Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.

Vad tycker ni om priset på Obi T22oa - 375kr?

Helt acceptabelt
18
26%
Något dyrt
31
45%
Helt oacceptabelt
15
22%
Ingen åsikt i frågan
5
7%

Total votes: 69

Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by Per Gulbrandsen »

Jag upprepar vad jag skrivit tidigare: snälla felfinnare, olustspridare och misstänkliggörare, håll till på andra forum än Carlssonplanets.
Respektera att den här webbplatsen är skapat för att vara en frizon för glada, vänliga Carlssonentusiaster!

Det tar väldigt lång tid att bygga upp en trovärdig, trevlig och konstruktiv hemsida. Men det går jättesnabbt att förstöra stämningen och känslan för de inblandade och skrämma bort användare från en sådan sida. Det görs enklast genom att på ett destruktivt sätt utnyttja öppenheten på forumet till att ständigt komma med nya anklagelser och attacker mot ansvariga bakom sidan och hobbyn.
Jag vädjar till de som sysslar med sådant här på forumet att tänka om.

Om ni nödvändigtvis måste plåga CarlssonPlanet med olust och felfinneri (det finns andra forum där sådant förekommer ymnigt) - begränsa er då till att skicka PM och mail till oss stackare som driver sidan. Förstör inte stämningen och den öppna känslan på vårt forum!

Den behövs ett lugnt högtalarforum för alla som tycker det är kul och spännande med Carlsson och ortoakustiken och som lägger fritid och kärlek på att renovera, levandegöra och njuta Stigs värv och på så vis varligt föra hans geniala konstruktioner vidare in i framtiden.
Det forumet vill CarlssonPlanet vara.

Jag hoppas och tror att den absoluta merparten av våra forummedlemmar håller med mig om den målsättningen.
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

BigKing wrote:Vilken olustig ton det är på denna tråd, startad av nagref ! Jag tycker nog att ni skall lägga ner nu ! En del av Er är ute på varenda forum och gnäller hela tiden.om ni nu är så duktiga, så gör något positivt själva.
Nuskavise. Vad har jag lyckats med på mindre än två år som kan komma alla Carlssonfantaster till godo?

- 4st högtalarmodeller (där två redan finns ute på marknaden).
- 1st Basmodul till OA-51 i en öppen (fri för alla) design.
- Alternativ uppgraderingssats till OA-116 (tillsammans med Peter Steindl).
- Alternativa öppna uppgraderingssatser till OA-50 och OA51.

Jag håller på i detta nu med;
- En alternativ filterdesign till OA-52 som dessutom är försedd med en mer Orthoakustiskt lämpad diskant än T11oa. Givetvis en helt öppen design.
- Filter och diskantutvärdering till den högtalare Stig kallade OA-2.
- En lättbyggd högtalare för DIY som ska presenteras i den tidning som Stig skrev en hel del i. Givetvis även denna i en helt öppen design.

Allt detta helt oavlönad.

Vad har du eller SSC åstadkommit under samma tidsperiod?

Vad kommer SSC att kunna åstadkomma nu när de varken har element- och högtalarkonstruktör i styrelsen längre?

Till Per vill jag bara säga att om man nu driver verksamhet som sponsras av någon som står under det allmännas kontroll så får man faktiskt finna sig i att bli lite skärskådad ibland. Varför inte bara svara på mina frågor? Eller ska vi behöva misstänka något?
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
thokos
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by thokos »

Kära vänner.
Jag har stor respekt för dem som håller igång ett bra forum för ljud och musikälskare. Jag har absolut inget emot att man för fram sina värderingar och synpunkter på detta. Inte heller några synpunkter på nivå och frågeställningar om vad som framförs av en forumhållare (om uttrycket tillåts). Frågan är bara (tycker jag) hur högt det är i tak? Ställer man fel frågor så blir man åthutad att ge dig till ett annat forum. Varför? Jag tycker att Per mycket väl kan ge en bättre beskrivning om vad som är tillåtet och inte tillåtet. I min enkla värld så verkar taket väl lågt. När frågorna blir svåra så moraliseras det allt för mycket. Exvis på nagrefs frågor inga svar bara moralpredikan. Det är bättre att då klart tala om var gränsen går. Ifrågasättanden accepteras inte. Renoveringar skall göras av proffs! (Vilka det nu är) Problemet är Per, bara att det finns så många som har helt diametrala åsikter än vad du har i en del frågor. Jag kan vittna om många samtal och mail. OM det är så att du inte vill bli ifrågasatt på din web. Tala om det så kan vi hålla oss till andra forum där taket förhoppningsvis är högre.
/Thokos
petern
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by petern »

En del pallar inte att man ifrågasätter - dom tycker bara att man ska vara tyst, tacksam och till lags. Trist - utvecklingen stagnerar lätt i en sån miljö. Jag lovar - jag jobbar på en sån skola.
/Peter
haec
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by haec »

Mina herrar!
Nu tycker jag ni skjuter lite över målet! Visst kan man tycka att det är lågt i tak på CP ibland. Men ni måste väl ha märkt och insett att så fort Per yttrar sig så blir varje inlägg ifrågasatt och bemött med insinuationer och anklagelser. Trist och tråkigt tycker jag och inget som gagnar vår hobby. Det tråkiga är att det nästan alltid är samma "klick" som kommer med synpunkter på Pers inlägg. På gränsen till mobbing, i mitt tycke. Jag har full förståelse för att han helst ser att dessa personer vädrar sina åsikter på andra fora. Men även detta tycker jag är fel och trist. Kan vi inte enas om att försöka hålla en positiv anda på Carlson Planet och sköta ev. kritik via mail och PM.
/Hasse
OA58.2
thokos
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by thokos »

Bra Haec!
OM det är så att kritik endast skall framföras genom PM så går det väl att tala om det. Ex "tycker ni inte som jag så skicka ett PM". Svårare än så är det ju inte.
Klart är dock att man då har lagt en nivå vad som FÅR skrivas eller IFRÅGASÄTTAS på forum. Då är det ju helt OK.
Sedan kan man ju ha åsikter om ett positivt forum för hemrenoverare!!!??? (Det skall ju bara göras till en viss del resten av speciallist!)
En fråga? Vet Skattemyndigheten om detta hem-renoverande. Inom vilket företag gör Per alla sina tusentals renoveringar??? Återigen en elak undran??
/Thokos
AVR4000
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by AVR4000 »

En fråga till Naqref:

*Vad är Carlsson OA-2 för en modell?

Testade att kolla här på Planeten samt med Google men hittar inget om en OA-2. Numret antyder att det rör sig om en av de tidigaste skapelserna.
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

AVR4000 wrote:En fråga till Naqref:

*Vad är Carlsson OA-2 för en modell?
OA-3 är "trevägarn" och OA-2 är tvåvägsvarianten av den. Om jag inte har missuppfattat de uppgifter jag har fått från andra.

Kom f ö på igår när jag satt och blängde på den en stund hur man kanske skulle få den designmässigt intressant. Undrar varför jag inte har kommit på det tidigare?
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
haec
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by haec »

thokos wrote:Bra Haec!
OM det är så att kritik endast skall framföras genom PM så går det väl att tala om det. Ex "tycker ni inte som jag så skicka ett PM". Svårare än så är det ju inte.
Klart är dock att man då har lagt en nivå vad som FÅR skrivas eller IFRÅGASÄTTAS på forum. Då är det ju helt OK.
Sedan kan man ju ha åsikter om ett positivt forum för hemrenoverare!!!??? (Det skall ju bara göras till en viss del resten av speciallist!)
En fråga? Vet Skattemyndigheten om detta hem-renoverande. Inom vilket företag gör Per alla sina tusentals renoveringar??? Återigen en elak undran??
/Thokos
Det är lätt att vara ironisk! Men ärligt talat, vad gagnar det ständiga hackandet på Per utvecklingen och arvet av Carlssonhögtalare. Nagref har gjort en stor insats med sitt arbete men varför måste man därför trampa ner Per och Carlsson Planet i skorna? För en sann välljudsnjutare borde det finnas plats för båda. Tänk om man hade utnyttjat kunnandet och kompetensen hos både Nagref och CP (åtminstone före ingenjör Öhmans avhopp) till något positivt! Istället har vi upplevt ett ständigt ställningskrig (sedan flera år tillbaka) som inte leder någon vart. Det är därför jag tycker att den förväntade kritiken (från vissa) kunde skötas via mail eller PM. För oss andra är kritiken både förutsägbar och ointressant. Men visst, fortsätt ni bara, om ni tycker det är meningsfullt. Risken är bara att de flesta tröttnar och lämnar CP därhän. Ibland undrar man om det kanske är det som avsikten.
/Hasse
OA58.2
biake
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by biake »

Jag måste bara berätta att jag kopplade in mina favo-OA5:or för att köra TV:n igenom, nu när det är schlagertider. Krångligt. Jag blev tvungen att köra genom dvd:n. Man måste ju vara ett gäng för att komma åt platt-tv på baksidan. Dvd:n går ju att spela skivor på…..kopplade in en gammal quad-kombination och startade. Sjukt bra ljud! Jag har haft (och har) flera 5:or men dessa är det något speciellt med. Jag köpte dom begagnade för 10 år sedan och har alltid tyckt bäst om dom. Speciellt bra bas jämfört med de andra. Jag fattar inte varför. Kanske killen på fabriken hade en bra dag när han justerade dämpkorgarna ? Dom går ju inte att jämföra med mina renoverade oa116, men det finns ju folk som slänger gamla oa5:or. Dom andra 5:orna har jag pysslat om lite och placerat ut i släkten, men dessa törs jag inte peta på. Jag vet att dom hamnat lite konstigt i rummet men det kan inte hjälpas. Det är fullt i alla andra hörn. Jag kan till och med sitta inne i vinkeln och njuta av dom ! Jag sitter rätt nära och får i alla fall några diskanter riktade mot mig. Hajja att man kan sitta i fel rum och lyssna !

Vad har detta att göra i denna tråd då ? Jo, jag tänkte också berätta att jag röstat att priset på de nya diskanterna är HELT ACCEPTABELT. Jag kommer att köpa flera uppsättningar till mina oa5:or. Dock inte till mina ”favoriter” . Och eftersom tråden redan är urspårad kan den spåra ur lite till.

Jag tänkte också berätta att jag bidrog med en hundring till CP.s giro senaste lönen. Och
Det kändes j-t bra. (Min omgivning beskriver mig som snål.)

Nu skall jag inte framföra fler synpunkter på de nya diskanterna.
Attachments
oa5.JPG
Post Reply