vita
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000