Något nytt att rapportera från Planeten?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
Örjan S
(10+ posts)
(10+ posts)

Något nytt att rapportera från Planeten?

Post by Örjan S »

Hej,
nu är det tio månader sedan det kom ett nyhetsbrev från Carlssonplanet. Dessförinnan var det betydligt tätare. På Forum pågår diskussioner så sidan är inte död, men finns inget nytt att rapportera från Planeten?

Örjan S
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Re: Något nytt att rapportera från Planeten?

Post by Per Gulbrandsen »

Hej Örjan!
Du har helt rätt, det har varit väldigt tyst från Planeten i år, och felet är nog helt och hållet mitt, dvs chefredaktörens.
Självklart finns det att rapportera om, det är bara att jag inte lyckats få loss tid för detta under -11. Jobbet tar alltmer tid och sker framför datorskärm på heltid vilket tröttar ögon och synsinne. Och med familj så måste hobbyn tyvärr komma i 3:e hand. Men sidan är absolut inte död och jag är väldigt glad att CP-forumet är så aktivt, följer dagligen debatten där via min iPhone.

Kanske borde jag börja beställa artiklar till nyhetsbreven t ex från aktivisterna på vårt forum?
Jag har även spännande opublicerat material i pipeline, men behöver komplettera med lite nyheter för att ett brev efter så här lång tid ska kännas fullgånget.

Och Örjan: tack för påstötningen!
Den gör nytta. Nu får jag se till att få något ur mig innan jul åtminstone...
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bach4ever »

Vi förstår dig Per, det är inte lätt att hinna med allt, så man får prioritera. Tycker det är en utmärkt idé att forum användare kan bidra med artiklar. Go for it! När det gäller kommande nyhetsdel är det många med mig som väntar på uppdatering angående omtalade projekt. Tycker inte det är för mycket begärt att vi får veta vad som händer. Om det inte händer något p.g.a. tidsbrist, tala om det för oss. Om det beror på saknad kompetens, säg det. Om det är andra svårigheter, låt oss få veta.
Jag menar här exempelvis de nya bas/mellan och diskanterna till 50-serien. Likaså basdelen till OA 51. Vore även intressant att veta lite om OA 60 och dess syskon, finns tanken att de ska produceras eller är det skrinlagt? Ja, som synes är det mycket som vore värdefullt för oss här att få en hint om.
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Post by Per Gulbrandsen »

Hej igen och förlåt sent svar, bäste Bach4ever!
Jag förstår och respekterar verkligen din frustration över uteblivna besked, och jag vet att du inte är ensam.
Det här med att berätta om kommande projekt i förväg har dock tyvärr lett till en massa onödig irritation och frustration genom åren på Carlssonplanet. Detta eftersom verkligheten har en tendens att spela de bästa planer ett spratt. Det tycks särskilt gälla ny teknik och spännande projekt. Så principen är sedan några år är att inte berätta något förrän ett nytt Carlssonprojekt de facto är klart för produktion 0ch/eller finns i handeln - vare sig det handlar om nya element, uppgraderingar eller helt nya modeller.

När det som under hela 2011 inte händer något mer än att det säljs massor av T22-diskanter och B65-oa II och F87-basar till tusentals Carlssonrenoverare så blir det inte så många nyheter som nödvändigtvis MÅSTE resultera i nyhetsbrev. Och när man som jag haft mitt tyngsta arbetsår den här sidan sekelskiftet så har helt enkelt inte orken funnits att skriva trevliga brev om annat kul i Carlssonvärlden under 2011, jag kan bara beklaga detta.

Men jag kan säga att inga av de projekt du nämner är skrinlagda. Det pågår ett regelbundet, löpande (oavlönat) arbete inom SSC med en lång rad intressanta och lovande projekt, vilka tom ärfler än de du listar. Och som vanligt är det verkligheten som kommer att avgöra vilket projekt som först kommer att presenteras. Visst handlar förseningar ofta om tidsbrist som du skriver. Men lika ofta beror de på att avancerat konstruktionsarbete tar tid, på trassel med leverantörer, att helt nya konstruktioner kräver långa testperioder, att budgeten är för liten. Aldrig beror det på saknad kompetens! Däremot ibland på att lämplig tillverkare saknas.
I det kommande nyhetsbrevet som nu är på G vilken dag som helst kommer vi att bjuda in skribenter att bidra med artiklar och material till nyhetsbrev.
Får vi in intressant och publicerbart material den vägen lär säkert utgivningen bli tätare igen!
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Russ »

Hej Per!

Det var verkligen kul att du hörde av dig.

Man började bli lite orolig över Planetens framtid.

Jag och många andra har saknat dina kloka råd och nyttiga tips.

Planeten har varit och är en källa till mycket glädje för oss Carlssonfantaster.

Du ska veta att vi alla här uppskattar ditt arbete med Planeten och är mycket tacksamma för det.

Hoppas att tiden räcker till i år.

Ha det så gott !

Hälsningar och ett försök till uppmuntran,Russ.
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bach4ever »

Tack för ditt svar Per! Har som sagt full förståelse för de aspekter du tar upp. Däremot fortsätter jag hävda att ni ska ompröva inställningen att inte säga något om projekten förrän de är klara för lansering. Om exempelvis vissa gnällt och beklagat sig för att utlovade tidsplaner inte hållit, så är det väl inte rätt att gnäll får styra policyn? Man får inte bli förlamad av andras kritik, utan sakligt pröva den och eventuellt sedan bemöta argumenten, inte känslotillhyggen.
Det går att uppdatera om hur projekten fortskrider utan att göra några löften angående tidsplaner. Det handlar som jag ser det, inte enbart om att så småningom få fram produkter, utan även om att hålla intresse och diskussioner igång. Vid en mer öppen dialog om vad som pågår och projektens status, så tror jag det finns kloka Carlsson användare som kan bidra positivt till processen med idéer och uppslag.
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
Post Reply