Avstämning - mystiska uppgifter

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by Russ »

Ja nog blir man ledsen alltid,särskilt när man nu köpt både nya basar(Silver Flute) och mellanregister(B65oa II) för dyra slantar.
Så går det när man inte litar på sina egna öron!

Har liksom många andra tyckt att djupbasen är för dålig,men trott att mitt rum varit dåligt anpassat till just OA-116 och nöjt mig med det.

Tycker trots allt att OA-116 är fantastiska högtalare,men djupbasen är sorgebarnet.

Har för mig att Ingvar Öhman har nämnt att han håller på att ta fram ett mer baskapabelt element till just OA-116,eller rann det ut i sanden?
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by olaume »

Eller hur vore det att komplettera med en subbas? Håller med om att det känns artfrämmande och hädiskt, men om man sätter sig över det?
User avatar
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 11 Dec 2007, 19:59
Location: Uppsala

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by bach4ever »

Olaume, skaffa något ur 50 serien, eller kanske ännu hellre om du har råd, Larsen L8! Grafpro, keep going ;)
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by momus »

Först och främst - nu är det här simulerade mätningar så verklighetsintrycket kan ju fallera. Å andra sidan är jag nog beredd att tro på vad Grafpro har fått fram eftersom det stämmer med mina egna lyssningsintryck. Men det finns något här som kanske inte diskuteras så ofta och då menar jag våra känslor inför vissa företeelser som med tiden blivit ikoniserade. Själv är jag nyss fyllda 60 och jag har fortfarande kvar mina nummer av Radio&Television med testerna av både OA 116 och OD 11:orna
Ulf B Stranges texter var rena HiFi-pornografin. Allt var oerhört vederhäftigt och inte minst formgivningen på högtalarna var helt annorlunda än den tidens HiFi-prylar. Och så var det svenskt. Med ett skäggprytt geni bakom med till synes nya och revolutionerande idéer. Och Sonabprylarna fyllde våra hem, speciellt då OA5 (som egentligen inte lät sådär fantastiskt, men på sjuttiotalet tyckte jag det).
Jag trodde också som många andra att OA 116 var höjden av HiFi-nirvana. Detta trots att jag faktiskt lyssnade ganska mycket på dom i början på åttiotalet och inte var så där väldigt imponerad. Bristen på bra ljud skyllde jag på den Pickering-pickup som användes vid lyssningstillfällena och dom Sentecförstärkare som drev högtalarna.
Dom var svarta, dom var vackra, dom innefattade löften om det optimala ljudet. Så i många år så var OA 116 drömmen om det perfekta ljudet. Möjligen spelade det en vis roll när jag tänkte på alla som skulle besöka mitt hem och förstå vem jag var när dom såg mina högtalare. För att dom lät bra, det var ju oomtvistat. Både Strange och Löthvall skrev ju det.
Det tog nästan trettio år innan jag fick tillfälle att lyssna på ett par OA 116 igen. Vid lyssningstillfället fanns det OA 14, OA 12, OD 11, OA 116 (med Ct 62) och ett par OA 50.4. Det tog inte lång tid för oss som skulle umgås och lyssna den där helgen, att komma överens om att OA 50.4 var den högtalaren som lät bäst. OA 116 var inte i närheten av det pregnanta rumsuppfyllande ljud som OA 50.4 presterade. Och så var det där med basen. Var var den? OA 116 lät faktiskt slanka och kanske aningen skrikiga i jämförelse. En dröm krossades den där helgen. Drömmen ersattes med ett par svarta OA 50 som Grafpro konfigurerade till OA 50.3 som jag nu har i mitt hem.
OD 11:orna däremot har alltid varit en favorit. Jag har nu sett till att alla mina tre barn har var sitt par. Och precis som Grafpro skriver - ett par OD 11:or med Obi T 22 oa går nog knappast att slå vad gäller prisvärdhet.
Så, många av våra drömmar kanske just bara är det - drömmar. När man sen börjar lyssna på riktigt så kanske man måste erkänna att det finns högtalare som låter bra trots att det inte står Sonab eller Carlsson på dom. Nu står det visserligen Carlsson på mina, men jag har hört (och vågat erkänna för mig själv) att det finns andra högtalare som låter bättre. Och det är faktiskt ett steg på vägen. Det är faktiskt lika stort som om att en Djurgårdare skulle erkänna att AIK faktiskt spelade bättre i en viss match (men det kanske aldrig förekommer i det verkliga livet?).
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by olaume »

men jag har hört (och vågat erkänna för mig själv) att det finns andra högtalare som låter bättre. Och det är faktiskt ett steg på vägen
Momus, nu blir vi förstås rejält nyfikna på vad de andra var för högtalare.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by momus »

Nja, jag är oerhört nöjd med mina OA 50.3 i det rum som jag lyssnar i med den förstärkare jag har. Men från att ha varit rent skogstokig vad gäller Sonab/Carlsson har jag hört bättre ljud annorstädes. För mig var Canton likt AIK (alltså ett hatobjekt för en person vars hjärta ligger hos Öster) men när min gode vän fick mig att lyssna på ett par 15 år gamla Canton kopplade till försteg/slutsteg/CD-spelare-Primare var det bara att kapitulera. T om med gamla hatobjekt som Stefan Sundström och andra pretentiösa svenska singer-song writers blev nu plötsligt verkliga människor. Möjligen kanske jag saknade luftigheten hos mina 50.3 men vad gör man när musikerna liksom kryper upp i ens knä? Det är bara att kapitulera.Fula golvhögtalare (förlåt Janne) med dubbla åttatummare och en metalldome som jag tidigare dömt ut med emfas. Men vad hjälpte det? Dansk- svenskarna med Canton tog fram 50% mer av mina inspelningar och jag satt med tappad haka och bara njöt. Och Linnspelaren (med Ittok och OC-9) körde totalt över min gamla engelska glastallrikssvarv.
Men det handlar ju om helt andra pengar. Min combo av begagnat och nytt kostar inte särskilt mycket, kanske 20-25000 kr. En gammal Systemdek med Alphason Xenon med en Cambridge 640p och en Ortofon Kontrapunkt A, en gammal NAD CD med en Cambridge Dac-Magic, XTZ Class A 100 D3 och ett par OA 50.3. Det är inte High End utan hyllan under liksom. Bara Primare-slutsteget som drev alltihop hos min vän kostar nästan det dubbla. Och jag tycker faktiskt att det är väl investerade pengar.
Men - jag tror jag stannar här under min korkek i form av Carlsson 50.3. Dom ger i alla fall en doft av den verkliga världen. Och jag kan trösta mig med att det finns många uppskrivna högtalare som låter sämre, eller i alla fall så annorlunda att dom inte passar mig. Och dom är mycket dyrare. Carlsson är i alla fall djävligt prisvärda (speciellt när man handlar hos Grafpro). Och så har vi det där med mervärdet i form att vara annorlunda och en Carlssonpojk!
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 111
Joined: Tue 03 Feb 2009, 21:33

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by grafpro »

Börjar få dåligt samvete av att skapa så mycket förstämning i sommaridyllen. Här kommer mera, kanske lite roligare.

OA50

Image

På åttiotalet hade Stig uppenbart accepterat vedertagna sätt att beräkna basreflexlådor, tjugo år efter Liljencrants! I många avseenden var han pionjär, men inte i detta. Första versionen av OA50 – 20 liter/40Hz och SC165 i version III är som synes precis enligt läroboken. Kanske kunde avstämningen varit lite lägre, men nu var det ju vedertaget att inte stämma av för lågt, utan istället prioritera transientförmåga. Ett par dB extra i mellanbasen låter ju också bra i butiken…

I version två i mitten av nittiotalet byttes baselementet till SC165-IV (med samma T/S som nuvarande B65oaII). Det gav en synlig skillnad, till det sämre.

Image

Minns att detta element passar bäst i en tioliterslåda, här är vi åter i en svag men tydlig antydan till resonans med en lite sämre transientförmåga. Saken måste ha bekymrat Stig, men det fick uppenbart bara bli som det blev. Jag tror att Per Gulbrandsen någonstans har berättat att han hade nära diskussioner med Stig, och provlyssnade när 50.2 togs fram. Vad sades om detta då?

Larsen/Eriksson har en uppgraderingssats för OA50 som de kallar OA50.LE. Där används SEAS CA18RNX. I ett tidigare inlägg har redan konstaterats att den fungerar bra som ersättare i OA14 – så hur blir det här?

Image

Precis som första OA50, bra anpassat. En intressant sak med SEAS-elementet är att det i en 20-liters låda kan fungera bra också med betydligt lägre avstämning – ända ner till 30Hz-nivån! Man skulle alltså kunna ge en OA50 helt ny djupbas, om det inte vore för det förbaskade rörets placering. Det sitter vertikalt i denna låga låda och det finns helt enkelt ingenstans att förlänga det. Att göra det smalare går inte heller, det är redan i smalaste laget. Gissar att Larsen/Eriksson grunnade över detta men inte kom på någon lösning.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by olaume »

Nu ska det väl till sjuttiotalarnas - OA12-OA2212 - försvar sägas att deras ljudbild brukar vinna i längden. Vid direktjämförelser brukar högtalare med maffigare ljud kortsiktigt plocka poäng, medan min erfarenhet är att OA:ornas slankhet blir mindre tröttande. Jag upplevde det tydligt under täta besök i lyssningsrummet hos ärevördiga Daler på Kungsgatan när jag pryade där 1974 och där OA12 Och OA14 blev mina favoriter framför mångdubbelt dyrare konkurrenter. Bestyckade med T22-element tror jag att åtminstone diskanten är rätt svårslagen hos 70-talarna. Förutom spridningen är dessutom en fördel med flera element att vart och ett belastas mindre med mindre utmattning och slitage som följd, även om det förstås sliter desto mer i plånboken när man till slut ändå ska byta allihop.
Last edited by olaume on Thu 04 Aug 2011, 15:36, edited 2 times in total.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by momus »

Förstämmning i sommaridyllen? Det här är det roligaste jag varit med om. Att grilla utomhus är överskattat. Att mäta på högtalare i sommartid är däremot precis vad jag inte visste att jag längtade efter.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by momus »

Allting är förstås mycket subjektivt. Men jag har levt större delen av mitt liv med sjuttiotalarna och det är inte "slankhet" som jag tänker på när jag minns ljudet från dom. Snarare en slags bumlighet i basen (OA 12 är undantaget) och en vasshet i ljudet (med dom gamla diskanterna). Jag älskar ljudet från mina OA 12.5 (med T 22) men tyvärr - dom har ingen chans mot OA 50.3 vars T 11:or tar fram så mycket fler detaljer än OA 12.5. Detta trots att Grafpros mätningar på diskanterna visar att T 22 borde låta lika bra, eller t o m bättre. För mig är i alla fall sjuttiotalarna ett avslutat kapitel (med undantag för OD 11) och det vore ju konstigt om inte Stigs senare högtalare vore bättre än dom tidigare. Varför skulle dom inte vara det? OA 50. kan i alla fall inte anses som "maffiga". Snarare mer exakta, med pregnantare bas och med mer "Carlssonljud", dvs mer rumsuppfyllande. Men observera att mina omdömen handlar om just mitt lyssningsrum - en parameter som sällan diskuteras eller testas (hur skulle man kunna göra det).
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 96 guests