Montera frambaffeln bakofram..? (OA-14)

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
albin156
(1+ posts)
(1+ posts)

Montera frambaffeln bakofram..? (OA-14)

Post by albin156 »

Tjenare allihopa!

Mitt första inlägg, och detta för att jag har en idé... Håller på att renovera mina lånade OA-14, och så uppmärksammade jag att bas-elementet inte sitter ovanför basreflex-röret, utan i det andra hålrummet i högtalaren, så att säga. Vad tror ni skulle hända om man monterade om frambaffeln så att baselementet hamnade över basreflex-röret, är det kanske någon som har prövat det? Frågan är om det skulle bli för mycket bas, eller om det skulle bli någon sorts resonansfrekvens, eller distorsion av något slag (fasdistorsion kanske, som det blir med diskantelementen i original-monteringen :P).

Som sagt, vad tror ni? jag ska nog pröva när jag monterat klart allting, för skojs skull!

Peace
lennart
(125+ posts)
(125+ posts)

Re: Montera frambaffeln bakofram..? (OA-14)

Post by lennart »

Jag tror inte att det skulle bli optimalt. Det finns en stor risk att man får problem med orgelpipresonanser i BF-röret eftersom rörmynningen och baksidan på elementet kommer att vara i direkt anslutning till varandra, dvs de kommer att "se" varandra. Effekten blir som när man blåser i en tom flaska. Det är bl a för att förhindra detta som det sitter en tvärslå under baffeln, mellan höger och vänster vägg. Den skärmar av elementets baksida från rörmynningen.
Allt som inte låter bra låter dåligt...
albin156
(1+ posts)
(1+ posts)

Re: Montera frambaffeln bakofram..? (OA-14)

Post by albin156 »

Aahh.. det låter förstås väldigt sannolikt att det skulle bli så, speciellt i och med att elementet är vinklat och antagligen skulle skjuta luften mot mynningen på exakt samma sätt som när man blåser i en flaska. Jag tänkte på den saken när jag öppnade dem och kollade, varför är det inte rundade kanter i den änden av röret när det är det i den andra? hade det varit rundade kanter hade man nog kunnat sätta elementet rakt ovanför, men då hade man iofs också behövt stämma om röret... hmm.. Svårt det där. Nu är jag klar med renoveringen i alla fall, och de låter kanon!

tack för svaret.
Post Reply