SweetSpot2012

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
nazze
(40+ posts)
(40+ posts)

SweetSpot2012

Post by nazze »

Minirapport.
21/4 besökte jag Sweetspot-mässan i Jönköping. Var nog ett 30-tal år sedan jag sist besökte en större mässa (Sheraton Stockholm) om jag inte minns fel. Mässor är alltid en kompromiss men Sweetspot ger utställarna goda möjligheter. Lokalerna stör inte ut varandra etc etc och hela upplägget är välorganiserat och trevligt. De flesta besökarna fick en "cool" keps som det stod HighEnd på! Hade ett kort snakk med mässgeneralen som verkade förnuftig och förbaske mig var intresserade av musik och inte nörderi!! Imponerad. Kör hårt nästa år...

Nåväl
Detta ska vara en "HighEnd" mässa och den ställer betydande krav på utställarna.

Jag gillar Jimi Hendrix, men som källa på en "HighEnd" "HighFidelity" utrustning menar jag att hans verk inte är av stort intresse, hur begåvad han än var. "HighFidelity" betyder ju "Stor Trohet" ,mot verkligheten då. Vilken verklighet?

Hur lever då utställarna upp till de möjligheter som denna mässa ger?
Gav mässan någon värdefull info till besökarna?

-Flertalet av utställarna spelade musik på idiotnivåer. Både utrustningen och öronen distade.
-Musiken var företrädesvis av diverse amerikansk elekstronisk skrän karaktär? Vad säger det om utrustningen som spelas på?
-Någon spelade gammal blues. Trevligt men HighEnd?
-Få/ingen spelade klassisk/akustisk musik! Fångat i goda inspelningar. Dystert!

Baserat på detta är det omöjligt att säga om utrustningen var bra eller dålig
Det var mest design, glänsande koner och dyra kablar. Bluff, bluff, bluff?

Men sen slog det mig. Detta ÄR kanske HighEnd? Jag har missförstått det hela och trott att det handlar om HighFidelity? Fanken…..

Några nedslag:

-Hallen med diverse inspelningar till salu var kul, köpte 2 CD:-)

-Var intresserad av att lyssna på Larsens stora högtalare. Tveksamt, där spelades meningslösa LP-skivor, en absurd upplevelse. Nå, de var inte ensamma om usel presentation.

-Roligt och lät bra var ett "special" system med diskanter i topp, sepererade från mellanregister och en monobasenheter. Var egentligen ett kompakt system som nog kan användas i många speciella miljöer.

-Bäst klarade sig Linn. Vettig volym, vettig musik. Samt en ansvarig som hade insikten av en mässa är en kompromiss och var bekymrad över akustiken.

Själv är jag en GGG (Grinig Gammal Gubbe) med bakgrund i HiFi och PA branschen som hemma lyssnar på Sonab 116 Orginal drivna av NAD C375BE & DAC och källor via Philips DVDspelare och en MacBook som låter som en helikopter. CDvarianter, FLACfiler (favorit),Spotify, iTunes etc. Får nog mer och mer en slagsida åt klassisk musik och akustisk eksotisk folkmusik. Ska nog aktivera min gamla AR-skivspelare som jag en gång försåg med en KMAL-arm, vilken P-U är lämplig idag tro? Har nog 4-500 LP-skivor, en del ganska unika även i dessa Spotify-tider!

Konklusion: Jag tror jag behåller skiten, men måste göra nåt åt fläkten!

NØFF
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Re: SweetSpot2012

Post by robban61 »

Tack GGG för den betraktelsen :) Trevligt att du delar med dig! Fixa du fläkten och sitt fetnöjd :geek:
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Vad gäller fläkten på MacBooken: Förutsatt att det inte är ett mekaniskt oljud det gäller, utan bara att fläkten går på högvarv för det mesta, så finns det en lösning på problemet. Det finns säker fler, men jag fick rådet att kolla om det stod "utskrifter i kö"!
I systeminställningar så går man in i "skrivare" och kollar om det av någon anledning står utskrifter och väntar. Då tar man bara bort dom och så slutar fläkten att bete sig. Jag hade problem med en rusande fläkt och tog bort utskrifter som av någon outgrundlig anledning stod och väntade. Och oljudet försvann. Glöm ej att zappa prammet (alt+cmd+p+r vid omstart, låt "pinga" tre gånger innan du släpper tangenterna). Dessutom rekommenderar jag att reparera rättigheterna i vertygsprogram/skivverktyg. Kan också hjälpa.
Men är det ett mekaniskt ljud så är det nog bara att byta fläkt. Och så skriver jag att Carlssonhögtalare är bra, bara för att detta inlägg inte helt ska hamna utanför ramarna.
nazze
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by nazze »

Tack Momus, goda råd, dock redan testade. Vid gles musik är det förbålt irriterande för mina öron.
Jag tror helt enkelt att min älskade Plast MacBook (RIP) låter högt. Har konstaterat att den inte är ensam.
Rubriken är ju "Övrigt/Other" så…..så nog är fråga och svar relevant på tråden.

För övrigt: Är det inte tid att CP slutar tjura över MMX incidenten. Anlitar man konstruktörer som inte är ingenjörer :mrgreen: får man väl stå sitt kast?

Ett mer seriöst alternativ är ju:
http://www.valutronic.se/

NØFF
Post Reply