Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.

Vad tycker ni om priset på Obi T22oa - 375kr?

Helt acceptabelt
18
26%
Något dyrt
31
45%
Helt oacceptabelt
15
22%
Ingen åsikt i frågan
5
7%

Total votes: 69

Jonathan
Webmaster
Webmaster

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by Jonathan »

thokos wrote:En fråga? Vet Skattemyndigheten om detta hem-renoverande. Inom vilket företag gör Per alla sina tusentals renoveringar??? Återigen en elak undran??
/Thokos
http://www.skatteverket.se/download/18. ... /34408.pdf
Jonathan - Webmaster
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
thokos
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by thokos »

Ironin kan anta många skepnader! Ok det kanske var en dum fråga, sorry. För att komma bort ifrån den elaka tonen, exvis
" ...de flesta tröttnar och lämnar CP därhän. Ibland undrar man om det kanske är det som avsikten", så kan man göra det enkelt och svara på alla de frågor som fortfarande är obesvarade.
/thokos
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

haec wrote: Det är lätt att vara ironisk! Men ärligt talat, vad gagnar det ständiga hackandet på Per utvecklingen och arvet av Carlssonhögtalare. Nagref har gjort en stor insats med sitt arbete men varför måste man därför trampa ner Per och Carlsson Planet i skorna? För en sann välljudsnjutare borde det finnas plats för båda. Tänk om man hade utnyttjat kunnandet och kompetensen hos både Nagref och CP (åtminstone före ingenjör Öhmans avhopp) till något positivt! Istället har vi upplevt ett ständigt ställningskrig (sedan flera år tillbaka) som inte leder någon vart. Det är därför jag tycker att den förväntade kritiken (från vissa) kunde skötas via mail eller PM. För oss andra är kritiken både förutsägbar och ointressant. Men visst, fortsätt ni bara, om ni tycker det är meningsfullt. Risken är bara att de flesta tröttnar och lämnar CP därhän. Ibland undrar man om det kanske är det som avsikten.
/Hasse
Man kan tycka att det är att trycka ner Per genom att komma med förklaringar till hans alternativa världsbild men så ser jag det inte. Det är en fråga om ärlighet att korrigera felaktigheter. Det ska ske öppet så att alla kan få ta del av det och då funkar det inte med pm och mail. Det förändrar inte SSCs informationsförmedling och då måste man istället bemöta felaktigheterna öppet så att alla ni som läser själva får göra en bedömning om vad som kan vara rimligt korrekt. Om man gillar att bara se till SSCs rosenröda verklighetsbeskrivning så kan en mer jordnära beskrivning kanske anses vara stötande men det gör den inte mindre sann.

De saker jag framför här och i andra trådar baseras inte på mina gissningar utan från egna granskningar och samtal med människor i branschen (bla med de som jobbar på Tymphany). En god källa till information är SSCs förre högtalarkonstruktör själv i informella samtal. ;) Jag har dessutom ju rätt god kontakt med den som var ansvarig för produktionen av Carlssonhögtalarna tidigare (innan SSC schablade bort det samarbetet) som har en bättre insyn än vad de flesta tror. Han har ju samarbetat med Stig i 16 år med nästan dagliga kontakter. Det smäller i mina ögon högre trovärdighetsmässigt än någon som har mött Stig vid ett enda tillfälle. Jag har dessutom väldigt goda kontakter med någon som har diskuterat högtalare och dess konstruktion med Stig vid många fler tillfällen än SSCs förre högtalarkonstruktör har gjort sedan mitten av 70-talet.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Jonathan Gulbrandsen wrote:
thokos wrote:En fråga? Vet Skattemyndigheten om detta hem-renoverande. Inom vilket företag gör Per alla sina tusentals renoveringar??? Återigen en elak undran??
/Thokos
http://www.skatteverket.se/download/18. ... /34408.pdf
Med all respekt Jonathan så reser läsningen i det dokument du länkar till mer frågor än det obefintliga svar på frågan det ger.
haec
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by haec »

nagref wrote:
Man kan tycka att det är att trycka ner Per genom att komma med förklaringar till hans alternativa världsbild men så ser jag det inte. Det är en fråga om ärlighet att korrigera felaktigheter. Det ska ske öppet så att alla kan få ta del av det och då funkar det inte med pm och mail. Det förändrar inte SSCs informationsförmedling och då måste man istället bemöta felaktigheterna öppet så att alla ni som läser själva får göra en bedömning om vad som kan vara rimligt korrekt. Om man gillar att bara se till SSCs rosenröda verklighetsbeskrivning så kan en mer jordnära beskrivning kanske anses vara stötande men det gör den inte mindre sann.

De saker jag framför här och i andra trådar baseras inte på mina gissningar utan från egna granskningar och samtal med människor i branschen (bla med de som jobbar på Tymphany). En god källa till information är SSCs förre högtalarkonstruktör själv i informella samtal. ;) Jag har dessutom ju rätt god kontakt med den som var ansvarig för produktionen av Carlssonhögtalarna tidigare (innan SSC schablade bort det samarbetet) som har en bättre insyn än vad de flesta tror. Han har ju samarbetat med Stig i 16 år med nästan dagliga kontakter. Det smäller i mina ögon högre trovärdighetsmässigt än någon som har mött Stig vid ett enda tillfälle. Jag har dessutom väldigt goda kontakter med någon som har diskuterat högtalare och dess konstruktion med Stig vid många fler tillfällen än SSCs förre högtalarkonstruktör har gjort sedan mitten av 70-talet.
Det du säger kan tyckas vara rätt. Och hur många gånger A har träffat B o.s.v. är förmodligen också rätt. Men på vad sätt ger dig det exempelvis rätt att i nästa inlägg haka på tveksamma insinuationer om ev skattebrott. Det är just den här typen av ständiga påhopp jag hela tiden har vänt mig emot. Det liknar mest pajkastning.
Det är uppenbart att det föreligger en konflikt mellan dig och Per. Det verkar det ha gjort sedan lång tid tillbaka. Jag tycker det är synd att ni inte har kunnat lösa den på ett snyggt sätt utanför forumet. Eller åtminstone försökt. Er konflikt utstrålar en massa negativ energi som tyvärr drabbar nästan hela CarlssonPlanet. Nu har åtminstone jag tröttnat. Jag tar timeout från CP och ägnar mig åt det jag tycker är roligt och givande. Musik och bra hifi. Idag från Carlsson- men i framtiden gärna från Larsenhögtalare.
//Hasse
OA58.2
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Nu var det inte jag som tog upp ämnet om skattemyndigheten och jag tycker faktiskt inte ämnet hör hemma här öht. Dock eftersom Jonathan svarade på frågeställningen så tycker jag att man då lika gärna kan komma med ett svar som faktiskt säger något. Men jag lämnar det gärna därhän för det har inte med trådämnet att göra.
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Post by Per Gulbrandsen »

Det är otroligt sorgligt att tonen nu även på CP forum blivit så hård att t ex en verklig entusiast som Haec lämnar oss ( - och kanske tom hobbyn? Hoppas inte!). Ansvaret för detta faller på dem som inte kan hålla en god och glad ton i diskussionen. Jag vill betona att jag inte känner till att jag skulle ha någon konflikt med Nagref. Men jag noterar jag hur han hackar på mig och andra här på CP och kräver att jag ska "korrigera felaktigheter" och svara på "frågor" utan att ange vad som åsyftas.

NAGREF:
Så här skrev jag ungefär i ett mailsvar till Nagref i natt:

Ni får gärna förtydliga vilka frågor ni syftar på i Obi-tråden som jag inte skulle ha svarat på.
Som jag lovar på startsidan: jag svarar på alla frågor. Men då måste jag få dem!

Jag har verkligen ont om tid för CP nuförtiden och hinner sällan följa trådar ens här (och än mindre på faktiskt.se).
Så det är verkligen inte av illvilja jag i så fall missat frågorna.
Pm eller mail till mig är dock säkrast - då svarar jag alltid.
Sedan kan ni alltid citera/lägga ut svaren i era trådar om ni vill.

THOKOS:
Men allt är inte bråk. Fick i går kväll ett vänligt mail från Thokos där han ber om ursäkt om han skrivit olämplihheter på CP forum och för sitt bidrag till den negativa tonen i den här tråden. Det mailet gladde mig väldigt mycket! I natt svarade jag honom bl a så här:
ditt mail känns underbart konstruktivt och trevligt - särskilt tack för dina vänliga ord om CP! - och jag hoppas vi kan ta det vidare lika positivt härifrån. Vore trevligt att träffas en dag och snacka, t ex om omkantningar!

När det gäller mina begränsade inkomster från omkantningar så har jag redan för flera år sedan i minst ett nyhetsbrev öppet berättat att det är den lilla inkomst jag behöver för att på privat kassa hålla CP öppet år efter år. Jag bara glömde att nämna det nu när frågan dök upp igen.
Så du har helt rätt där! Detta med inkomsten - plus att jag vill att det ska bli bra gjort.

Men jag hinner bara ett par omkantningar i månaden så det var olyckligt att jag använde ordet "professionellt" i sammanhanget i tråden, jag syftade då på HiFiKit, Technovox m fl. Inte på mig själv!

Kanske jag borde hålla en kurs i riktig omkantning?
Har funderat på det, men när ska man hinna... Familj, tonåringar, heltidsarbete med mkt övertid, trummis i band, stort musik- och kulturintresse - det är min vardag...

Och jag tror du har helt rätt i att Stig litade mer på sin hörsel än mätinstrument. Det gör jag också, t ex tycker jag tongenerator (och brussvepning) är bästa sättet att testa element på. Och frågan om vår hörsel som du väckte resulterade i bra diskussion och flera intressanta artiklar i senaste nyhetsbrevet. Det kommer säkert nya inlägg framöver. Än har inte vetenskapen bestämt sig!

Vänliga hälsningar
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Hej Per!

Vad glad jag blev av ditt inlägg. :) Det klargjorde mycket på ett bra sätt och jag kan inte minnas frågeställningar från denna tråd som det inte besvarar. Har alltså inga följdfrågor.
Josef
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by Josef »

Per är glad, Anders är glad, alla är glada, fort! låst tråden! ;) :)
tomsta
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by tomsta »

Oavsett pris så undrar jag:
Vilka har erfarenhet att montera dessa med nya filter?
Vore kul med lite beskrivningar av monterings projekt med bilder och beskrivning av ljud
Post Reply